خبرگزاری کار ایران

بیانیه کارشناسی سازمان ملل:

مرگ مرسی می‌تواند ترورو خودسرانه با موافقت دولت باشد

asdasd
کد خبر : ۸۳۲۰۵۵

کارشناسان سازمان ملل روز گذشته- جمعه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که مرگ رئیس جمهوری اسبق مصر دریکی از جلسه‌های محاکمه می‌تواند تروری خودسرانه با موافقت دولت این کشور باشد.

به گزارش ایلنا به نقل از روسیا الیوم، کارشناسان سازمان ملل روز گذشته- جمعه- با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که مرگ «محمد مرسی»، رئیس‌جمهوری اسبق مصر در جلسه محاکمه ممکن است ترور خودسرانه با موافقت دولت باشد. 

در این بیانیه آمده است که مرسی در شرایطی حبس بوده است که توصیفی غیر از وحشیانه نمی‌توان بر آن اطلاق کرد به ویژه در طول پنج سال حبس در زندان «طره».

در این بیانیه شرایط حبس مرسی در چند مورد توضیح داده شده است: 

نخست اینکه مرسی به مدت ۲۳ ساعت در روز در حبس انفرادی بوده و اجازه دیدن زندانیان دیگر حتی در یک ساعتی که از سلول انفرادی خارج می‌شد را نداشت. 

دوم اینکه او مجبور بود بر زمینی سخت و بتونی با یک یا دو پتو بخوابد و اجازه خواندن کتاب و روزنامه و یا شنیدن رادیو نداشت. 

سوم: مرسی از داروهای نجات بخش زندگی و درمان پزشکی محروم بود و از بیماری قند خون و فشار خون بالا رنج می‌برد. او به تدریج بینائی چشم چپش را از دست داد و بر اثر بیماری قند مدام بیهوش می‌شد. وی همچنین از بیماری‌های دهان و دندان رنج می‌برد. 

چهارم: بارها به مقام‌های مصر هشدار داده شده که شرایط حبس مرسی به تدریج سلامت او را به خطر می‌اندازد و او را خواهد کشت اما هیچ مدرکی دال بر اینکه مقامات برای رفع این نگرانی‌ها اقدامی کرده باشند، وجود ندارد، به رغم اینکه پیامدها کاملا قابل پیش‌بینی بود. 

تیم کارشناسی سازمان ملل با نظارت «آگنس کالامار» و کارگروه سازمان ملل در امور بازداشت خودسرانه به این نتیجه رسید که مرگ مرسی با توجه به تحمل این شرایط می‌تواند ترور خودسرانه با موافقت دولت به شمار رود. 

کارشناسان بر وجود دلایل موثقی تأکید کرده‌اند که نگرانی درباره هزاران زندانی در مصر و تهدید خطر مرگ برای آنها بر اثر شرایط حبس را به دنبال دارد. 

بر این اساس این موضوع بازتاب فعالیت ثابت و عمدی دولت «عدبالفتاح السیسی»، رئیس جمهوری مصر برای سرکوب و خاموش کردن مخالفان است.

مصر تمام اتهامات وارد شده از سوی سازمان‌های بین المللی و کشورهای غربی درباره نقض حقوق بشر را رد می‌کند. 

چند روز گذشته یکی از اعضای پارلمان مصر خواستار مقابله فوری دولت و وزارت خارجه این کشور با گزارش اخیر پارلمان اروپا درباره حقوق بشر در مصر و دعوت‌های خارجی برای تحقیق درباره دلایل مرگ مرسی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز