خبرگزاری کار ایران

سید حسن نصرالله:

اجازه نمی‌دهیم وعده‌های دولت برای انجام اصلاحات، اجرا‌نشده باقی بماند/ هر راه‌حلی باید به دور از خلاء سیاسی باشد/ باید مراقب موج‌سواری‌ها بود

asdasd
کد خبر : ۸۲۷۱۵۰

دبیر کل حزب‌الله لبنان تاکید کرد که نمی‌توانیم منشور دولت را نادیده بگیریم و از استعفای دولت و تعطیلی پارلمان حمایت نمی‌کنیم. نمی‌پذیریم که انتخاباتی جدید با هزینه جدید به کشور تحمیل شود.

به گزارش ایلنا، سخنرانی «سید حسن نصرالله»، دبیر کل حزب‌الله لبنان در مورد تحولات اخیر این کشور آغاز شد.

وی گفت که از روز اول ما را متهم به تهییج تظاهرکنندگان کردند. ما از تظاهرکنندگان خواستیم از کاربرد الفاظ نادرست و تخریب اموال خودداری کرده و با نیروهای امنیتی با ملایمت برخورد کنند تا اجازه موج‌سواری به برخی احزاب را ندهید.

نصرالله تاکید کرد که آنچه در روزهای اخیر اتفاق افتاد، نشانه‌های مثبتی هم داشت که متاسفانه نشان داده نمی‌شود. وظیفه همه است که دستاودهای مثبت را حفظ کنند. این جوش و خروش مردمی مسائلی را بر حاکمیت تحمیل کرد که مهمترین آن لغو مالیات بود. جنجال زیادی در حکومت در خصوص مالیات و بودجه وجود دارد. امروز با خیزش مردمی، بودجه بدون مالیات بسته شد که دستاورد بسیار بزرگی است. آثار آن برای همه است چرا که مالیات و ارزش افزود و افزایش تعرفه بنزین بر همه تاثیر دارد.

دوم این‌که با همین فشارهای مردمی بود که پیشنهادهای اصلاحی بودجه ارائه شد که مطالب بسیار مهمی هم در آن بود که گام بسیار مثبتی به شمار می‌رود. متاسفانه افرادی که خود را تحلیلگر می‌دانند، این پیش‌نویس را بسیار تحقیر کردند. به یاد نمی‌آورم که هرگز در یک جلسه، چنین پیش‌نویس اصلاحیه با تعیین جدول زمانی بیرون بیایند. آن را تحقیر می‌کنند چرا که دستاورد مردمی است و این ما را به شبهه می‌اندازد که چه کسی چنین اقدام‌هایی انجام می‌دهد. اینها وعده تو خالی نیست. برای اجرای آنها زمان‌بندی تعیین شده است. یکی از عناوین مهم، بازگشت اموال به یغما رفته و محاکمه غارتگران بود. ما اجازه نمی‌دهیم وعده‌های دولت برای انجام اصلاحات، اجرا‌نشده باقی بماند. این پیش‌نویس برای اجراست نه این‌که صرفا روی کاغذ باقی بماند.

نصراالله همچنین گفت که دستاورد بعدی این است که اعتماد به خود مردم بازگشته است. پیش از این احزاب و گروه‌ها تصور می‌کردند که نمی‌توانند فرانژادی و فرامذهبی با هم کار کنند ولی اکنون این اعتماد ایجاد شده است. همه باید درباره اهداف این تظاهرات تحقیق کنیم. مردم کف خیابان، افراد فقیر و نیازمند، همه در این تظاهرات شرکت کرده و مطالبات خود درباره کار، معیشت و محیط زیست را مطرح کردند. این جزو مسائل مثبتی است که مردم با زبان خود مطرح کردند. این خروش مردمی فضای مثبتی را در کشور ایجاد کرد که همه احزابی که می‌خواهند وارد حکومت شوند، اگر در اهداف خود جدی هستند و اراده خدمت دارند، می‌توانند وارد عرصه شده و فعالیت کنند. مجلس هم در حال کمک است و حزب‌الله نیز با هم‌پیمانان و جریان‌های سیاسی همسوی خود به این روند کمک می‌کند.

وی ادامه داد: در بسته پیشنهادی تاکید شده است که اقتصاد باید پیشرانه باشد. رئیس‌جمهوری لبنان نیز فضا را برای گفت‌وگو باز کرده است ولی برخی رسانه‌ها سخنان وی را تحریف کردند. اگر مردم با او صحبت نکنند، پس چه می‌توان کرد؟ موضوع دوم این است که وقتی درباره اوضاع فعلی صحبت می‌کنیم، همه باید دنبال راه حل باشیم. ای مردم و جریان‌های سیاسی، هر راه‌حلی باید به دور از خلاء سیاسی باشد.

دبیرکل حزب‌الله ادامه داد که ما نمی‌توانیم منشور دولت را نادیده بگیریم و از استعفای دولت و تعطیلی پارلمان حمایت نمی‌کنیم. نمی‌پذیریم که انتخاباتی جدید با هزینه جدید به کشور تحمیل شود. زمانی که این حرف را زدم عده‌ای گفتند که شما می‌خواهید از حکومت حمایت کنید؛ خیر! ما می‌خواهیم از کشور حمایت کنیم. ما در جنگ سیاسی تکلیف داریم که اجازه ندهیم به کشور هزینه تحمیل شود. ما هم خون داده‌ایم و هم برای ملت و کشور، آبرو داده‌ایم.

نصرالله افزود: بستن راه‌ها یکی از روش‌های اعتراض‌های مدنی است. ما نیز زمانی این کار را کردیم و شاید در آینده نیز مجبور به چنین کاری شویم. ولی در حال حاضر چنین اقدامی، اوضاع معیشتی مردم را به خطر می‌اندازد. مردم امروز می‌خواهند راه‌ها باز باشد. نباید به درد مردم اضافه شود. نمی‌گوییم که خیابان‌ها و میدان‌ها را خالی کنید ولی بستن مسیرهای رفت و آمد را تایید نمی‌کنیم.

وی همچنین گفت: نکته مهم دیگر این است که برخی به دنبال فضاسازی هستند که عده‌ای در دستگاه حاکمیت هستند که خواستار سوق دادن ارتش به سمت درگیری با تظاهرکنندگان هستند. این دروغ محض است. هیچ‌‌کس چنین خواسته‌ای نداشته است. حزب‌الله همواره توسل به زور برای متفرق کردن تظاهرکنندگان را محکوم می‌کند. ارتش به هیچ عنوان نباید به هیچ فردی تیراندازی کند.

نصرالله ادامه داد: ۹ روز از تظاهرات گذشته است. آیا فقط با ماندن در خیابان‌های می‌توان به هدف رسید؟ شاید آری شاید هم خیر. تظاهرات به تنهایی کافی نیست. آیا زمان آن نرسیده است که رهبران تظاهرات برای مذاکره اقدام کنند؟ آیا اصولا رهبری وجود دارد؟ چرا خود را معرفی نمی‌کنند؟ ما به خوبی می‌‌دانیم که چه کسانی پشت آنها قرار دارند؟ قطعا یک نفر نیست بلکه چندین حزب و جریان هستند. مردم باید بدانند که چه کسانی در حال بهره‌برداری از رنج آنها هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز