خبرگزاری کار ایران

نعیمی در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

تداوم بحران، دلیل حمایت مالی ریاض و ابوظبی از اعتراض در لبنان/ رسانه‌های بیروت سرشبکه‌های مخرب را به مردم معرفی کنند

asdasd
کد خبر : ۸۳۰۶۲۶

تحلیلگر مسائل خاورمیانه گفت: حمایت و مهندسی مالی امارات و سعودی‌ها در لبنان برای تداوم بحران بر اساس منافع این دو کشور اجرا می‌شود.

«مصیب نعیمی» تحلیلگر مسائل خاورمیانه در تشریح افشای اسناد حمایت مالی عربستان و امارات برای دامن زدن به به‌هم‌ریختگی لبنان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: از ابتدای امر که حرکت به حق مردم لبنان شروع شد، بیم آن می‌رفت که دخالت طرف‌های سوم یا چهارم در این کشور موجب به آشوب کشیدن اوضاع و احوال آن شود. روند اعتراض‌‌های مردمی در لبنان طی هفته‌های اخیر کاملاً یک روند عادی تلقی می‌شد و دولت این کشور هم بسیاری از کم و کاستی‌ها را پذیرفت که نهایتاً بحث ارائه طرح اصلاحات در امور سیاسی و ساختار اقتصادی کشور از سوی نخست وزیر آن مطرح شد. مساله مشکوک که بعد از ارائه طرح اصلاحات صورت گرفت، استفعای سعد الحریری بود و دقیقاً در همان نقطه برآوردها و تحلیل‌ها نشان می‌داد که دست برخی از کشورهای خارجی در این وقایع کاملاً مشهود است. بدون شک با توجه به مدل سیاست و نگاه اسرائیل و ایالات متحده به لبنان هر دو در این پرونده مورد اتهام قرار گرفتند اما ادامه روند اعتراض‌ها پیام‌های دیگری را مخابره می‌کرد.

وی ادامه داد: روند اعتراض‌ها اگر چه غیرعادی قلمداد شد و پس از کناره‌گیری نخست‌وزیر این کشور همچنان به قوت خود ادامه داشت اما استمرار و خط‌دهی‌های میدانی برای مسدود کردن مسیرهای شهری که منجر به نارضایتی عمومی شد دقیقاً نشان داد سناریویی از سوی برخی سفارتخانه‌ها و مقرهای دیپلماتیک در خاک لبنان نوشته شده که در حال اجراست. در اینجا بود که انگشت اشاره به سمت عربستان سعودی امارات نشانه رفت و در نهایت مشخص شد که مبالغ بسیار زیادی برای دامن زدن به اعتراض‌های مردمی از سوی هر دو کشور هزینه شده است. اسناد و داده‌های میدانی و سیاسی موجود کاملاً نشان می‌دهد که هر دو کشور توسط سرشبکه‌های داخلی خود در حال جهت‌دهی و مهندسی فضای موجود به نفع سیاست‌های خود و به ضرر دولت لبنان هستند.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به دلایل دخالت امارات و عربستان در امور داخلی لبنان گفت: یکی از دلایلی که ابوظبی و ریاض دستورالعمل مشخص برای تعمیق و ادامه آشوب در لبنان تدوین و اجرا کردند این است که آنها از نظام پارلمانی لبنان و آرایش سیاسی طیف‌های مختلف در این کشور بسیار نگران هستند و این موضوع از سال‌ها پیش مشخص بود. باید توجه داشته باشیم که لبنان در سال‌های مختلف و خصوصاً از به‌هم‌ریختگی‌های سال ۲۰۱۱ تاکنون که در عراق، سوریه، یمن، فلسطین و سایر کشورها رخ داده بود به صورتی عمل کرد که سناریوهای منطقه‌ای امارات و عربستان به بن بست رسید؛ لذا کاملاً مشخص است که هر دو کشور چرا تا به این حد مبالغ بسیار سنگینی را هزینه کردند. در برخی از نقاط اگر چه آنها توانستند خط تخریبی خود را به جامعه لبنان القاء کنند اما برخی دیگر از رسانه‌ها اسنادی را منتشر کردند که موجب شد جوِ ضد اماراتی و عربستانی به افکار عمومی مخابره شود و بخشی از مردم لبنان متوجه شدند که هر دو کشور چه اقداماتی را در پشت صحنه این وقایع صورت دادند.

نعیمی افزود: مردم لبنان شناخت خوبی نسبت به تحرک‌های مخرب هر دو کشور طی سال‌های اخیر دارند. آنها به یاد می‌آورند که نخست وزیر کشورشان چگونه توسط حکام عربستان سعودی محبوس شد و با یک دسیسه رسانه‌ای سعی داشتند تا او را از متن به حاشیه سیاست برانند. این آبروریزی به حدی بود که فرانسوی‌ها وارد میدان شدند و با میانجی‌گری «امانوئول ماکرون» پرونده بسته شد. تمام این مسائل نشان می‌دهد که دولت لبنان برای آرام کردن اوضاع به خوبی وارد عمل شد که به نظرم اوضاع نسبت به روزهای اول تا حد زیادی آرام شده است. در وضعیت فعلی تمهیدات و تدابیری که مد نظر کابینه لبنان است باید به سمت و سویی برود که گروه‌های مخالف دولت و ارتباط آنها با عربستان، امارات، اسرائیل و ایالات متحده برجسته‌سازی شود تا مردم لبنان متوجه شوند چه سناریویی در پس این وقایع وجود دارد.

وی در پایان تصریح کرد: واقعیت این است که بسیاری از مطالبات مردم باید زودتر از وضعیت کنونی اجرایی و محقق می‌شد تا دریچه‌های نفوذ خارجی‌ها مسدود می‌شد. البته دولت کنونی پروژه‌های بسیار مناسبی را برای آ‌رام شدن اوضاع در دستور کار قرار داده و اصلاحات ساختاری در حال صورت گرفتن است؛ تا جایی که رئیس‌جمهوری با فراکسیون‌های پارلمان وارد بحث شده و به دنبال اتخاذ تدابیری هستند که فقط طرفین لبنانی آن را پیش ببرند. این روش می‌تواند سوء استفاده و دخالت کشورهایی مانند امارات و عربستان در لبنان را به نفع بیروت بایکوت کند اما باید متوجه باشیم که شرایط فعلی لبنان با پرونده عراق کاملاً متفاوت است. به صورتی که در عراق، بودجه عظیمی از سوی کشورهای مداخله‌گر به رسانه‌ها اختصاص داده شده که موجب شد عمق تظاهرات تا به این حد گسترش پیدا کند اما در لبنان این پروژه نصفه کاره، به بن‌بست رسید. لذا دخالت ریاض و ابوظبی در امور لبنان را باید در چند شاخه به صورت دقیق بررسی کرد؛ چراکه قصد آنها صرفاً سیاسی نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز