خبرگزاری کار ایران

مکی در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

تاثیر مناظره کوربین و جانسون بر فضای انتخابات بریتانیا/ خروجی نظرسنجی‌ها و سناریوی حزب کارگر برای برگزیت

asdasd
کد خبر : ۸۳۶۷۶۶

کارشناس مسائل اروپا گفت: مناظره اخیر و خروجی آن نشان داد فاصله حزب کارگر با محافظه‌کاران در حال کم شدن است اما سیاست کوربین همچنان ابهام دارد.

«مرتضی مکی» کارشناس مسائل اروپا در تشریح ابعاد مناظره اخیر نامزدهای انتخاباتی دو حزب اصلی بریتانیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اولین مناظره تلویزیونی «جرمی کوربین»، نامزد حزب کارگر و «بوریس جانسون»، نامزد حزب محافظه‌کار بریتانیا برای انتخابات زودهنگام این کشور برگزار شد و پس از آن نظرسنجی‌هایی در مورد این مناظره برگزار شد که نشان از کم شدن فاصله دو طرف در این مبارزات دارد. هر دو طرف سعی کردند تا استراتژی انتخاباتی خود را به رخ یکدیگر و طرفدارانشان بکشند و در این میان بوریس جانسون تلاش کرد تا بحث برگزیت را به عنوان ستون فقرات انتخابات آتی بریتانیا برجسته کند؛ به عبارتی دیگر او سعی دارد تا بتواند موضوع خروج کشورش از جمع اعضای اتحادیه اروپا را به موضوع محوری و حتی مهمتر از انتخابات مذکور تبدیل کند.. علاوه بر آن بوریس جانسون به دنبال تحریک و انحراف افکار عمومی است تا بتواند مردم بریتانیا را با خود همراه و حمایت حداکثری آنها را جلب کند.

وی ادامه داد: جرمی کوربین استراتژی متفاوت‌تری را در بر گرفت. با وجود آنکه حدود یک سوم از اعضاء حزب کارگر خروج بریتانیا از جمع کشورهای عضو اتحادیه اروپا را تایید می‌کنند اما او کلاً بر مسائلی مانند بیمه همگانی و درمانی به علاوه محیط زیست تمرکز کرد که بسیاری از مفسران و کارشناسان او را به بلندپروازی سیاسی متهم کردند. این انتقادها نشان می‌دهد که کوربین با همین روش و با استفاده از برخی تاکتیک‌های سیاسی و فنون مناظره توانسته طیف زیادی از شهروندان بریتانیا را متوجه خود کند. در این میان بوریس جانسون سعی کرد تا رقیب خود را به ابهام‌زایی متهم کند که به نظرم تا حدود کمی موفق شد این سناریو را عملیاتی کند. این در حالیست که در طول مناظره و نظرسنجی‌ها متوجه می‌شویم که تغییر محسوسی در میزان مقبولیت دو طرف به وجود آمده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به شکاف ایجاد شده میان موافقان و مخالفان برگزیت در بریتانیا گفت: بعد از آنکه مناظره میان جانسون و کوربین به اتمام رسید و نظرسنجی‌ها منتشر شده متوجه این موضوع می‌شویم که شکاف میان موافقان و مخالفان برگزیت زیاد شده است؛ چراکه نظرسنجی‌ها به وضوح نشان می‌دهد که فاصله میان بوریس جانسون و جرمی کوربین نسبت به گذشته بسیار کم شده است. نامزد حزب محافظه‌کاران همچنان بر مواضعش پافشاری می‌کند و میدان‌دار نظرسنجی‌ها است اما همان نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که جرمی کوربین تا حد زیادی توانسته علاوه بر طرفدارانش، طیف زیادی از افکار عمومی را اغناء کند. نکته‌ای که در مورد کوربین وجود دارد این است که به‌رغم جهش معنادار او در این مناظره اما واکنش‌ها و عملکرد او بسیار مبهم است و مشخص نیست که در آینده چگونه عمل می‌کند یا حداقل برنامه‌اش برای پله‌های بعدی چیست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس داده‌های موجود کوربین تا حدودی از برگزاری مجدد همه‌پرسی برگزیت عقب‌نشینی کرده است و به نظر می‌رسد که سناریوی جدید در ذهن دارد. این در حالیست که بسیاری از مفسران معتقدند کوربین به‌رغم اینکه در نظرسنجی‌ها ۴۹ درصد آراء را کسب کرده‌اند، در وضعیت خوبی قرار ندارد. واقعیت این است حزب کارگر حدود ۱۴ تا ۱۵ درصد از حزب محافظه‌کار فاصله داشت ولی نظرسنجی‌های فعلی نشان می‌دهد که این فاصله کاهش پیدا کرده است که این موضوع بسیار مهم و حائز اهمیت است. من معتقدم که فاصله حزب کارگر  با محافظه‌کاران طی هفته‌های آینده می‌تواند کاهش پیدا کند که در این صورت پیروزی کوربین در انتخابات می‌تواند ضریب افزایشی به خود پیدا کند. اگر حزب کارگر پیروز این میدان شود بدون تردید کوربین برگزیت را نهی نمی‌کند، بلکه با اتحادیه اروپا مذاکره می‌کند نتیجه آن را به همه‌پرسی می‌گذارد.       

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز