خبرگزاری کار ایران

دیده بان حقوق بشر سازمان ملل:

تشدید سرکوب در عربستان روند اصلاحات را مختل می‌کند

asdasd
کد خبر : ۸۳۰۴۶۸

سازمان دیده بان حقوق بشر امروز- دوشنبه- با انتشار گزارشی از تشدید سرکوبگری و فعالیت‌های سوء عربستان برای خاموش کردن مخالفان و منتقدان به شدت انتقاد کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری آلمان، سازمان دیده‌بان حقوق بشر امروز- دوشنبه- با انتشار گزارشی از تشدید اعمال سرکوبگرانه آل سعود علیه مخالفان و منتقدان به شدت انتقاد و این سوء رفتار را مخل روند اصلاحات مهم اجتماعی توصیف کرد که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی به مجری آن است. 

در این گزارش که با عنوان «بهای سنگین تغییر: تشدید سرکوب در دوره بن سلمان روند اصلاحات را تحریف می‌کند»، آمده است: «به رغم اصلاحات صورت گرفته به نفع زنان و جوانان، ‌تخلفات و نقض‌های مداوم نشان می‌دهد که سلطه قانون همچنان ضعیف است و هر زمان که رهبری سیاسی عربستان اراده کند، آن را در هم می‌شکند». 

«مایکل پیج»، معاون مدیر بخش خاورمیانه‌ دیده‌بان حقوق بشر گفت: «بن سلمان بخشی را برای تفریح و سرگرمی تأسیس کرده و به زنان اجازه بی‌حجابی و رانندگی داده است، اما مقامات سعودی بسیاری از اندیشمندان و فعالان برجسته اصلاحی این کشور را در دوره او حبس کرده‌اند، حال آنکه بسیاری از این افراد به انجام همین اصلاحات دعوت کرده‌اند». 

وی در ادامه افزود: «اگر عربستان برای انجام اصلاحات حقیقی تلاش می‌کند، نباید فعالان برجسته را در تنگنا قرار دهد یا آنها را بازداشت کرده یا بد رفتاری کند». 

 سازمان دیده‌بان حقوق بشر تأکید کرد که بازداشت شهروندان به دلیل انتقاد صلح‌آمیز از سیاست‌های دولت یا حمایت از حقوق خود، موضوع جدیدی در عربستان نیست اما تعداد فراوان افراد بازداشت شده در یک دوره کوتاه و همچنین فعالیت‌های جدید سرکوبگرانه، موج بازداشت‌ها را از سال ۲۰۱۷ به بعد که بن سلمان به عنوان ولیعهد انتخاب شد، بسیار چشمگیر قرار داده است. 

این سازمان تأکید کرده است: «سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی و پسرش محمد اگر می‌خواهند نشان دهند که اصلاحات واقعی انجام می‌دهند باید اصلاحات جدیدی را که ضامن برخورداری شهروندان سعودی از حقوق اصلی خود از جمله آزادی بیان، تشکیل انجمن‌ها و مجمع‌ها بوده عملی کنند و این اصلاحات باید شامل استقلال دستگاه قضا و اجرای اقدام‌‌های واجب قانونی شود».

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز