خبرگزاری کار ایران

چراغی در گفت‌وگو با ایلنا:

حمله به غزه برای تطهیر آبروی نتانیاهو صورت گرفت/ عملیات اخیر ناتوانی نظامی اسراییل را اثبات کرد

asdasd
کد خبر : ۸۳۴۳۳۳

کارشناس مسائل سیاسی و رسانه‌ای گفت: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای فرار از فشارهای قضایی و سیاسی و بزرگ‌نمایی قدرت اسرائیل دستور حمله و ترور را صادر کرده است.

«جلال چراغی» کارشناس مسائل سیاسی و رسانه‌ای منطقه در تشریح دلایل و پیامدهای دور جدید درگیری‌های نظامی اسرائیل و مقاومت فلسطین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اگر نگاهی به شرایط عمومی حاکم بر سرزمین‌های اشغالی داشته باشیم به صورت واضح می‌بینیم که اسرائیل از لحاظ سیاسی یا یک مشکل جدی روبه‌رو است که از یک سال پیش تاکنون پایدار مانده است. این موضوع دقیقاً انتخابات زودهنگام و فساد حاکم بر دستگاه سیاسی و کابینه نتانیاهو است که وضعیت را به اینجا کشانده است. اخیراً «نفتالی بنت» که یکی از چهره‌های تندرو و دست راستی رژیم صهیونیستی به حساب می‌آید از سوی نتانیاهو به عنوان وزیر جنگ منصوب شد که پیام‌های متفاوتی را برای منطقه به دنبال داشته است. اقدام اخیر اسرائیل و ترور فرمانده جهاد اسلامی در این راستا پیام‌های متفاوتی را به داخل سرزمین‌های اشغالی و همچنین طرف‌های منطقه‌ای خصوصاً اعراب مخابره کرد که دلایل زیادی در درون آن گنجانده شده است.

وی ادامه داد: این اقدام در وهله اول برای نجات آبروی نتانیاهو از بحران سیاسی و فضای فعلی انجام شد و دومین هدف آن، قدرتمند نشان دادن اسرائیل در برابر دولت‌های منطقه‌ای و رژیم‌های عربی است؛ تا جایی که برخی داده‌ها حکایت از آن دارد که نتانیاهو به صورت پنهانی به ریاض رفته و به دیدار با محمدبن سلمان پرداخته که اخبار آن در فضای مجازی و رسانه‌ها هم منتشر شده است. مساله بعدی این است که رژیم صهیونیستی می‌خواهد خود را به عنوان یک مولفه قدرتمند به تهران معرفی کند. یکی از دلایل آن، سرنگونی پهپادهایی است که اخیر در مرزهای جنوبی کشورمان اتفاق افتاده. از سوی دیگر موفقیت محور مقاومت در یمن، عراق و سوریه باعث شده تا افکار عمومی منطقه اسرائیل را بسیار ضعیف و ناتوان قلمداد کنند؛ لذا تل‌آویو در حال اجرای سناریوی بزرگنمایی است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه بخشی از عملیات اخیر صهیونیست‌ها علیه جهاد اسلامی ریشه در ترس و ناتوانی نظامی در برابر مقاومت فلسطین دارد، گفت: در برد داخلی و به خصوص در محور گروه‌های فلسطینی، اسرائیل نگران قدرت گرفتن این گروه‌ها است و به همین علت شاهد آن هستیم که نتانیاهو دستور اقدام نظامی علیه جهان اسلامی را صادر می‌کند اما از سوی دیگر می‌گوید خواهان تشدید اقدام‌های تنش‌زا نیست. از منظری دیگر حملات اخیر رژیم صهیونستی به جهاد اسلامی  را باید مخابره پیام به سوریه دانست؛ به گونه‌ای که تل‌آویو می‌خواهد به آنها بگوید که توان انجام عملیات در خاک سوریه و حتی دمشق را دارد و از این منظر اسراییل سعی می‌کند به تمام طرف‌های منطقه‌ای و خصوصا مقاومت لبنان و فلسطین بفهماند هر لحظه که بخواهد می‌تواند تهدیدهایی که در چنته دارد را عملیاتی کند.

چراغی افزود: بدون تردید عملیات‌های اسرائیل موفقیت‌آمیز نخواهد بود بلکه آنها به دنبال ایجاد تفرقه در میان جریان‌های اسلامی در سرزمین های اشغالی هستند. به عنوان مثال اخیراً برخی رسانه‌ها اعلام کردند که حماس خواهان درگیر شدن با اسرائیل نیست و به نوعی بدنبال ایجاد تفرقه هستند اما باید متوجه بود که تمام گروه‌های اسلامی در این منطقه در قالب اتاق عملیات مشترک کار می‌کنند و به همین دلیل نمی‌توان گفت جهاد اسلامی یا حماس از اقدام‌های یکدیگر خبر ندارند یا در جریان فعالیت‌های میدانی نیستند. طی روزهای گذشته اخباری مبنی بر شنیده شدن انفجار در سامانه‌های گنبد آهنین منتشر شده که نشان می‌دهد موشک‌های مقاومت توانسته گنبد آهنین را مورد هدف قرار دهد و در نهایت ناتوانی نظامی اسراییل را به رخ بکشد.

وی در پایان با اشاره به ناتوانی نظامی اسرائیل و اذعان آن توسط بسیاری از کارشناسان نظامی و امنیتی این رژیم گفت: واقعیت این است که مناطق حساس اسرائیل از سوی مقاومت هدف قرار گرفته شده و در وضعیت کنونی توپ در زمین گروه‌های فلسطین و اسلامی قرار دارد. راهبرد فعلی این جریان فعلاً استفاده از تاکتیک رعب و وحشت است تا بتواند با القاء بار روانی محیط سیاسی، امنیتی و اجتماعی اسراییل را نا امن کند. از این منظر عملیات اخیر رژیم صهیونیستی را باید کارت سوخته نتانیاهو به حساب آورد که مطمئناً خروجی خاصی ندارد و می‌تواند هزینه‌های جدی برای تل‌آویو داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز