خبرگزاری کار ایران

صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایلنا:

ترامپ دلالی نفت در شرق فرات را کلید می‌زند/ارتش سوریه مسیر ترانزیت نفت را هدف قرار دهد

asdasd
کد خبر : ۸۲۷۴۶۲

کارشناس مسائل منطقه گفت: واشنگتن بر اساس راهبرد میدانی خود از فریب تاکتیکی با چاشنی داعش استفاده می‌کند تا بتواند ترانزیت نفت را قانونی جلوه دهد.

«سیدرضا صدرالحسینی» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل استقرار نظامیان آمریکا در مناطق نفت‌خیز شمال شرق سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: پس از تحولات اخیر شمال سوریه، ایالات متحده یک بار دیگر واقعیت سیاست خود برای چرایی حضور در سوریه و منطقه را نشان داد. به‌رغم اعلام خروج نیروهای آمریکا از سوریه توسط دونالد ترامپ همچنان شاهد آن هستیم که مناطقی در شمال شرق سوریه توسط نیروهای آمریکایی اشغال شده است؛ تا جایی که وزیر دفاع آمریکا اخیراً اعلام کرده که تعدادی از نیروهای تازه نفس این کشور در مناطق مذکور که اتفاقاً منابع عظیم نفتی سوریه در آنجا وجود دارد مستقر خواهند شد. مساله اصلی در وضعیت کنونی این است که ایالات متحده تمام تمرکز خود را بر میدان انرژی اعم از نفت و گاز سوریه گذاشته است که علاوه بر بحث اقتصادی، مساله راهبردهای کلان در این میان به چشم می‌خورد. آمریکا با این اقدام به صورت شفاف به دنیا اعلام می‌کند که طی سالیان اخیر هزینه‌هایی را در سوریه متقبل شده و حالا به دنبال تامین منافعش از میدان‌های نفتی و گازی سوریه خواهد بود.

وی ادامه داد: این مدل از اقدام به نوعی در تاریخ سیاسی آمریکا برای اولین بار است که صورت می‌گیرد؛ به گونه‌ای که اگر روسای جمهور قبلی ایالات متحده دست به تحرک نظامی یا تجاوز به خاک کشور دیگر می‌زدند با صبر و حوصله به دنبال تامین منافع خود می‌رفتند اما حالا که ترامپ در کاخ سفید مستقر است این موضوع با سرعت در حال پیگیری است. به عبارتی دیگر تیم مستقر در کاخ سفید و شخص ترامپ به دنبال آن است تا در حداقل زمان درآمدهای خود از سوریه را کسب کند و در این مدت راهبرد بعدی خود را طراحی خواهند کرد. در روزهای اخیر بارها شنیده‌ایم که مقام‌های پنتاگون و کاخ سفید اعلام کردند که هدف از استقرار در مناطق نفت‌خیز سوریه حفظ این منابع برای جلوگیری از دستبرد زدن داعش به آنها است، اما باید توجه داشت که این موضوع یک فریب تاکتیکی به حساب می‌آید.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه ترانزیت نفت ستون فقرات راهبرد آمریکا در شرق فرات را تشکیل می‌دهد گفت: از هشت سال پیش که شاهد حضور داعش، القاعده و زیرمجموعه‌ آنها در خاک سوریه بودیم اتفاق‌های بسیار نادری در حوزه سیاست و امنیت رخ داد. در مورد داعش بارها شنیده‌ایم که آنها نفت را به کشورهای دیگر قاچاق می‌کردند اما واقعیت این است که داعش توان تخلیه، بارگیری و جابه‌جایی نفت از چاه‌های سوریه را نداشت بلکه شرکت‌های آمریکایی و دلال‌های نفتی در آنجا عهده‌دار این کار بودند. تا جایی که در تصاویر و عکس‌های ماهواره‌ای که رسانه‌های روسیه و مطبوعات منطقه‌ای منتشر کردند شاهد حضور عظیم تانکرهای نفت و ترانزیت آن به مرز مشترک سوریه و ترکیه بودیم. این اقدام دقیقاً توسط سرشبکه‌های نفتی و دلالان انجام می‌شد که امروزه ایالات متحده بی‌پروا آن را مورد اشاره قرار می‌دهد. در این میان برخی از مفسران و ناظران بین‌المللی معتقدند که ارکان قدرت در واشنگتن با یکدیگر هماهنگ نیستند که البته این موضوع تا حد زیادی درست به نظر می‌رسد و ریشه‌های آن را می‌توان در اظهارات ضد و نقیض ترامپ و سایر مقامات ایالات متحده مشاهده کرد.

صدرالحسینی افزود: واقعیت این است که در داخل آمریکا تصویر یک شکنندگی، کاملاً محسوس است و از این جهت شاهد نقض‌های مکرر در تصمیم‌گیری هستیم. به عنوان مثال پنتاگون موضعی را اتخاذ می‌کند که چند ساعت بعد رئیس جمهور آمریکا در توئیتر آن را نقض می‌کند و ساعاتی دیگر کنگره آمریکا بر خلاف آن موضع می‌گیرد. لذا این مولفه‌ها به خوبی نشان می‌دهد تجمیع آراء در واشنگتن متزلزل است و نباید به این زودی خروج آمریکا از سوریه و منطقه را باور کنیم. منافع ایالات متحده در منطقه و به خصوص در شرق فرات کاملاً راهبردی است و اساساً نفت را باید یک کالای راهبردی در ادبیات سیاست و امنیت بین‌الملل دانست. استقرار ایالات متحده در محل تجمیع انرژی سوریه کاملاً نشان می‌دهد که دلالی نفتی توسط شرکت‌های آمریکایی انجام خواهد شد و در اینجاست که بحث منافع ترکیه و احتمال انتقال نفت به این کشور از سوی آمریکا مطرح می‌شود.

وی در پایان تصریح کرد: احتمال این وجود دارد که خطوط ترانزیت نفت به ترکیه مجدداً در شمال شرق سوریه راه‌اندازی شود اما مساله این است که دولت سوریه کاملاً این موضوع را محکوم کرده و می‌تواند از حیث حقوقی این مسئله را پیگیری کند، اما باید توجه داشت که فعلاً تمامیت ارضی دمشق نقض شده و آنها درگیر مسائل نظامی و سیاسی دیگری هستند. به نظر می‌رسد تنها کاری که دولت سوریه می‌تواند از حیث میدانی انجام دهد محاصره مناطق نفت‌خیز شمال شرق کشور است. ارتش سوریه طی هفته‌های اخیر برخی از مناطق را به دست گرفته و اگر توپخانه و سلاح‌های میان‌بُرد خود را در این مناطق مستقر کند می‌تواند با نواختِ آتشِ مشخص مسیر ترانزیت نفت توسط ایالات متحده را ناامن کند. این در حالی است که وزارت دفاع روسیه اعلام کرده که آمریکا برای حفظ و کنترل میادین نفتی در شرق سوریه برای ادامه استخراج نفت و کسب درآمد چندین میلیاردی به جای اینکه با تروریست‌ها بجنگد دست به راهزنی بین‌المللی و دولتی زده است که به نظرم این بهترین تفسیر از اقدام واشنگتن در این منطقه است.  بنابراین باید منتظر حرکت بعدی آمریکا در شرق فرات و واکنش‌ بازیگرانی مانند روسیه و ترکیه باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز