خبرگزاری کار ایران

واکنش مجدد ترکیه به اظهارات ماکرون درباره عملکرد آنکارا

asdasd
کد خبر : ۸۴۱۶۲۸

پس از حمله اخیر رئیس جمهوری ترکیه به همتای فرانسوی خود، پاریس مجددا به دلیل حضور در آفریقا مورد انتقاد شدید آنکارا قرار گرفت.

به گزارش ایلنا به نقل از آناتولی، «عمر چلیک» سخنگوی حزب عدالت و توسعه ترکیه روز گذشته- دوشنبه- در کنفرانسی مطبوعاتی در آنکارا  تأکید کرد که «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهوری فرانسه اخرین فردی است که حق اظهار نظر درباره انتظارات ترکیه از پیمان ناتو را دارد.

چلیک گفت: «فرانسه آخرین کشور و ماکرون آخرین رئیسی است که می‌تواند بگوید ترکیه حق ندارد از ناتو انتظار حمایت از عملیات چشمه صلح را داشته باشد».

وی در ادامه گفت: «باید از ماکرون پرسید که شما در مالی یا مناطق دیگر آفریقا چه می‌کنید؟ و هدفتان از عملیاتی که در آنجا بدون تصمیم‌های بین المللی انجام می‌دهید، چیست؟»

سخنگوی حزب عدالت و توسعه ترکیه تأکید کرد که ماکرون باید درباره فعالیت فرانسه در کشور مالی توضیح کامل ارائه دهد.

وی گفت: «ماکرون بیش از دیگران درباره عملیات چشمه صلح اظهار نظر کرده است حال آنکه خود بیس از دیگران میزبان فرماندهان گروه تروریستی (یگان‌های مدافع خلق کرد و نیروهای دموکرات سوریه) است». 

چلیک در پاسخ به پرسش ماکرون درباره ماهیت حضور ترکیه در سوریه، گفت که هدف از این عملیات کاملا روشن است؛ هدف مبارزه با تروریسم است. 

وی توضیح داد که ترکیه از همه مرزهای خود محافظت می‌کند و این خود نقش مهمی در تضمین امنیت اروپا و متحدانش در ناتو دارد. 

سخنگوی حزب عدالت ترکیه تأکید کرد که «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهوری این کشور برای شرکت در نشست ناتو در لندن طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه عازم بریتانیا خواهد شد و با «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر این کشور، ماکرون، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا و «آنگلا مرکل»، صدر اعظم آلمان دیدار خواهد کرد. 

روابط ترکیه و فرانسه در دو ماه اخیر شاهد تنش بسیاری به دلیل موضع پاریس در قبال عملیات نظامی آنکارا در سوریه بوده است. 

جمعه گذشته نیز اردوغان با حمله شدید به ماکرون از او خواسته بود پیش از آن‌که از مرگ مغزی ناتو سخن بگوید مرگ مغزی خود را درمان کند. 

ماکرون در تاریخ هفتم نوامبر گفته بود که ناتو دچار مرگ مغزی شده و اتحادیه اروپا باید خود به عنوان یک قدرت ژئو سیاسی مستقل به فکر سرنوشت خودش باشد.

وی همچنین انتقادات تندی از ترکیه به عنوان عضو ناتو به دلیل عملیات چشمه صلح داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز