خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

جمع‌بندی تحقیقات پرونده استیضاح ترامپ/ مدل تقابل جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در هفته‌های آینده

asdasd
کد خبر : ۸۳۷۹۸۷

کارشناس مسائل آمریکا گفت: دموکرات‌ها توان پذیرش دو شکست را ندارند، به همین دلیل آنها میان باخت در استیضاح و عقب‌نشینی از آن یکی را انتخاب می‌کنند.

«مهدی مطهرنیا» کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به روند پایان تحقیقات استیضاح رئیس جمهور آمریکا و آینده این پرونده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: پرونده استیضاح ترامپ مملو از جهت‌گیری‌های سیاسی است؛ به گونه‌ای که در ۷ جلسه استماع، ۱۲ شاهد توسط کمیته‌ اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا احضار شدند و به سوالاتی که از آنها پرسیده شد پاسخ دادند و به نوعی در مورد روند تحقیقات استیضاح ترامپ شهادت دادند. در اظهارات شاهدان، ترامپ متهم به استفاده از جایگاه ریاست جمهوری ایالات متحده به نفع مسائل حزبی و جناحی شده است و به نوعی در صدد بوده تا رقبای خود به ویژه معاون رئیس جمهور پیشین ایالات متحده را کنار بزند. این روند اگرچه یک چارچوب قضایی و قانونی دارد اما واقعیت این است که بخش اعظمی از این موضوع به نزاع حزبی میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان مربوط است.

وی ادامه داد: مسیر استیضاح ترامپ و تحقیقات آن، روند و مراحل قانونی خود را طی کرده و طبیعی است که فراز و فرودهای بسیار زیادی در این مسیر وجود دارد. تمام شهود از سوی کمیته‌های مختلف فرا خوانده شدند که قرار است جمع‌بندی اظهارات آنها بعد از عید شکرگذاری به کمیته قضایی مجلس نمایندگان منتقل شود. به همین جهت است که در راستای این پرونده فضاسازی سیاسی یکی از اهرم‌هایی است که دموکرات‌ها علیه جمهوری‌خواهان استفاده می‌کنند و البته محافظه‌کاران مستقر در کاخ‌سفید هم پاسخ آن را بر اساس سناریوهای مدنظر و اهرم‌هایی که در دست دارند ارائه خواهند کرد. این در حالی است که لیبرال‌های مجلس نمایندگان آمریکا سعی می‌کنند تا با فضاسازی منفی علیه ترامپ بتوانند به نفع خود او را تخریب کنند که این وضعیت در زمان بیل کلینتون هم اتفاق افتاد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه به احتمال زیاد خروجی استیضاح ترامپ همانند دوران بیل کلینتون می‌شود، گفت: زمانی که قرار بود کلینتون استیضاح شود شاهد حربه‌های رسانه‌ای و سیاسی علیه او بودیم و تا آخرین دقایق همه معتقد بودند که او از کاخ‌سفید بیرون خواهد رفت و زمام امور همانند دوران نیکسون به دست معاونش سپرده خواهد شد؛ اما این اتفاق رخ نداد و شاهد بودیم که کلینتون اگرچه در صحن مجلس سنا استیضاح شد اما آرای کافی برای حذف او از کاخ سفید به دست نیامد، بلکه تخریب رسانه‌ای و خط‌دهی سیاسی باعث شده بود تا این خروجی به ذهن افکار عمومی و حتی نزدیکان او در کاخ‌سفید تزریق شود. به همین دلیل باور دارم برخلاف آنچه که گفته می‌شود، ترامپ به حاشیه رانده نخواهد شد.در مسیر استیضاح دو چالش اصلی مقابل دموکرات‌ها و رئیس مجلس نمایندگان قرار دارد؛ نخست اینکه دموکرات‌ها باید از ۲۰ عضو حزب جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان عبور کنند و در نهایت از سد دو سوم آرای سنا بگذرند.

مطهرنیا افزود: طبیعی است که این روند بسیار سخت خواهد بود؛ چراکه اکثریت در مجلس سنا با محافظه‌کاران نئوکان است که به صورت قوی از ترامپ حمایت می‌کنند. مسئله بعدی بسیج شدن تیم مطبوعاتی و رسانه‌ای ترامپ علیه دموکرات‌ها و مجلس نمایندگان است. آنها به دلیل نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، تمام بازوهای رسانه‌ای و تبلیغاتی خود را به میدان آوردند و در حال چالش‌سازی برای دموکرات‌ها هستند. به همین دلیل اگر نگاهی به پایگاه اجتماعی دونالد ترامپ بیندازیم می‌بینیم که او توانسته زمینه‌های مثبت‌تری نسبت به انتخابات ۲۰۱۶ در آمریکا صورت دهند و نهایتاً طیف‌های زیادی را به خود جلب کرده که با ید از آن به عنوان مانع دوم نام برد. این عوامل می‌تواند کار را برای دموکرات‌ها در انتخابات و حتی حمله رسانه‌ای به ترامپ در پرونده استیضاح دشوار کند. باید متوجه باشیم که دموکرات‌ها آرام آرام در حال حمله به وزیر‌ خارجه دولت ترامپ هستند که البته روزهای اخیر او تایید کرد که مایک پمپئو به دنبال استعفا و مهیا شدن برای کرسی مجلس سنا است. این مولفه‌ها به خوبی نشان می‌دهد که آرام آرام مجادله‌های انتخاباتی رخ در حال عیان شدن هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دموکرات‌ها با استفاده از حربه استیضاحِ ترامپ می‌خواهند او را مورد هدف قرار بدهند و به هیچ وجه از این پرونده عقب‌نشینی نخواهند کرد. اگر لیبرال‌های مجلس نمایندگان و شخص «نانسی پلوسی» باخت را قبول کنند یک شکست برای آنها منظور می‌شود و اگر عقب‌نشینی کنند دومین شکست در پرونده آنها ثبت خواهد شد؛ لذا آنها به دنبال این هستند که تنها یک شکست را قبول کنند و نمی‌خواهند دومین شکست را جلوتر از به بن‌بست رسیدن پرونده استیضاح در کارنامه خود درج کنند. با این تفاسیر دموکرات‌ها استیضاح ترامپ را به مثابه حربه سیاسی دنبال خواهند کرد، به امید اینکه بتوانند ضربه‌ای کاری به طیف مقابل وارد کنند اما خروجی این اقدام کاملاً مشخص نیست و فکر نمی‌کنم که فضا به نفع لیبرال‌ها رقم بخورد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز