خبرگزاری کار ایران

استاد کالج ترینیتی در گفت‌وگو با ایلنا:

شکست سیاست‌های احزاب چپ به پیروزی «بوکس» منجر شد/ بحران کاتالونیا شکاف سیاسی در اسپانیا را افزایش داده است

asdasd
کد خبر : ۸۳۳۸۷۴

استاد مطالعات اسپانیایی کالج ترینیتی گفت: یکی از موضوعات اصلی و مهم در انتخابات اخیر تنش‌ها در کاتالونیا بود. این در حالی است که پس از صدور احکام سنگین برای رهبران جدایی‌طلب،‌ این منطقه شاهد تظاهرات گسترده و درگیری با نیروهای پلیس بوده است.

به گزارش ایلنا، اسپانیا اخیرا چهارمین انتخابات خود در چهار سال اخیر را برگزار کرد. عدم کسب رای اکثریت و نبود توافق برای تشکیل دولت ائتلافی، دلیل برگزاری انتخابات متعدد در این کشور بوده است.

پروفسور «توماس هرینگتون» استاد مطالعات اسپانیایی در کالج ترینیتی است. وی در زمینه تاریخ فرهنگی اسپانیا در قرن ۲۰ و ۲۱، جنبش‌های ناسیونالیستی، کاتالونیای معاصر و تاریخ مهاجرت در اسپانیا تحقیق و تدریس می‌کند. 

توماس هرینگتون با اشاره به نتایج انتخابات سراسری در اسپانیا به خبرنگار ایلنا گفت: انتخابات اخیر در اسپانیا از بسیاری جهات مایه تعجب بود. سوسیالیست‌های اسپانیا توانستند ۱۲۰ کرسی از ۳۵۰ کرسی موجود در پارلمان را کسب کنند. این رقم از تعداد کرسی‌های به دست آمده از انتخابات ماه آوریل سه عدد کمتر است. نکته جالب اما ارقام به دست آمده از از سوی حزب راست افراطی «بوکس» است. این حزب توانست ۵۲ کرسی را به دست آورد که از آمار ماه آوریل بسیار بیشتر است. حزب پودموس ۳۵ کرسی را از آن خود کرد و جمهوری‌خواهان کاتالان نیز ۱۳ کرسی به دست آوردند. حزب مردمی (پی‌پی) نیز ۸۸ کرسی را از آن خود کرد.

شکست سیاست‌های احزاب چپ به پیروزی «بوکس» منجر شد/ بحران کاتالونیا شکاف سیاسی در اسپانیا را افزایش داده است

وی در ادامه افزود: یکی از موضوعات اصلی و مهم در انتخابات اخیر تنش‌ها در کاتالونیا بود. این در حالی است که پس از صدور احکام سنگین برای رهبران جدایی‌طلب،‌ این منطقه شاهد تظاهرات گسترده و درگیری با نیروهای پلیس بوده است. این بدان معناست که تشکیل دولت ائتلافی همچنان یکی از چالش‌های بزرگ «پدرو سانچز»، نخست‌وزیر اسپانیا، خواهد بود. نکته این است که دولت باید هرچه زودتر تشکیل شود تا بتوان مشکلات کشور رفع‌ورجوع شود، از جمله همین بحران کاتالونیا. اما نکته اینجاست که حزب سوسیالیست با بوکس تشکیل ائتلاف خواهد داد و بیشتر تمایل دارد که با پودموس همراه شود. اما این را نیز باید در نظر گرفت که این برنامه در ماه‌های پیشین با شکست روبه‌رو شد.

او در ادامه اظهار داشت: به نظر من، همین موضوع باعث شد که حزب راست افراطی پا بگیرد. شکست سیاست‌های احزاب چپ در پیشبرد سیاست در عرصه عملی باعث شد بسیاری به سراغ بوکس بروند و پایه‌های آن تقویت شود. نکته جالب اینجاست که پودموس از منظر ایدئولوژیک نزدیک‌ترین حزب به سوسیالیست‌ها است و طبیعتا باید انتظار داشت این دو بتوانند با یکدیگر به نتیجه‌ای برسند. با این وجود، حتی اگر این دو حزب بتوانند به ائتلاف برسند هم باز نمی‌توانند اکثریت را در پارلمان به دست گیرند. این را هم اضافه باید کرد که حزب شهروندان افت بسیاری در آمار خود داشت. در ماه آوریل تعداد کرسی‌های این حزب به ۵۷ عدد رسیده بود، اما انتخابات اخیر تنها ۱۰ کرسی برای آن‌ها به ارمغان آورد.

این پژوهشگر با اشاره به دلایل پیروزی چشمگیر راست افراطی در انتخابات اخیر گفت: من شخصا بحران کاتالونیا را یکی از عوامل این وضعیت می‌دانم. رویکرد ضدجدایی‌طلبانه «سانتیاگو آباسکال»، رهبر این حزب، باعث شد که در مناطق غیرکاتالان‌نشین بتواند به‌خوبی دست بالا را داشته باشد. این بدان معناست که، با توجه به عملکرد دیگر احزاب، دولت نمی‌تواند امید چندانی به اکثریت چپ‌گرا در پارلمان داشته باشد. بنابراین یکی از گزینه‌های سانچز گرایش به سوی حزب پی‌پی است که این البته به هیچ وجه مورد تمایل او نیست. از سوی دیگر، این را هم باید لحاظ کرد که پیروزی بوکس سبب خواهد شد که بتواند خود را سردمدار جنبش‌های راست‌گرایانه نشان دهد و با ائتلاف با دیگر احزاب به دولت چپ‌گرای اسپانیا فشار بیاورد.

شکست سیاست‌های احزاب چپ به پیروزی «بوکس» منجر شد/ بحران کاتالونیا شکاف سیاسی در اسپانیا را افزایش داده است

وی در ادامه اظهار داشت: اسپانیا یکی از معدود کشورهایی بود که پس از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ با شیب کمتری به سوی راست افراطی رفت. اما تنش‌های کاتالونیا و بی‌عملی دولت در زمینه این مسئله باعث شد که دست بوکس برای گسترانیدن بازوهای خود بازتر باشد. گرچه امیدهایی برای ائتلاف پودموس و سوسیالیست‌ها به چشم می‌خورد، اما این ائتلاف باید در ماه آوریل اتفاق می‌افتاد تا جلوی پیشروی ووکس در جبهه‌های سیاست گرفته شود.

هرینگتون در پاسخ به آینده سیاسی اسپانیا پس از این انتخابات گفت: روزهای آینده برای تعیین چشم‌انداز سیاسی اسپانیا بسیار مهم است. این‌که رهبران راست افراطی در فرانسه و ایتالیا پیروزی بوکس را تبریک می‌گویند باید درسی برای دولت سانچز باشد. راست افراطی، به‌رغم همه اشکال‌ها، همچنان درصدی از اتحاد را داراست. این درست همان چیزی است که دولت اسپانیا آن را کم دارد. باید اتحادی قوی شکل داد تا وضعیت از آنچه که هست پرتنش‌تر نشود. باید دید در آینده چه سازوکاری دست بالا را خواهد داشت.

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز