خبرگزاری کار ایران

افقهی در گفت‌وگو با ایلنا:

واشنگتن برای راه‌اندازی جنگ داخلی در لبنان تلاش می‌کند/ساختار سیاسیِ طائفه‌ای ریشه مشکلات است/ ریاض برای الحریری تصمیم می‌گیرد

asdasd
کد خبر : ۸۳۹۸۵۸

کارشناس مسائل منطقه گفت: لبنان از سیستم سیاسی طائفه‌ای رنج می‌برد و از سوی دیگر فساد و خط‌دهی از خارج بیروت وضعیت را به سمت بی‌ثباتی سیاسی - اجتماعی و ناامنی پیش می‌برد.

«سیدهادی سید افقهی» کارشناس مسائل منطقه در تشریح ابعاد دور جدید ناآرامی‌ها در لبنان و آخرین وضعیت تشکیل دولت این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: باید توجه کنیم که در نظام‌های طایفه‌ای صحبت از ملت یا دولت نیست. درست است که در بسیاری از آنها فرایند رأی‌گیری، اعلام آرا، پارلمان و بسیاری از مولفه‌های قدرت وجود دارد اما آنچه ریشه این به ظاهر دموکراسی است، مسائل طایفه‌گری است. این وضعیت در مورد لبنان هم صدق می‌کند؛ به گونه‌ای که در زمان تصویب قانون اساسی این کشور مین‌گذاری‌های طایفه‌ای و سیاسی به نحوی طراحی شد که باعث ایجاد سهم‌خواهی‌های متعدد با درون‌مایه‌های مذهبی و قومی شد. تا جایی که براساس قانون اساسی این کشور، رئیس جمهور لبنان از طیف مارونی‌ها (مسیحیان)، نخست‌‌وزیر از جناح اهل تسنن و رئیس پارلمان از شیعیان انتخاب می‌شوند. این روند به‌رغم آنکه خیلی‌ها معتقدند ساختار سیاسی لبنان توانسته اوضاع را رو به راه کند، کاملاً اشتباه است.

وی ادامه داد: نمونه ساختار سیاسی لبنان را در عراق شاهد هستیم؛ به صورتی که در بغداد، نخست‌وزیر از شیعیان، رئیس جمهور از کردها و رئیس پارلمان از اهل تسنن انتخاب می‌شوند. به این جهت فکر نمی‌کنم ساختار طایفه‌ای لبنان بتواند جایی برای دفاع از الگوریتم سیاسی در این کشور باقی بگذارد. اینکه چرا مجدداً به هم ریختگی امنیتی در لبنان حاکم شده و تحولات میدانی دوباره با چاشنی ناامنی از بیروت و بسیاری از جاهای دیگر مخابره می‌شود، پرسشی است که پاسخ آن را باید در تحرکات اخیر اسرائیل و آمریکا پیدا کنیم. در حالت فعلی که اسرائیل با بحران داخلی روبه‌رو است، شاهد سرایت ناآرامی‌ها به داخل لبنان هستیم که در تحلیل کلی آنچه که گفته شد به عنوان ریشه‌های وضعیت فعلی لبنان شناخته می‌شود. در مورد زمینه‌های این وضعیت در لبنان مسائلی مانند فساد، فقر، بیکاری و غیره باعث شده تا مردم به میدان بیایند و حتی اقدام به شعار دادن کنند و متاسفانه جریان‌های کاسب‌کار به دنبال ایجاد ناامنی در این کشور است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به وضعیت تشکیل دولت در لبنان، گفت: جریان‌های سیاسی منتسب به سمیر جعجع یا ولید جنبلاط و غیره جریان‌هایی هستند که به دنبال موج‌سازی منفی در لبنان بوده و هستند. اکثر مردم پس از اعتراض‌های اخیر به خانه‌شان رفته بودند و منتظر آن بودند تا اصلاحات مدنظرشان انجام شود اما شاهد آن بودیم که طیف خاصی از منتسبان به سیاستمداران لبنان مجدداً وارد میدان شدند و دست به شلوغ کردن اوضاع و به هم ریختن وضعیت امنیتی کردند. کاملاً واضح است که بخشی از این وضعیت به رفتار و اقدام‌های سعد الحریری برمی‌گردد؛ او بارها اعلام کرده که به دنبال تشکیل کابینه تکنوکرات است و حتی شاهد بودیم که میشل عون به عنوان رئیس جمهوری لبنان ۸۰ درصد از شرایط مدنظر الحریری را قبول کرد اما بحث بر این بود که رئیس جمهور لبنان نظرش بر تشکیل کابینه تکنوسیاسی بود. او به دنبال آن است تا مشتقی از سیاست و تکنولوژی برای پیشبرد اهداف لبنان تشکیل شود اما واقعیت این است که اوضاع لبنان فعلاً به یک دور باطل تبدیل شده است.

افقهی افزود:‌ مشکل اصلی در لبنان فعلاً بحث خط‌دهی از خارج و مواضع سعد الحریری است. الحریری نه خودش نخست وزیر می‌شود و نه می‌گذارد گزینه جدید این پست را در اختیار بگیرد. متاسفانه نخست‌وزیر لبنان اختیارش دست خودش نیست و حیات و مماتش از ریاض ابلاغ می‌شود. لذا اینکه می‌بینیم وی اعلام می‌کند به دنبال تشکیل کابینه تکنوکرات است، به نوعی نشان می‌دهد که الحریری به دنبال پشت پا زدن به عهدنامه‌ای است که به حزب‌الله لبنان مشروعیت می‌دهد. نفوذ عربستان بر او و همچنین خط‌دهی آمریکایی‌ها به گونه‌ای الحریری را جهت‌دهی می‌کند که بتواند مشروعیت حزب‌الله را از بین ببرد و این دقیقاً سناریوی ایالات متحده است.

وی در پایان تصریح کرد: در داخل لبنان فشار امنیتی، سیاسی و اقتصادی آرام آرام به صورتی مهندسی می‌شود که مجدداً مردم به میدان بیایند و در این میان طیف گسترده‌ای از موج‌سواران وارد جمعیت شوند تا در نهایت بتوانند حزب‌الله را به خیابان بکشند و با آنها وارد درگیری شوند. سناریوی ایالات متحده در لبنان به راه افتادن جنگ داخلی است و در حال طراحی این پروژه هستند که بتواند مردم را مقابل حزب‌الله لبنان قرار دهند و از خروجی آن به نفع خود استفاده کنند. باید متوجه باشیم که بسیاری از سیاستمداران لبنان با فساد سازمان یافته روبه‌رو هستند و وضعیت همچنان مبهم است. جلسه مشورتی میشل عون با مشاوران و مقام‌های لبنان برای برون‌رفت از بحران فعلی هم می‌تواند مشکل‌گشا باشد اما همچنان آینده بحران در بیروت مشخص نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز