خبرگزاری کار ایران

المنار بررسی کرد؛

ابعاد ایجابی و سلبی تشکیل دولت تکنو سیاسی در لبنان

asdasd
کد خبر : ۸۴۲۴۸۱

مشکلی که با تشکیل دولت تکنوکرات همراه است، این است که خط ارتباطات بین جنبش مردمی که گفت‌وگو با قدرت سیاسی حاکم را رد می‌­کند، قطع می­‌شود و باید گفت که اصرار تظاهرکنندگان بر یک دولت تکنوکرات، ریشه در پیشینه مخالفت آنها با همه سیاستمداران و احزاب دارد.

به گزارش ایلنا، پایگاه خبری المنار در مقاله‌­ای به قلم «امین ابو راشد» نوشت: برخی از مردم لبنان در همایش‌­ها و صحنه­‌های سیاسی خواهان دولت تکنوکرات هستند. آنها می­‌دانند یا نمی­‌دانند که چنین دولتی خواست آمریکا برای مانع‌تراشی و تشدید تنش سیاسی است، چرا که توافق طائف که اختیارات رئیس‌جمهوری را به کابینه منتقل کرد، نه تنها اختیارات اجرایی بلکه اختیارات سیاسی و حاکمیتی را نیز منتقل کرده و لزوم نمایندگی نیروها و احزاب در هر تشکل دولتی که به حمایت متقابل نیاز دارد را واجب کرده است. اصرار بر دولت تکنوکرات همچنین ظلم و بی‌عدالتی در حق صلاحیت‌­های فنی است که لبنان به آن افتخار می کند، مگر اینکه سایه حکومت این صلاحیت‌­ها بر سر  قدرت مردمی احزاب خود باشد.

مشکلی که به طور ویژه با تشکیل این نوع دولت همراه است، این است که خط ارتباطات بین جنبش مردمی که گفت‌وگو با قدرت سیاسی حاکم را رد می­‌کند، قطع می­‌شود و باید گفت که اصرار تظاهرکنندگان بر یک دولت تکنوکرات، ریشه در پیشینه مخالفت آنها با همه سیاستمداران و احزاب دارد.

وزیر تکنوکرات نه تنها پزشک وزارت بهداشت، مهندس انرژی، وکیل یا قاضی دادگستری است بلکه کارشناس حاذق عملی در مدیریت بخش مرتبط با وزارتخانه خود است و این به عنوان مدیرتی خوب شناخته می شود که با برنامه کاری شروع می شود و از بودجه اختصاص یافته می ‌ذرد و با قراردادها و سازوکارهای شفافی به پایان می‌رسد که اجازه تردید در عملکرد عمومی را نمی­‌دهد.

اگر  ما از این جنبش در عدم پذیرش شخصیت‌­های سیاسی که وزارتخانه‌­هایی را به عهده می‌­گیرند که در حوزه صلاحیتشان نیست­ و هدف آنها استفاده از کرسی وزارت برای ثبت مواضع سیاسی، حزبی و جناحی به منظور جلوگیری از کار دولت است، حمایت کنیم، در مقابل از فقدان صلاحیت­‌های تکنوکراتیک در سطح بالا پشیمان می شویم، چرا که ما صرفاً به این دلیل که آنها به یک قشر سیاسی خاص وابسته هستند، تجربه و تخصص آنها را از دست می­‌دهیم حال آنکه از حسن سابقه آنها در انجام وظیفه ملی و اخلاقی آنها آگاه هستیم.

در اینجا ضرر مضاعف ما بین پذیرش محرومیت از صلاحیت­‌های بی‌طرف و پیروی از فشارهای بیرونی نهفته است که با ما در خانه خودمان می جنگند و حاکمیت ما را نقض می کنند.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز