خبرگزاری کار ایران

المیادین بررسی کرد:

چالش‌های پیش روی «بنی گانتز»/ سناریوهای احتمالی برای تشکیل کابینه اسرائیل

asdasd
کد خبر : ۸۲۷۲۶۱

رئیس ائتلاف «آبی- سفید» چالش‌های پیش رو برای تشکیل کابینه را درک می‌کند اما او و حزبش به دنبال رهایی از نخست‌وزیر فعلی و ایجاد حالتی از خفت در صفوف حزب لیکود هستند و این، همان دلیل حمایت فهرست عربی از او و افزایش شانس تشکیل کابینه است.

به گزارش ایلنا، پایگاه خبری المیادین در مقاله ای به قلم «حمزه أبو شنب» نوشت: مهلت قانونی نخست برای «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر فعلی رژیم صهیونیستی به پایان رسید و همزمان با اتمام این مهلت، «رئووین ریولین»، رئیس رژیم صهیونیستی بدون تمدید آن، «بنی گانتز»، رئیس حزب آبی- سفید را مأمور تشکیل کابینه کرد. 

حال پرسشی که اینجا مطرح می‌شود، اینکه آیا گانتز در این مأموریت پیروز خواهد شد یا رژیم صهیونیستی ناگزیر به برگزاری انتخابات سوم خواهد شد؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت که گانتز با چالش‌هایی برای تشکیل کابینه روبه‌روست که می‌توان آنها را در عدم دستیابی به تشکل حزبی واحد برای تشکیل کابینه خلاصه کرد، چرا که تعداد نمایندگان موافق کنست ۵۴ نفر است حال آنکه ۵۵ نماینده به نتانیاهو رای دادند و همچنین «آویگدور لیبرمن»، رئیس حزب «اسرائیل خانه ما» با هشت کرسی و نیز مخالفت سه عضو فهرست عربی هم موازنه مورد نظر برای تشکیل کابینه را بر هم می‌زند.

-چالش دوم، وجود تشکل راست به ریاست نتانیاهو است که مشارکت در کابینه گانتز را به دلیل توافق برای تشکل واحد در جریان رایزنی‌های گذشته نمی‌پذیرد. هر چند که برخی از نمایندگان این جناح این موضوع را قطعی نمی‌دانند اما عقب‌نشینی از حکم جناح راست در اسرائیلی موضوع آسانی نیست. 

-چالش سوم در سختی و پیچیدگی مشارکت لیبرمن در کابینه‌ای نمود می‌یابد که ممکن است اعراب برای آن یک شبکه امنیتی در کنست فراهم کنند و این موضوع، گزینه‌های گانتز را محدود کرده و باعث برتری او نسبت به جناح راست نمی‌شود.

-چالش چهارم در موضع عربی (فلسطینی‌های صاحب اراضی اشغال شده در سال ۴۸) نهفته است، فهرست مشترک عربی که ۱۳ کرسی در کنست به دست آورده، مواضع یکسان ندارند، چرا که اعضای حزب تجمع در این فهرست دارای موضع اصولی برای مخالفت با رأی اعتماد به هر کابینه اسرائیلی هستند.

همچنین فهرست عربی در قبال رأی اعتماد به گانتز درخواست‌هایی در سطح اراضی اشغالی سال ۴۸ و یا در سطح محدود کردن کابینه در مسیرهای سیاسی و نظامی خوهند داشت که این به مفهوم باج‌خواهی از گانتز است و او بدون تردید این موضوع رانخواهد پذیرفت. 

گانتز از چالش‌های پیش روی خود در مسیر تشکیل کابینه آگاه است، اما او و حزبش، آن را فرصتی برای رهایی از نتانیاهو و ایجاد تشویش در صفوف حزب لیکود می‌دانند.

سناریوهای احتمالی تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی

-تشکیل کابینه‌ای متشکل از حزب آبی- سفید و احزاب چپ با حمایت فهرست مشترک عربی و غیاب لیبرمن در جلسه رأی اعتماد.

این سناریوی بسیار پیچیده‌ای است، به این دلیل که موضع فهرست عربی یکسان نیست و لیبرمن نیز با حمایت اعراب مخالفت می‌کند.

-سناریوی دوم: تشکیل کابینه‌ای متشکل از حزب آبی- سفید و احزاب چپ و لیبرمن با دریافت رأی اعتماد فهرست عربی.

این سناریو در مقایسه با مخالفت لیبرمن با دولت مورد حمایت عرب بسیار ضعیف است و کابینه زیر بار موضع اعراب نمی‌رود. 

-سناریوی سوم: ایجاد حالتی از پیشرفت و اتحاد در جبهه راست به اضافه حزب لیبرمن که این به مفهوم عدم نیاز به رأی فهرست عربی است اما این سناریو به دلیل ائتلاف احزاب راست به صورت متحد و مخالفت لیبرمن با مشارکت در کابینه نتانیاهو به دلیل حضور احزاب دینی سخت به نظر می‌رسد. 

-سناریوی چهارم: تشکیل کابینه‌ای از جبهه گانتز و احزاب چپ به اضافه لیبرمن و حزب راست جدید. 

تحقق این سناریو به دلیل عدم تعهد قطعی حزب راست جدید (شاکید و بنت) به نتانیاهو ممکن است و این اقدام مانع برگزاری انتخابات سوم خواهد شد. اما باید گفت که موفقیت این سناریو مستلزم عدم مشارکت فهرست عربی در جلسه رأی اعتماد است. این گزینه به قوت باقی است اما در صورت تشکیل کابینه، دولتی ضعیف خواهد بود.

سناریوی پنجم: موفقیت گانتر در اقناع شخصیت‌های لیکود برای جدائی از این حزب. این سناریو سخت به نظر می‌رسد اما گزینه تفاهم با نتانیاهو از ترس برگزاری انتخابات سوم- هر چند که ضعیف است- اما نمی‌توان آن را در سایه گزینه‌های موجود در صحنه سیاسی اسرائیل بعید شمر.

در مقابل سناریوهای مذکور گزینه برگزاری انتخابات سوم نیز در سایه لجاجت احزاب و اصرار آنها بر موضع خود همچنان به قوت خود باقی است و این به مفهوم آن است که احتمال دارد رژیم صهیونیستی به گزینه انتخابات برای سومین بار در یک سال پناه ببرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز