خبرگزاری کار ایران

ظهور برخی تحرکات در عراق برای تبدیل نظام پارلمانی به نظام ریاست‌جمهوری

asdasd
کد خبر : ۸۲۹۹۲۲

ائتلاف فتح عراق روز گذشته- شنبه- تأکید کرد که وضعیت فعلی عراق تاب نظام پارلمانی را ندارد و لزوم گذار از نظام پارلمانی به نظام ریاست‌جمهوری محسوس است.

به گزارش ایلنا به نقل از المعلومه، اخیرا و به دنبال موج اعتراض‌های شدید علیه دولت عراق و فساد و بیکاری و ضعف خدمات عمومی حال درخواست‌ها به سطحی فراتر رفته و بسیاری خواهان تبدیل نظام پارلمانی به نظام ریاست‌جمهوری هستند. 

ائتلاف فتح عراق روز گذشته- شنبه- تأکید کرد که وضعیت فعلی این کشور تاب نظام پارلمانی را نداشته و مستلزم گذر به سمت نظام ریاست‌جمهوری است. ائتلاف فتح همچنین در حال گفت‌وگو با تشکل‌های سیاسی به منظور اقناع آنها برای گرایش به سمت نظام ریاست‌جمهوری و لغو نظام پارلمانی پس از اصلاح قانون اساسی است.

«فاضل الفتلاوی» نماینده ائتلاف فتح گفت: «وضعیت خیابان‌های عراق در حال حاضر تحمل مزایده‌های سیاسی بین احزاب را ندارد و باید راهکارهای فوری اتخاذ شود که پاسخگوی سریع خواسته‌های مردم باشد». 

وی در ادامه افزود: «تمام تشکل‌ها برای جایگزینی دولت فعلی توافق کرده‌اند اما مشکل اصلی توافق بر سر فرد جایگزین است». 

الفتلاوی تأکید کرد که بهترین راهکار برای مشکلات عراق بر اساس خواسته‌های تظاهر کنندگان توجه به نظام ریاست‌جمهوری است. 

همچنین «هادی العامری»، رئیس ائتلاف فتح نیز جمعه گذشته تأکید کرده بود  که شکست نظام پارلمانی ثابت شده و این نظام دیگر مفید فایده نیست. ما تنها راهکار حقیقی را در لزوم بازبینی ساختار بر اساس انجام اصلاحات قانونی و اساسی می‌بینیم.

این در حالی است که «قصی الیاسری» نماینده ائتلاف سائرون با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به اظهارات هادی العامری اعلام کرد که این ائتلاف در کنار خواسته‌های مردم است و خلل موجود به نظام پارلمانی یا ریاست‌جمهوری بازنمی‌گردد، بلکه دلیل آن، رانت‌خواری و فساد مؤسسه‌های دولتی عراق است که کشور را به این نقطه فعلی رسانده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز