خبرگزاری کار ایران

دستگیری ۸ روشنفکر و تاجر در موج جدید بازداشت‌ها در عربستان

asdasd
کد خبر : ۸۳۸۴۶۷

دو مقام سازمان حقوقی عربستان سعودی که مقر آن در لندن است،‌ از بازداشت هشت نفر از روشنفکران و نویسندگان در ادامه حمله مستمر آل‌سعود برای در تنگنا قرار دادن آزادی بیان در این کشور خبر دادند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، دو منبع در سازمان حقوقی عربستان که مقر آن در لندن است، گزارش دادند که دست کم هشت نفر که اکثر آنها از روشنفکران و نویسندگان هستند، در عربستان بازداشت شده‌اند.

یکی از این دو منبع گفت که نیروهای پلیس عربستان با پوشش غیرنظامی هفته گذشته این روشنفکران را از خانه‌هایشان در پایتخت و شهر جده دستگیر کرده‌اند اما وی هیچ اشاره‌ای به دلیل این بازداشت‌ها نکرد. 

مرکز ارتباطات دولت سعودی به درخواست‌ها برای اظهار نظر در این زمینه پاسخ نداده است. 

ریاض بازداشت چهره‌های سیاسی را تکذیب می‌کند اما برخی مقام‌های بلندپایه این کشور گفته‌اند که کنترل فعالان و چه بسا بازداشت آنها برای حفظ ثبات اجتماعی ضروری است. 

این دو منبع گفتند که افراد بازداشت‌شده از فعالان رده نخست نیستند و برخی از آنها از روشنفکرانی هستند که مقاله‌هایی را منتشر کرده یا در شبکه‌های تلویزیونی ظاهر شده‌اند. برخی از این افراد نیز تاجر هستند. 

ریاض همزمان با ریاست گروه ۲۰ تلاش می‌کند بر انتقادهای شدید بین‌المللی در زمینه حقوق بشر از جمله قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در سال گذشته و دستگیری فعالان مدافع حقوق زنان و جنگ ویرانگر یمن غلبه کند. 

به‌رغم اینکه «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی مدعی گشایش اقتصادی و اجتماعی در عربستان است، مقام‌های این کشور ده‌ها منتقد را در موج بازداشت‌هایی که از سپتامبر ۲۰۱۷ با دستگیری تعدادی از روحانیون برجسته شدت یافته است، بازداشت کرده‌اند. برخی از این افراد با حکم اعدام روبه‌رو هستند. 

پس از این تاریخ ظرف مدت دو ماه تعداد فراوانی از تجار و و مقام‌ها بازداشت شدند و در نیمه سال ۲۰۱۸ مقامات سعودی بیش از ۱۰ زن فعال حقوقی را بازداشت کردند گر چه در اقدامی نمادین به زنان حق رانندگی داده شد. 

در ماه آوریل نیز مقام‌های سعودی هشت نفر از جمله دو شهروند آمریکایی را به دلیل حمایت از زنان بازداشت‌شده دستگیر کردند. 

عربستان همواره مانع برگزاری اعتراض‌های سراسری و تجمع‌های سیاسی و اتحادیه‌های کارگری می‌شود و رسانه‌ها نیز با محدودیت‌هایی مواجه هستند و حکم انتقاد از خاندان حاکم حبس است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز