خبرگزاری کار ایران

بیانیه شورای امنیت سازمان ملل درباره منع استفاده از سلاح شیمیایی

asdasd
کد خبر : ۸۳۷۲۵۱

اعضای شورای امینت سازمان ملل روز گذشته- جمعه- با منع استفاده از سلاح شیمیایی موافقت کردند.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه،‌ ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل روز گذشته- جمعه- طی بیانیه‌ای با ممنوعیت استفاده از سلاح شیمیایی موافقت کردند. جنگ سوریه و دو موضوع جاسوس روس در بریتانیا و مرگ برادر رهبر کره‌شمالی در مالزی آن را تضعیف کرده بودند. 

در این بیانیه که به ابتکار بریتانیا و اجماع نظر همه اعضا نوشته شد، آمده است: «این شورا دوباره تأکید می‌کند که استفاده از سلاح شیمیائی نقض قانون بین المللی است و استفاده از این سلاح را به شدت محکوم می‌کند». 

در ادامه این بیانیه آمده است: «استفاده از سلاح شیمیائی در هر زمان و مکانی و از سوی هر فردی و در هر شرایطی که باشد، کاملا مطرود  بوده و تهدید صلح و امنیت جهانی به شمار می‌رود». 

شورای امنیت سازمان ملل در این بیانیه بر اعتقاد راسخ به محاکمه افراد مسئول در استفاده از این نوع سلاح تأکید کرده است.

«کیم جونگ نام» که در گذشته وارث احتمالی قدرت در کره شمالی به شمار می‌رفت، پس از هدف قرار گرفتن با گاز «وی اکس» (عامل اعصاب) هنگام انتظار در فرودگاه کوالالامپور جان خود را از دست داد. 

همچنین پس از یک سال، موضوع مسمومیت «سرگئی اسکریپال» جاسوس روس و دخترش «یولیا» با گاز اعصاب «نویچوک» در ماه مارس ۲۰۱۸ در سالزبوری بریتانیا به بحران روابط بین روسیه و بریتانیا منجر شد.

شورای امنیت سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای از همه کشورها خواست که به توافق منع استفاده از سلاح شیمیائی که به نابودی همه سلاح‌ها و منع تولید و گسترش و نگهداری و استفاده از آنها تصریح می‌کند، بپیوندند.

«دیمیتری پولیانسکی»،‌ معاون سفیر روسیه در سازمان ملل بر لزوم منع استفاده سلاح شیمیائی توسط گروه‌های تروریستی تأکید کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز