خبرگزاری کار ایران

میرابیان در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

سناریوی عربستان در عدن، حفظ دولت منصورهادی است/اولویت ریاض هجمه بر انصارالله در جنوب مرزهایش خواهد بود

asdasd
کد خبر : ۸۲۶۹۷۷

تحلیلگر مسائل منطقه گفت: خروج امارات از عدن با ریاض هماهنگ شده بود، لذا تنها دلیل حضور عربستان در آنجا کنترل اوضاع آشفته به نفع خود است.

«رضا میرابیان» تحلیلگر مسائل منطقه در تشریح دلایل خروح نیروهای امارات متحده عربی از عدن و پیامدهای آن در یمن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: آنچه در جنوب یمن و به صورت دقیق در عدن اتفاق افتاد این بود که شورای نظامی مستقر در این منطقه، کاخ ریاست جمهوری را تسخیر کرد و هدفشان این بود که دولت «عبد ربه منصورهادی» را از عدن بیرون کنند. این موضوع دقیقاً با استراتژی عربستان سعودی تضاد داشت؛ چراکه ریاض تمام سعی خود را کرده بود تا بتواند دولت مذکور را مقابل انصارالله و هم پیمانان آنان قرار دهد. به عبارت دیگر حمایت امارات متحده عربی از شورای نظامی جنوب یمن که در عدن مستقر بودند بر هم زدن معادلات سیاسی و میدانی به نفع ابوظبی بود. سعودی‌ها به این نتیجه رسیده بودند که شورای انتقالی با کمک امارات به دنبال حذف متحد نصف و نیمه خود در عدن هستند و دقیقاً این موضوع باعث شد تا جای پای عربستان در آنجا متزلزل شود و به صورت کلی تمامی معادلات از حیث سیاسی به ضرر ریاض رقم خورد.

وی ادامه داد: این روند ادامه داشت که اخیراً نیروهای امارات متحده عربی تمام تسلیحات، تجهیزات و حتی آمبولانس‌های خود را از عدن خارج کردند و قرار بر این شد عربستان سعودی پایگاه امارات در عدن را مدیریت کند. این وضعیت به خوبی نشان می‌دهد که یک توافق پشت پرده میان ریاض و ابوظبی اتفاق افتاده؛ چراکه عدن بیش از حد برای اماراتی‌ها ارزش داشت. بر اساس داده‌های میدانی چند هزار نفر از مزدوران سودانی که توسط عربستان استخدام شده‌اند وارد عدن شده و زیر چتر حمایتی سعودی‌ها به دنبال تثبیت منطقه مذکور هستند. در این میان سعودی‌ها به دنبال تسلط بر تعز هستند تا در نهایت بتوانند نیروهای امنیتی و پلیس شهری خود را در آنجا مستقر کنند. بر اساس عکس‌های هوایی و اخبار منابع خبری مشخص شده که موشک‌های حرارتی در اختیار کمربند امنیتی جنوب یمن قرار گرفته تا بتواند با نیروهای زرهی مقابله کنند.

 این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه تمام سعی عربستان در عدن، حفظ دولت منصور هادی است، گفت:  متحولات فعلی به خوبی نشان می‌دهد که سعودی‌ها برای حفظ منافع خود مجدداً در عدن دست به کار شدند و به نظر می‌رسد که امارات هم مایل به ادامه این روند نیست. دلیل اختلاف میان امارات و عربستان سرنگونی دولت در عدن است؛ چراکه دیگر هیچ جناحی در این منطقه وجود ندارد تا مقابل انصارالله بایستد و از این منظر سعودی‌ها وارد منطقه عدن شدند تا مجدداً دولت منصور هادی و شورای انتقالی را در کنار هم بگذارند. اصل مشکل اینجاست که شورای انتقالی به هیچ وجه دولت موقت منصور هادی را به رسمیت نمی‌شناسد و اصالتاً این دو زیر یک سقف جمع نخواهند شد.

وی در پایان تصریح کرد: با تمام این تفاسیر باید توجه داشت که اولویت عربستان در وضعیت فعلی، کنترل انصارالله در مرزهای جنوبی خودش است لذا مرزهای جنوبی یمن اولویت دوم سعودی‌ها خواهد بود. تنها دلیل خروج امارات از عدن و جایگزینی عربستان در آنجا، احیای دولت منصور هادی است. سعودی‌ها قصد دارند تا بتوانند مجدداً دولت مذکور را سرپا نگهدارند؛ به گونه‌ای که این دولت در ریاض نمی‌تواند مستقر شود و اصالتاً در نقاط دیگر یمن هم برای آنها سودی در بر نخواهد داشت. با این وجود باید متوجه بود اهداف امارات از سلطه بر عدن بحث توسعه‌طلبی است که مهمترین آنها منافع ژئوانرژی و سلطه ژئوپلتیکی در منطقه است. بنابراین باید منتظر آن باشیم تا ببینیم آیا منصورهادی و دولت انتقالی با یکدیگر به توافق می‌رسند یا خیر.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز