خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

نتانیاهو در حال طرد شدن از عرصه سیاسی است/ به زندان افتادن بی‌بی، لیکود را واژگون می‌کند

asdasd
کد خبر : ۸۳۷۴۷۳

تحلیلگر مسائل منطقه گفت: اعلام جرم علیه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی می‌تواند وی را روانه زندان کند و در این صورت رقیبش می‌تواند پیروز انتخابات احتمالی در آینده باشد.

«حسن هانی‌زاده» تحلیلگر مسائل منطقه در تشریح پیامدهای اعلام جرم دادستان اسرائیل علیه نتانیاهو و آینده سیاسی او،‌ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد:‌ با توجه به پرونده‌های فساد مالی نخست‌وزیر اسرائیل و همسرش که به پرونده‌های ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ معروف است، شرایط به گونه‌ای پیش رفته که نتانیاهو به عنوان اولین نخست‌وزیر تاریخ رژیم صهیونیستی از سوی دادستان این رژیم مورد خطاب قرار گرفته و علیه او اعلام جرم شده است. این اقدام در اسرائیل برای اولین بار است که صورت می‌گیرد؛ به گونه‌ای که تا به امروز هیچ‌کدام از نخست‌وزیرهای پیشین این رژیم به صورت مستقیم از سوی دادستان کل مورد خطاب قرار نگرفته بودند. این وضعیت به علاوه عدم موفقیت بنی گانتز (رهبر ائتلاف آبی و سفید) در تشکیل کابینه ائتلافی نشان می‌دهد که وضعیت سیاسی در سرزمین‌های اشغالی وارد شرایطی بسیار نادر و حساسی شده است.

وی ادامه داد: اینکه علیه نتانیاهو اعلام جرم شده باعث می‌شود تا حد زیادی ممکن است او را از چرخه قدرت خارج کند؛ به صورتی که اگر او روانه زندان شود بدون تردید برای همیشه از گردانه سیاسی اسرائیل خارج  و بایکوت خواهد شد و پس از آن مشخص نیست آینده حزب لیکود چگونه خواهد شد. اعلام جرم دادستان اسرائیل علیه نتانیاهو اگرچه بی‌سابقه بوده اما با توجه به قوانین اسرائیل در مورد رشوه و فساد مالی، به احتمال زیاد نخست‌وزیر اسرائیل به زندان خواهد افتاد و این وضعیت می‌تواند نمایانگر دور جدیدی از درگیری حزبی و جناحی در رژیم صهیونیستی باشد. این در حالی است که ایالات متحده به این نتیجه رسیده که پرونده نتانیاهو قابل دفاع نیست و باید از او عبور کند.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه اسرائیل به سوی برگزاری سومین دور از انتخابات پیش می‌رود، گفت: نکته مهمی که در اینجا باید مورد توجه قرار بگیرد این است که هیچ‌کدام از احزاب که بیشترین کرسی را در انتخابات اخیر کسب کرده‌اند موفق به تشکیل دولت ائتلافی نشده‌اند. باید به یاد داشته باشیم که بنی گانتز برای تشکیل دولت ائتلافی به سراغ اعراب رفت اما باز هم موفق به تشکیل دولت نشد. این روند براساس داده‌های موجود و فعل و انفعال‌های سیاسی نشان می‌دهد که برگزاری دور سوم انتخابات در اسرائیل قوت گرفته که این موضوع هم تا به امروز بی‌سابقه بوده است. مسئله‌ای که در این بین باید قابل توجه قرار بگیرد این است که نتانیاهو به دلیل داشتن پرونده فساد مالی، احتمالاً نمی‌تواند در دور سوم انتخابات حضور داشته باشد و این موضوع به بحران جدی برای حزب راستگرای لیکود و همچنین سایر جناح‌های افراطی اسرائیل تبدیل خواهد شد.

وی در پایان تصریح کرد: در وضعیت کنونی آنچه در فضای سیاسی و اجتماعی اسرائیل باید مورد نظر قرار بگیرد این است که با برگزاری دور سوم انتخابات، احتمالاً حزب جدیدتر که مورد قبول ساکنان سرزمین‌های اشغالی و سایر احزاب باشد پیروز میدان خواهد شد که به نظر می‌رسد ائتلاف آبی و سفید بتوانند کرسی‌های بیشتری را نصیب خود کند و در نهایت بحران تشکیل کابینه به پایان برسد. نکته بسیار مهم این است که با برجسته شدن پرونده فساد نتانیاهو، او به راحتی مورد هجمه‌های سیاسی و رسانه‌ای قرار خواهد گرفت و همین موضوع می‌تواند آرای او را در صورت عدم انتقالش به زندان به پایین‌ترین حد در تاریخ انتخابات رژیم صهیونیستی برساند. بنابراین باید منتظر ماند و دید که آیا نخست‌وزیر اسرائیل به زندان می‌رود یا اینکه با لابی‌گری‌های داخلی و حمایت خارجی وارد دور سوم انتخابات می‌شود؟

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز