خبرگزاری کار ایران

بخشایشی اردستانی در گفت‌وگو با ایلنا:

گزینه جدید نخست‌وزیری لبنان توان مقابله با فساد را ندارد/ مشکل اصلی، نفوذ طیف سرمایه‌داران است

asdasd
کد خبر : ۸۳۵۳۲۳

تحلیلگر مسائل منطقه گفت: گزینه جدید نخست‌وزیری لبنان کارنامه سیاسی نسبتاً خوبی دارد اما او هم به فساد آلوده است.

«احمد بخشایشی اردستانی» تحلیلگر مسائل منطقه در تشریح دلایل و پیامدهای انتخاب گزینه جدید نخست‌وزیری لبنان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد:  مطرح شدن محمد الصفدی به عنوان گزینه نخست وزیری لبنان خیلی جای تعجب ندارد؛ چراکه ساختار سیاسی این کشور براساس دموکراسی انجمنی شکل گرفته است. باید توجه داشته باشیم که در زمان خروج فرانسوی‌ها از لبنان براساس سرشماری که از سوی آنها صورت گرفت، قرار بر این شد که رییس جمهور این کشور از طیف مسیحیان، نخست‌وزیر از جناح سنی‌ها انتخاب شود و در نهایت شیعیان رییس پارلمان را انتخاب کنند. این مدل از ساختار سیاسی در آن زمان برای تقسیم قدرت بدون دعوا و درگیری صورت گرفت تا تمام طیف‌ها بتوانند در جای جای ساختار سیاسی لبنان حضور داشته باشند و سهم خود را کسب کنند. باید متوجه بود که در کشورهایی مانند هلند، عراق و افغانستان هم ساختار دموکراسی انجمنی به اجرا درآمده اما به هیچ وجه نمی‌توان خروجی آنرا با یکدگر مقایسه کرد.

وی ادامه داد: در کشورهایی مانند لبنان، عراق یا سایر جغرافیایی که در آن عدم توسعه وجود ندارد این مدل از ساختار سیاسی نمی‌تواند خروجی مطلوب مانند اروپا را به ارمغان بیاورد؛ به گونه‌ای که فرهنگ سیاسی در لبنان و عراق و حتی افغانستان همانند اروپا منسجم نیست و حتی اجرای نادرست این ساختار و سیستم می‌تواند موجب تعمیق شکاف در بدنه سیاسی و اجتماعی کشورهای مذکور شود. بر همین اساس، وزارتخانه و معاونین سه قوا هم در همین چارچوب تقسیم بندی می‌شوند و به همین دلیل انتخاب محمد الصفدی آن هم از جناح اهل تسنن دقیقاً براساس چارچوب و ساختار سیاسی لبنان صورت گرفته است؛ چراکه او از جناح اهل تسنن لبنان به شمار می‌رود و بر همین اساس نخست‌وزیر آینده باید از همین طیف انتخاب شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به کارنامه کاری الصفدی گفت: در لبنان دو جریان اصلی ۱۴ و ۸ مارس در برخی از موارد با یکدیگر اختلاف دارند. در این میان سعد الحریری به عنوان نخست‌وزیر موقت، بازی خود را انجام می‌دهد اما به دلیل فشارهای عربستان مایل به موضع‌گیری علیه حزب‌الله نیست و به همین خاطر از نخست‌وزیری استعفا داد. مشکل اصلی لبنان و به صورت کلی ایراد ساختار سیاسی، اجتماعی و اقتصادی این کشور نفوذ ثروتمندان است؛ این طیف از سرمایه‌داران لبنانی در تمام احزاب حضور دارند و اتفاقاً سعد الحریری هم از همین طیف به حساب می‌آید. لذا این طیف از سیاسیون لبنان درک درستی از مطالبات مردم ندارند و اتفاقاً محمد الصفدی هم در همین طیف خلاصه می‌شود. او وزیر دارایی و در برهه‌ای وزیر حمل و نقل بوده و همچنین نمایندگی پارلمان لبنان را در کارنامه خود دارد و از دانشگاه آمریکا مدرک لیسانس بازرگانی خودرا دریافت کرده است اما در کارنامه او ارتباط با عربستان ثبت و ضبط شده است.

بخشایشی اردستانی افزود: نه تنها کارنامه الصفدی بلکه تمام افرادی که در ساختار سیاسی لبنان هستند در برهه‌ای از زمان دچار فساد اداری و اقتصادی شده‌اند که او هم یکی از همین اشخاص به حساب می‌آید. ثروتمندان لبنان با تاسیس بنیادهای خیریه و بنگاه‌های اختصاصی برای فعالیت غیرقانونی خود پوشش درست کردند و به نظرم حتی اگر نخست‌وزیر جدید روی کار بیاید باز هم فساد ادامه خواهد داشت. باید متوجه بود که سعد الحریری به عنوان جوان‌ترین گزینه در حزب المستقبل حالا به کنار رفته و شخصی مانند محمد الصفدی وارد میدان شده است؛ از این منظر باید بگویم تا زمانی که تفکر و ساختار سیاسی در لبنان تغییر پیدا نکند فساد ریشه کن نخواهد شد، مگر آن که یک گزینه تازه‌کار و به دور از  فساد از اهل سنت وارد سیستم شود تا اوضاع را سر و سامان بدهد.

وی در پایان تصریح کرد: بر اساس داده‌های موجود احزاب سیاسی لبنان با نخست‌وزیری محمد الصفدی موافقت کردند. او از جناح اهل تسنن لبنان به شمار می‌رود و علاوه بر آن کارنامه نسبتاً پرباری دارد. آنهایی که در کنار الصفدی هستند به وی هشدارهای لازم را داده‌اند و از سوی دیگر، مردم با اعتراض‌های خودشان پیام‌های اخطار را به وی ارسال کردند. به نظر می‌رسد الصفدی تا حدودی بتواند اوضاع لبنان را درست کند؛ چراکه علاوه بر این مسائل، میشل عون به عنوان ریاست جمهوری لبنان بر اوضاع اشراف دارد و به دنبال آن است تا با استمرار قدرت و پیگیری‌های ضرب‌الاجلی مانع از تعمیق بحران شود. از این منظر احتمالاً اوضاع به صورت نسبی آرام خواهد اما فساد اقتصادی به قوت باقی خواهد ماند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز