خبرگزاری کار ایران

رویترز گزارش داد:

مانع‌تراشی ترکیه برای اجرای طرح‌های نظامی ناتو

asdasd
کد خبر : ۸۳۹۱۵۶

چهار مقام بلندپایه ناتو اعلام کردند که ترکیه فقط در صورت حمایت سیاسی بیشتر ناتو از جنگ علیه یگان‌های کُرد در سوریه با طرح دفاعی این پیمان ویژه کشورهای حوزه بالتیک و لهستان موافقت می‌کند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، چهار مقام بلند پایه ناتو گزارش دادند که ترکیه در صورتی با طرح دفاعی این پیمان ویژه کشورهای بالتیک و لهستان موافقت می‌کند که حمایت سیاسی بیشتری از کشورهای عضو پیمان برای جنگ علیه یگان‌های کُرد دریافت کند. 

این منابع افزودند که آنکارا با اتخاذ موضع بسیار سخت در نشست‌ها و مذاکرات به نماینده ویژه خود در ناتو دستور داده که به این طرح رأی ندهد و همچنین از ناتو خواسته که دربیانیه‌های رسمی خود شبه نظامیان یگان‌های حمایت مردمی کرد را تروریست قلمداد کنند.

این اختلاف یک هفته پیش از آغاز نشست ناتو در لندن به مناسبت هفتاد سالگی تأسیس آن نشانه‌ای از اختلافات بین آنکارا و واشنگتن در مورد حمله ترکیه به یگان‌های کرد در شمال سوریه به شمار می‌رود. 

نمایندگان ناتو به دنبال کسب موافقت رسمی کشورهای عضو با طرح نظامی این پیمان برای دفاع از لهستان،  لیتوانی، لاتویا و استونی برای مقابله با خطر روسیه هستند. 

بدون موافقت ترکیه، کار ناتو برای تقویت سریع تجهیزات دفاعی خود در این کشوها سخت می‌شود. 

یک منبع دیپلماتیک به رویترز گفت:‌ «ترک‌ها با عدم موافقت با این طرح نظامی،  ملت‌های شرق اروپا را گروگان گرفته‌اند تا به امتیازهای بیشتری دست یابند». 

یک منبع دیگر نیز رفتار ترکیه را درست زمانی که ناتو تلاش می‌کند پس از ابراز تردید «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا درباره این پیمان و موضع «امانوئل ماکرون»، رئیس جمهوری فرانسه در خصوص سکته مغزی ناتو اتحاد خود را ثابت کند،‌ مانع‌تراشی خواند.

بر اساس توافق تأسیس ناتو در سال ۱۹۴۹، حمله به هر یک از اعضای پیمان، حمله به همه اعضا محسوب می‌شود و این پیمان استراتژی‌های نظامی برای دفاع جمعی در تمام مناطق کشورهای عضو دارد. 

دو مقام دیپلماتیک اعلام کردند که نمایندگان ناتو همچنان امیدوار هستند که به راهکار میانه‌ای دست یابند، چرا که آنکارا از اعضای ناتو خواسته دیگری برای اتخاذ طرح نظامی پیشرفته جداگانه درباره چگونگی دفاع ناتو از ترکیه در صورت حمله به این کشور دارد.

قرار است ماکرون، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه، «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان و «بوریس جانسون» نخست‌وزیر بریتانیا در حاشیه نشست لندن به منظور بررسی عملیات آنکارا در سوریه دیدار کنند.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز