خبرگزاری کار ایران

بخشایشی اردستانی در گفت‌وگو با ایلنا:

نپیوستن کُردها به ارتش سوریه سطح خواسته‌های آنها را نشان می‌دهد/ دمشق به دنبال حفظ تمامیت ارضی است

asdasd
کد خبر : ۸۲۸۹۱۴

تحلیلگر مسائل منطقه گفت: نیروهای سوریه دموکراتیک به دنبال احقاق مطالبات خود هستند اما در مقابل آنها دولت سوریه قصد باج دادن ندارد.

«احمد بخشایشی اردستانی» تحلیلگر مسائل منطقه در تشریح دلایل مخالفت نیروهای دموکراتیک سوریه با پیوستن به ارتش سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: مخالفت نیروهای دموکراتیک سوریه با پیشنهاد ارتش سوریه مبنی بر پیوستن به ارتش این کشور از ابعاد گوناگون قابلیت بررسی دارد. باید توجه داشته باشیم کُردها در چهار کشور از جمله ایران، عراق، سوریه و ترکیه حضور دارند و گستره جغرافیایی مشخصی را به خود اختصاص دادند. از قدیم‌الایام تاکنون شاهد هستیم که این جریان ‌خواهان تشکیل کردستان بزرگ است و حتی یکی از دلایل مبارزه آنها با داعش همین موضوع بود. وسعت جغرافیایی که مد نظر کردها است به صورت تقریبی برابر با ۵۰ هزار کیلومتر است. به همین جهت زمانی که ارتش ترکیه وارد مناطق شمالی سوریه شد آنها منافع خود را همانند سایر بازیگران حاضر در میدان سوریه در خطر دیدند. از سوی دیگر زمانی که ترامپ نیروهای خود را به سمت منابع نفتی سوریه انتقال داد، کردها کاملاً متوجه شدند که ایالات متحده سناریوی دیگری را طرح و اجرا خواهد کرد.

وی ادامه داد: خروج نظامیان آمریکا از مناطق کردنشین و پیشروی ترکیه باعث شد تا نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) تحت فشار قرار بگیرند و این روند تا جایی پیدا کرد که اقلیم کردستان عراق هم در مورد اعمال فشار بر کردها اقدام به صدور بیانیه کرد و خواهان حفظ ثبات و آرامش بود. این در حالی است که پیشروی ارتش ترکیه با تمام قوا ظرف چند روز صورت گرفت و تروریست‌های ارتش آزاد سوریه به عنوان سواره‌نظام این طرح، با آنکارا همکاری می‌کردند. در اینجا باید متوجه بود که وزن نظامی کردها و ارتش ترکیه قابل مقایسه با یکدیگر نیست؛ اگرچه کردها در روی زمین بسیار خوب جنگیدند اما دست برتر در آسمان مناطق شمالی سوریه با ارتش ترکیه بود. روند پیشروی ارتش ترکیه نهایتًا باعث شد ارتش سوریه با هماهنگی روسیه در مرزهای کردنشین و مناطق حائل با عملیات ترکیه قرار بگیرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه هدف کردهای سوریه از عدم پیوستن به ارتش سوریه افزایش سطح چانه‌زنی سیاسی و مطالبه‌گری آنها است، گفت: پیشروی ارتش سوریه در بسیاری از مناطق کردنشین برای اولین بار از سال ۲۰۱۲ تاکنون صورت گرفت و حالا که آتش درگیری در مناطق شمالی تا حدودی کاهش پیدا کرده دمشق پیشنهاد پیوستن کردها به ارتش سوریه را ارائه کرده که با مخالفت کردها مواجه شدند. مخالفت نیروهای دموکراتیک سوریه و همچنین اظهارات اخیر فرمانده آنها (مظلوم کوبانی) کاملاً نشان می‌دهد که کردها به دنبال مطالبه خواسته‌های خود هستند. آنها بحث تشکیل کردستان سوریه مانند کردستان عراق را در سر می‌پرورانند و این در حالی است که ارتش و دولت سوریه در وضعیت کنونی دست بالا را دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد:  فکر نمی‌کنم که دولت به راحتی به کردها امتیاز بدهد. کردهای سوریه به چیزی کمتر از کردستان عراق راضی هستند اما واقعیت این است که در شرایط کنونی، دولت سوریه نمی‌تواند به امتیازهای مورد نظر آنها جامه عمل بپوشاند. بنابراین آنچه در شرایط فعلی باعث می‌شود خواسته‌های کردهای سوریه محقق نشود نخست، عدم روشن شدن چراغ سبز از سوی دمشق خواهد بود و دوم اینکه کشورهای منطقه نمی‌خواهند تمامیت ارضی‌شان چندپاره شود. در مقابل، اظهارات مظلوم کوبانی نشان می‌دهد که آنها سقف خواسته‌های خود را طوری بیان می‌کنند که نهایتاً بتوانند حداقل آنرا کسب کنند. به هر ترتیب آنچه که در وضعیت فعلی و به خصوص با شروع به کار کمیته قانون اساسی سوریه بیش از هر مساله دیگر مهم جلوه می‌کند، کاهش تنش میان طیف‌های سیاسی سوریه است. واقعیت این است که مردم این کشور خسته شده‌اند و نیاز به آرامش دارند که فکر نمی کنم هیچ اقدامی جز حل و فصل اختلاف‌ها و اتحاد ملی بتواند وضعیت آنها را درست کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز