خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

اعلام و تکذیب خبر استعفای پمپئو نشانه اختلاف او با ترامپ است/ بعید نیست طی هفته‌های آینده وزارت خارجه آمریکا بی سرپرست شود

asdasd
کد خبر : ۸۳۶۷۷۱

کارشناس مسائل آمریکا گفت: اعلام و تکذیب خبر استعفاء وزیر خارجه آمریکا به دلیل اختلاف‌های پنهان او با ترامپ مشکوک است و احتمال کناره‌گیری او در آینده را تقویت می‌کند.

«علی بیگدلی» کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به دلایل اعلام و تکذیب خبر استعفاء وزیر خارجه ایالات متحده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: اعلام خبر استعفاء مایک پمپئو در وهله اول ممکن است باعث ریزش آرای ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ شود اما باید متوجه بود که هرکدام از احزاب و اعضای عضو آنها به راحتی رئیس جمهور را رها نمی‌کنند؛ اما اینکه خبر استعفای او از وزارت خارجه یکباره اعلام می‌شود و ظرف چند ساعت به صورت ناگهانی تکذیب می‌شود، نشان می‌دهد که مولفه‌های نارضایتی در روابط او و رئیس جمهور آمریکا بسیار پررنگ است. بخشی از ناسازگاری روابط میان پمپئو و ترامپ به اسرائیل مربوط است؛ چراکه وزیر خارجه ایالات متحده یهودی است و عضو موثر لابی آیپک به حساب می‌آید. به نظر می‌رسد ترامپ، نتوانسته پرونده‌های مربوط به اسرائیل را آنگونه که لابی یهود انتظار دارد پیش ببرد اما به هر حال تکذیب خبر استعفای وزیر خارجه آمریکا آن هم در این فضا بسیار مشکوک است.

وی ادامه داد: اگر نگاهی به کارنامه پمپئو بیندازیم به وضوح می‌بینیم که او عضو کنگره ایالات متحده بوده و مدتی هم ریاست سازمان سیا را برعهده داشته است. از این منظر به نظر نمی‌آید که خبر تکذیب استعفای مایک پمپئو صحت داشته باشد اما به هر ترتیب باید با شک و تردید به این موضوع نگاه کرد؛ چراکه اوضاع و احوال ساکن بر کاخ‌سفید و روابط میان او با ترامپ نمی‌تواند معنی تکذیب را بر این مسئله بار کند. باید متوجه بود که ترامپ از یک مولفه مشخص در سیاست خارجی ایالات متحده استفاده نمی‌کند و بیش از هر چیزی مصلحت‌گرایی را در دستور کار قرار می‌دهد. او براساس شعار انتخاباتی‌اش در سال ۲۰۱۶ به دنبال اشاعه ارزشهای آمریکایی است و همانگونه که قول داده بود، شعار «اول آمریکا» را پیگیری کرده است. بنابراین طرز تفکر او نه تنها با پمپئو بلکه با بسیاری از اطرافیانش در تقابل است که موجب شده افراد بسیار زیادی از کاخ سفید خارج شوند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه خروج پمپئو از وزارت خارجه می‌تواند تاثیر منفی بر سبد آراء ترامپ بگذارد، گفت: طرز تفکر ترامپ باعث دلگیر شدن اطرافیانش شده و پمپئو هم یکی از همین افراد به حساب می‌آید. او از سیال بودن تفکرات ترامپ رنجیده است اما باید متوجه بود که جایگاه وزیر خارجه در ایالات متحده و همچنین در میان مردم آمریکا بسیار بالا و با اهمیت است. از منظری دیگر، همانگونه که گفته شد، مایک پمپئو دارای جایگاه بسیار بالایی در ساختار سیاسی آمریکا است لذا به نظر می‌رسد که آستانه تحمل پمپئو به پایان رسیده و احتمال دارد که در هفته‌ها و ماه‌های آینده شاهد کناره‌گیری او از وزارت خارجه باشیم. اگر پمپئو از وزارت خارجه خارج شود و استعفاء دهد، بدون تردید این موضوع بر انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ و سبد آراء ترامپ تاثیر منفی خواهد گذاشت.

وی در پایان تصریح کرد: نگاه ترامپ به پمپئو از بالا به پایین است و نه تنها خبرنگاران بلکه اکثر سیاسیون ایالات متحده هم این موضوع را بارها تکرار و اعلام کرده‌اند. این مدل از نگاه با جایگاه بالای او در لابی یهود سازگار نیست و مولفه‌های بسیار زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد روابط رئیس جمهور آمریکا با مایک پمپئو صمیمانه نیست. علاوه بر آن هر دو طرف بر سر سیاست کاخ‌سفید در مورد ایران، عربستان، خاورمیانه و حتی کره‌شمالی با یکدیگر اختلاف دارند که این موضوع می‌تواند زمینه‌ساز تعمیق جدایی میان پمپئو و ترامپ شود که در نهایت بحث استعفاء به میان می‌آید. بنابراین اینکه منابع خبری آمریکا خبر استعفای پمپئو را تکذیب می‌کنند اما فعالان رسانه‌ای اختلاف میان دو طرف را همچنان زنده می‌شمرند، نشان می‌دهد که احتمالاً وزیر خارجه ایالات متحده طی ماه‌های آینده از سمتش کناره‌گیری می‌کند مگر آنکه رفتار و نحوه برخورد ترامپ اصلاح شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز