خبرگزاری کار ایران

تغییر قواعد جنگ در یمن: توافق در جنوب، مذاکره در شمال

asdasd
کد خبر : ۸۳۵۴۲۵

عربستان سعودی و امارات تلاش می‌کنند به جامعه جهانی چنین وانمود کنند که مداخله نظامی آنها در یمن با برقراری ثبات در جنوب این کشور از طریق توافق ریاض پایان یافت.

به گزارش ایلنا به نقل از آناتولی، به رغم بقای عوامل جنگ یمن، ریاض و ابوظبی از گزینه نظامی به فرمول سازش با انصارالله در شمال رسیده‌اند.

یک منبع سیاسی اعلام کرد که سلطنت‌نشین عمان مقدمات برگزاری دیدار بین «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی و هیأت انصار الله برای انجام رایزنی‌های صلح در راستای تلاش برای هم‌گرایی ایران، امارات و عربستان را فراهم کرده است.

یک مقام جنبش انصار الله نیز گزارش داد که تماس‌ها در بالاترین سطح با ریاض از بیش از یک ماه پیش برای توقف جنگ و پایان دادن به محاصره و در هم پیچیدن طومار «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهوری متسعفی و فراری یمن و سازش سیاسی فراگیر آغاز شده است.

توافق ریاض به رغم اینکه آرامش را در جنوب یمن حاکم کرد اما این توافق، حاکمیت بر تمام نیروهای نظامی و مسلح را به فرماندهی عربستان بازگرداند، درست زمانی که امارات ترجیح داد صحنه را خالی کرده و نیروهای مسلح خود را از جنگ خارج کند.

همچنین انتصاب عربستان به عنوان ناظر اصلی اجرای توافق ریاض و نظارت مستقیم بر اتحاد نیروهای نظامی به فرماندهی این کشور به این مفهوم است که ریاض تصمیم گیرنده است و به نظر می‌رسد که منصور هادی و متحدان بیچاره‌اش قدرتی ندارند.

به گفته مرکز مطالعات صنعاء، ریاض در حال حاضر مسئول حوادث حال و آینده در جنوب یمن است.

توافق ریاض که با حضور ولیعهد سعودی و ولیعهد أبوظبی امضا شد، در حقیقت فقط مقدمه‌ای برای تغییر گسترده در قواعد جنگ یمن است و به نظر می‌رسد انصارالله به قدرتی تبدیل شده که نمی‌توان از آن عبور کرد.

توافق ریاض به منزله تلاش عربستان و امارات برای بهبود سیاست‌های فاجعه‌بار خود در یمن از پنج سال گذشته است و هر دو کشور تلاش می‌کنند به جامعه جهانی چنین وانمود کنند که مداخله نظامی آنها در یمن به برقراری ثبات در جنوب این کشور منتهی شد.

«انور قرقاش»، وزیر مشاور در امور خارجه امارات یکشنبه گذشته تأکید کرد که انصارالله در آینده یمن نقش دارد.

«خالد بن سلمان»، معاون وزیر دفاع عربستان نیز برای بررسی راهکارهای صلح در یمن به سلطنت‌نشین عمان سفر کرد و بلافاصله پس از این سفر، وزارت خارجه عمان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که از تلاش‌های عربستان برای دستیابی به توافق ریاض بین برخی طرف‌های یمنی استقبال می‌کند.  

به همین موازات، یک منبع جنبش انصار الله نیز گفت که ریاض پس از حادثه حمله به تأسیسات نفتی آرامکو تماس با این جنبش را آغاز کرده است.

وی تأکید کرد که این تماس‌ها در عالی‌ترین سطح از جمله گفت‌وگوی تلفنی خالد بن سلمان با «مهدی المشاط»، رئیس عالی شورای سیاسی برای بررسی راهکارهای آتش بس صورت می‌گیرد.

این منبع در ادامه افزود که این تماس‌ها بیش از یک ماه است که جریان دارد و دو کمیته نظامی و سیاسی وجود داد که یکی برای ایجاد آتش‌بس و رفع محاصره و بازگشائی فرودگاه صنعا و دیگری برای تدارک وضعیت و ساختار سیاسی جدید فعالیت می‌کند.

وی در پایان گفت: «از جمله پرونده‌های سیاسی مطرح شده، در هم پیچیده شدن طومار منصور هادی و مقدمه‌سازی برای صلح سیاسی فراگیر است».

این در حالی است که یک مقام دولت مستعفی مدعی شد هادی همچنان یک طرف معادله بوده و از حمایت ائتلاف برخوردار است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز