خبرگزاری کار ایران

تحلیلگر سوری در گفت‌وگو با ایلنا:

مانور روی هلاکت البغدادی مصرف تبلیغاتی دارد/ آمریکا برای چپاول نفت به سوریه آمد/ به مسکو بیش از واشنگتن اعتماد داریم

asdasd
کد خبر : ۸۲۷۸۲۱

تحلیلگر مسائل امنیتی و سیاسی سوریه تأکید کرد که صحت کشته شدن سرکرده گروه تروریستی داعش با گذشت زمان رد یا اثبات می‌شود اما نکته مهم بهره‌برداری تبلیغاتی و تجاری آمریکا از این موضوع است.

به گزارش ایلنا، یکشنبه گذشته رسانه‌های آمریکایی خبری را منتشر کردند که از عملیات جنگنده‌های این کشور در شمال غرب سوریه و هلاکت «ابوبکر البغدادی»، سرکرده گروه تروریستی داعش حکایت می‌کرد. اما در مقابل، وزارت دفاع روسیه این ادعا را تکذیب و تأکید کرد که عملیاتی از اساس صورت نگرفته و صرف ادعایی بیش نیست.

«غسان یوسف»، تحلیلگر مسائل امنیتی و سیاسی سوریه در این‌باره به خبرنگار ایلنا گفت: به طور کلی صحت اخبار هلاکت البغدادی و نیز عملیات آمریکا در شمال غرب سوریه را گذشت زمان اثبات خواهد کرد. باید منتظر بود و دید که روزهای آینده اوراق جدیدی را خواهند گشود و ثابت خواهند کرد آیا عملیات آمریکا مکان مشخصی را مورد هدف قرار گرفته و البغدادی کشته شده یا اینکه اصل عملیات صورت گرفته است یا خیر حتی بدون اینکه او کشته شده باشد. این موضوع را زمان تأیید یا رد می‌کند.

یوسف درباره اینکه چه کسی یا چه کسانی البغدادی یا به طور کل گروه تروریستی داعش را به وجود آوردند، گفت: در این باره همین کفایت می‌کند که به مبارزات انتخاباتی دوره قبل آمریکا در سال ۲۰۱۶ بازگردیم و حمله «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری این کشور را علیه «باراک اوباما»، رئیس جمهوری سابق و «هیلاری کلینتون»، وزیر امور خارجه دولت او بازبینی کنیم که علنا گفت این شما بودید که داعش را به وجود آوردید.

وی درباره انقضای تاریخ مصرف این گروه تروریستی گفت: من معتقد هستم که تاریخ مصرف گروه‌های تروریستی بسیاری مشابه داعش ، جبهه النصره و گروه‌های چچنی و تاکستانی با موضوع انتخابات آمریکا گره خورده و قطعا همین موضوع نیز مصرف انتخاباتی و کارکرد انتخاباتی دارد، چرا که  ترامپ می‌خواهد بگوید این من بودم که داعش را در سوریه و عراق نابود کردم و البغدادی را کشتم.

این تحلیلگر امنیتی سوریه درباره بیانیه وزارت دفاع روسیه مبنی بر این که طی روزهای گذشته جنگنده‌های ائتلاف بین المللی در این منطقه پروازی نداشته یا عملیاتی را انجام نداده‌اند، گفت: وزارت دفاع از اصل این خبر را تکذیب کرده و منکر انجام هر نوع عملیاتی در این منطقه شده است و تأکید می‌کند سخنان ترامپ درباره انجام عملیات یا قتل البغدادی کذب محض است. این موضوع در واقع اعتبار ترامپ را مورد هدف قرار داده و صدق ادعاهای او را به طور کل رد می‌کند.

وی در ادامه افزود: قتل ابوبکر البغدادی با موضوع خروج آمریکا از سوریه کاملا مرتبط است و من معتقد هستم که واشنگتن می‌خواهد بگوید که نابودی داعش حکم خروج را تأیید می‌کند و در حال حاضر باید خارج شد، اما من معتقد هستم که سخنان ترامپ درباره نفت دلیل اصلی خروج است که گفت واشنگتن فقط نفت می‌خواهد و به دنبال دستیابی به نفت بیشتر است و اگر نفت کافی عاید ما شود، حضور ما در عراق کفایت می‌کند. 

یوسف درباره اینکه چرا آمریکا البغدادی را به صورت زنده بازداشت نکرد آیا زنده او برای آنها مصرف بیشتری نداشت، گفت: آمریکایی‌ها می‌گویند که او همیشه کمربند انفجاری به همراه داشته یا بهانه‌هایی از این دست می‌آورند اما به اعتقاد شخصی من تمام این ادعاها نمایش بیش نیست و آمریکا به دنبال بازاریابی با این موضوع و از این طریق است چنانکه که پیش از این نیز درگذشته چنین داستان‌سرایی کرده و با صحنه پردازی‌های از پیش تعیین ‌شده درباره حمله به دو برج تجارت جهانی در تاریخ ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ از این موضوع بهره تجاری فراوانی برد. ادعاهای آمریکا هیچ اعتباری ندارد و واشنگتن همیشه در راستای منافع خود موضوعی را اثبات یا رد می‌کند. 

وی تأکید کرد که من به اظهارات یکی از کارشناسان نظامی روس استناد می‌کنم که گفت: آمریکا با این ادعاها که نیروهای روسیه در این عملیات مشارکت داشته‌اند، به دنبال آن است که نیروهای ما را در معرض خطر قرار دهد، چرا که نیروهای روس در این عملیات مشارکت نداشته و اصلا عملیاتی صورت نگرفته و صرف ادعایی بیش نیست.

این تحلیلگر مسائل امنیتی سوریه در پایان تأکید کرد که تناقض اظهارات روسیه و آمریکا دال بر بی‌اعتباری واشنگتن است و ما مردم سوریه به روسیه اعتماد داریم نه آمریکا. روسیه برای مبارزه با تروریسم به سوریه آمد اما آمریکا آمد تا نفت ما را غارت کند چنانکه شخص ترامپ به صراحت به آن اذعان کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز