خبرگزاری کار ایران

فعال معارض سعودی در گفت‌وگو با ایلنا:

سیاست‌های تهاجمی ملک سلمان، انسجام آل سعود را نابود کرده است/ آغاز شمارش معکوس حکمرانی سعودی در شبه‌جزیره عرب

asdasd
کد خبر : ۸۴۲۳۱۱

معارض سعودی و فعال سیاسی عربستان تأکید کرد که از زمان به سلطنت رسیدن پادشاه فعلی عربستان، اوضاع اقتصادی این کشور بسیار وخیم‌تر و فساد و جنایت و نقض حقوق بشر روز به روز بیشتر شده است.

«علی هاشم» معارض سعودی و فعال سیاسی عربستان در ارزیابی پنج سال سلطنت «سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه عربستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: از زمانی که ملک سلمان حکومت عربستان را به دست گرفته، اوضاع اقتصادی این کشور بسیار وخیم‌تر و فساد، جنایت و نقض حقوق بشر بیشتر و بیشتر شده است. 

هاشم افزود: ملک سلمان در سال نخست سلطنت خود ابتدا اقدام به قلع و قمع برادران و عموزاده‌های خود کرد تا پسرش «محمد» را ولیعهد کند. پادشاه سعودی مهم‌ترین پایه‌های حکومت در عربستان یعنی انسجام خاندان حاکم را تخریب و سپس احکام اعدام علیه زندانیان عقیده شیعه را صادر کرد که «شیخ نمر باقر النمر» بارزترین نمونه آن است. با این اقدام، تنفر و انزجار مردم از رژیم آل سعود و خاندان حاکم بیشتر شد و اقتصاد ملی پس از خالی شدن خزانه دولت برای پرداخت باج به «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا و تأمین هزینه‌های عیاشی بن سلمان نابود شد.

این معارض سعودی در ادامه افزود: سال دوم سلطنت ملک سلمان با موج بازداشت‌های گسترده چهره‌های دینی مخالف حکومت همراه شد. عامل این حملات نیز ریاست امنیت کشور بود که زیر نظر مستقیم شخص ملک سلمان اداره می‌شد. این موضوع پیامدهای منفی را برای رژیم سعودی به دنبال داشت که دامنه مخالفت در داخل و خارج از کشور را گسترده‌تر کرد. 

هاشم گفت: در سال سوم سلطنت ملک سلمان ریاست امنیت کشور بار دیگر موج جدید حملات علیه روشنفکران، فعالان، اهالی مطبوعات، شیعیان و اهل تسنن را به دلیل انتقاد از اوضاع اقتصادی و معیشتی، جنگ یمن، صدور احکام اعدام علیه زندانیان عقیده بدون هیچ ترحمی از جمله کودکان و معلولان را آغاز کرد که این موضوع باعث تنفر و انزجار بیشتر کشورهای غربی و عربی از رژیم سعودی به ویژه پس از ترور «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد و مثله کردن جسد وی در کنسولگری عربستان در ترکیه شد.

وی در ادامه افزود: سال چهارم سلطنت ملک سلمان نیز با اعمال مالیات‌ها، افزایش قیمت‌ها و کاهش حقوق کارکنان دولت همراه بود که این اقدام نیز نارضایتی مردم از رژیم آل سعود و سیاست «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان در اداره امور کشور را به دنبال داشت و شرایط عربستان را به سطح طاقت‌فرسا رساند. همچنین سطح نارضایتی مردم به دلیل جنگ یمن که عربستان میلیاردها دلار برای آن در راستای خدمت به منافع آمریکا و اسرائیل و امارات بدون همراه داشتن هیچ بهره‌ای برای مردم کشورش هزینه می‌کند، افزایش یافته است. هاشم تأکید کرد که جنگ یمن غیر از تنفر و انزجار ملت‌های جهان از عربستان به دلیل جنایت‌های بی‌شمار در کشتار زنان و کودکان و انسان‌های بی‌گناه دستاورد دیگری برای این کشور به همراه نداشته است. 

وی گفت: همزمان با آغاز سال پنجم، شکست ملک سلمان و پسرش محمد در اداره امور اقتصادی و سیاسی و نیز شکست مفتضحانه آنها در محافظت از کشور در قبال حملات خارجی کاملا مشخص شد. ارتش یمن پالایشگاه‌های نفت «ینبع»، «حرض»، «الدوامی» و «بقیق» که در عمق خاک عربستان واقع شده‌اند را با موشک‌ها و پهپادها هدف قرار داد و بر بیش از ۲۰ پایگاه نظامی در جنوب عربستان تسلط یافته است. 

هاشم در ادامه افزود: سال پنجم سلطنت نیز دوباره با موجی از بازداشت‌ها علیه شیوخ و رؤسای قبایل همراه بود و رژیم آل سعود یکی از مهمترین ارکان حکومت خود در عربستان یعنی حمایت قبایل از این رژیم را از دست داد. 

وی تأکید کرد که به نظر می‌رسد در حال حاضر شاهد پایان حکومت رژیم آل سعود در شبه جزیره عربی توسط ملک سلمان و ولیعهدش هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز