خبرگزاری کار ایران

میرابیان در گفت‌وگو با ایلنا:

اختلاف ریاض و ابوظبی بر سر یمن با سفر بن‌سلمان حل و فصل نمی‌شود/شورای همکاری خلیج فارس دوپاره شده است

asdasd
کد خبر : ۸۳۹۵۳۹

کارشناس مسائل کشورهای حاشیه خلیج‌فارس گفت: سفر ولیعهد عربستان به ابوظبی نمی‌تواند حلال اختلاف‌های دو طرف در مورد یمن باشد اما این وضعیت به نوع دیگری ادامه خواهد داشت.

«رضا میرابیان» کارشناس مسائل کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در تشریح دلایل و ابعاد سفر محمد‌بن سلمان به امارات متحده عربی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: سفر ناگهانی ولیعهد عربستان به ابوظبی از ابعاد گوناگونی قابل بررسی است. نخستین بحث، پرونده یمن است که مورد نظر ولیعهد امارات و محمد بن‌سلمان قرار دارد؛ چراکه سعودی‌ها و اماراتی‌ها تنها دو عضو باقی مانده ائتلاف عربی در جنگ یمن هستند و از این جهت تقسیم منافع تنها میان این دو طرف صورت می‌گیرد. مساله دیگری که مورد تبادل نظر طرفین قرار خواهد گرفت بحث امنیت دریایی و خصوصاً امنیت خلیج فارس است که اتفاقاً در نشست اخیر بحرین مورد توجه قرار گرفته است. در این میان باید متوجه باشید که براساس اظهارنظر اخیر وزیر دفاع فرانسه، مقر اروپایی رصد عملیات دریایی خلیج فارس قرار است در ابوظبی افتتاح شود که بدون تردید سعودی‌ها هم در این میان اعمال نظر خواهند کرد.

وی ادامه داد: موضوع دیگری که برای دو طرف مهم است و بدون تردید ولیعهد امارات و عربستان در مورد آن گفت‌وگو کرده‌اند، بحث شورای همکاری خلیج فارس و جدل‌هایی است که میان آنها و قطر وجود دارد. براساس مستندات موجود، میانجیگری‌های ایالات متحده برای خاتمه‌ دادن به بحران شورای همکاری خلیج فارس جواب نداده و قطر به‌رغم تمام بحث‌های موجود در تقابل با ریاض و ابوظبی قرار دارد؛ به گونه‌ای که شورای همکاری خلیج فارس دوپاره شده است. به این معنا که عربستان، بحرین و امارات در یک سو قرار دارند و در طرف مقابل کویت، قطر و عمان قرار گرفته‌اند که این نشان می‌دهد شکاف میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس همچنان ادامه دارد. همین روال در اجلاس منامه که اخیراً برگزار شد، مشهود بود چراکه عدم اتفاق نظر باعث شد جمع‌بندی درستی در مورد این پرونده صورت نگیرد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به سخنان اخیر مقام‌های انصارالله در مورد مذاکره با عربستان، گفت: اگرچه ستون فقرات دیدار ولیعهد کشورهای امارات و عربستان پرونده یمن قلمداد شده است اما باید متوجه باشیم که برخلاف تمام سخنان ارائه شده از سوی کشورهای متبوعشان، انصارالله یمن به صراحت اعلام کرده که اگر ریاض خواهان توافق بر سر یمن است باید بحث آتش‌بس سراسری، آزادی اسراء و رفع حصر صنعا را عملاً بپذیرد و در قرارداد مذکور بندهایی در مورد آن احراز کند. به همین دلیل فکر نمی‌کنم بحث پرونده یمن به این زودی‌ به نتیجه برسد؛ چراکه اختلاف نظر نه تنها میان انصارالله و عربستان بلکه میان ریاض و ابوظبی همچنان به قوت خود باقی است. موضوع دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که یکی از محورهای گفت‌وگوی ولیعهد عربستان با ابوظبی بحث سرمایه‌گذاری در آرامکو است. به گونه‌ای که گفته شده چند روز پیش یک هیات از آرامکوی عربستان به کویت سفر کرده و پیشنهاد خرید سهام این شرکت بزرگ نفتی را به آنها داده است.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که سعودی‌ها به‌رغم تبلیغات گسترده با مشکل مالی و خالی بودن خزانه دولتی خود مواجه هستند؛ به صورتیکه از چند روز پیش فروش سهام آرامکو به شرکت‌های خصوصی شروع شده بود و دیروز به پایان رسید و به موازات آن قرار است طی روزهای آینده فروش سهام این شرکت به اشخاص حقوقی شروع شود که نشان می‌دهد سعودی‌ها در حال جمع‌آوری میزان زیادی از کمک‌ها و سرمایه‌های منطقه‌ای به نفع خود هستند. از این جهت بخشی از ملاقات ولیعهد عربستان و امارات براساس همین موضوع شکل خواهد گرفت. درست است که ریاض به ابوظبی پیشنهاد سرمایه‌گذاری کلان در آرامکو را خواهند داد اما بعید به نظر می‌رسد که اماراتی‌ها بدون بررسی جوانب دست به چنین کاری بزنند؛ چراکه آنها در وهله نخست ضرر و زیان‌های خود را می‌سنجند و سپس وارد معامله با عربستان خواهند شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز