خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه اونتاریو در گفت‌وگو با ایلنا:

نتایج انتخابات کانادا تاثیری بر سیاست‌های مهاجرتی ندارد/ انتخابات فعلی کمابیش آزمونی برای محک سیاست‌های زیست‌محیطی بود

asdasd
کد خبر : ۸۲۶۶۹۴

استاد دانشگاه اونتاریو گفت: نتایج این انتخابات بر چارچوب فعلی سیاست‌گذاری‌ها در زمینه مهاجرت تاثیر چندانی نمی‌گذارد. البته ممکن است تغییراتی حاصل شود، مانند تسریع برخی جنبه‌های فرایند‌های مهاجرتی یا تسهیل مهاجرت اعضای خانواده به این کشور.

به گزارش ایلنا، پروفسور «کریستین دو کلری» استاد علوم سیاسی در دانشگاه اونتاریو است. وی در زمینه رهبران سیاسی و رهبری، سیاست منطقه‌ای کانادا و همچنین نظام انتخاباتی این کشور تحقیق و پژوهش می‌کند. 

پروفسور «کریستین دو کلری» با اشاره به برگزاری انتخابات سراسری در کانادا و پیروزی «جاستین ترودو»، نخست‌وزیر این کشور، به خبرنگار ایلنا گفت: انتخابات کانادا نتایج مثبتی برای احزاب رقیب به دنبال داشت. نخست‌وزیر و حزب لیبرال توانستند در قدرت بمانند، البته با حمایت دست کم یکی از دیگر احزاب پارلمانی در زمینه قانون‌های مهم. حزب محافظه‌کار توانست به تعداد کرسی‌های خود در پارلمان بیفزاید و رهبر تازه‌کارشان هم موفق شد کارزار ملی خود را با موفقیت نسبی به پایان ببرد. «جاگمیت سینگ»، رهبر حزب دموکرات جدید کانادا، توانست به موفقیت خوبی در میان رای‌دهندگان دست یابد. حزب بلوک کبکوا نیز توانست تعداد نمایندگان خود در پارلمان را دو برابر کند. این امر نشان از آن دارد که این شاخه جدایی‌طلب توانسته شمار حامیان خود را بالا ببرد، هرچند که رهبر این حزب عنوان کرد که در حال حاضر تصمیمی دال بر برگزاری همه‌پرسی مجدد برای این منطقه ندارد. 

نتایج انتخابات کانادا تاثیری بر سیاست‌های مهاجرتی ندارد/ انتخابات فعلی کمابیش آزمونی برای محک سیاست‌های زیست‌محیطی بود

وی در ادامه افزود: اما می‌توان این‌گونه نتیجه‌گیری کرد که حزب لیبرال دست آخر بیشترین کرسی را در پارلمان به دست آورده‌، اما نتوانسته اکثریت کرسی‌ها را به دست گیرد. اگرچه ترودو نتوانسته در انتخابات صاحب اکثریت آرا شود اما این نتایج برای رهبر حزب محافظه‌کار ناامیدکننده است. این در حالی است که محبوبیت ترودو در دو سال گذشته در پی چندین رسوایی کاهش یافت. اخیرا او در جریان مبارزات انتخاباتی مجبور شد به خاطر حاضر شدن در یک مهمانی با صورتی سیاه‌کرده عذرخواهی کند.

وی در رابطه با گزینه‌های پیش روی ترودو برای تشکیل ائتلاف با دیگر احزاب گفت: سناریوی بسیار محتمل آن است که حزب دموکرات جدید بر سر رای‌های کلیدی با دولت لیبرال به توافق برسد. البته دلیل خوبی هم برای این کار وجود دارد. اصولا، این کار به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا در سال‌های آینده سیاست‌های دولت را تعیین کنند. 

 استاد علوم سیاسی در دانشگاه اونتاریو در رابطه با تاثیر نتایج انتخابات بر سیاست‌های مهاجرتی دولت کانادا گفت: به عقیده من، این نتایج بر چارچوب فعلی سیاست‌گذاری‌ها در زمینه مهاجرت تاثیر چندانی نمی‌گذارد. البته ممکن است تغییراتی حاصل شود، مانند تسریع برخی جنبه‌های فرایند‌های مهاجرتی یا تسهیل مهاجرت اعضای خانواده به این کشور. تمدید حضور ترودو بر راس قدرت نشان از آن دارد که سیاست‌های مهاجرتی کانادا همچنان ثابت مانده و تغییر چندان رادیکال و بنیادینی را از سر نخواهد گذراند.

نتایج انتخابات کانادا تاثیری بر سیاست‌های مهاجرتی ندارد/ انتخابات فعلی کمابیش آزمونی برای محک سیاست‌های زیست‌محیطی بود

 پژوهشگر سیاست منطقه‌ای کانادا در رابطه با احتمال تاثیر اجرایی نشدن تمام‌وکمال مفاد توافق‌نامه پاریس بر کاهش آرای حزب لیبرال گفت: می‌توان گفت که انتخابات فعلی تا حدی درباره این بود که آیا در زمینه سیاست‌های زیست‌محیطی در کانادا باید با شتاب بیشتری حرکت کرد یا نه. ترودو و تیمش در پی تحقق اهداف واقع‌گرایانه و حرکت در جهت عملی کردن شماری از اهداف توافق بودند. برخی احزاب مانند حزب سبز و دیگر رای‌دهندگان خواستار اقدام‌های عملی‌تر و جدی‌تر از سوی دولت هستند. بنابراین به عقیده من، مساله چگونگی به کار بستن سیاست‌های زیست‌محیطی نکته‌ای مهم و تعیین‌کننده در انتخابات بود. 

کریستین دو کلری با اشاره به افزایش آرای حزب جدایی‌طلب کبک در این انتخابات ادامه داد: موفقیت حزب بلوک کبکوا را در انتخابات ۲۰۱۹ می‌توان به شکست دموکرات جدید در شماری مناطق و همچنین ضعف حزب محافظه‌کار در جلب آرای مردم مرتبط دانست. البته این را باید لحاظ کرد که آخرین نظرسنجی‌های پیش از انتخابات نشان می‌داد که بلوک کبکوا به حزب لیبرال بسیار نزدیک شده است.

وی در ادامه عنوان کرد:‌ در بسیاری مناطق، حزب دموکرات جدید و بلوک کبکوا مشابه یکدیگر عمل کردند. با این حال، حزب جاگمیت سینگ در رابطه با مسائل داخلی کبک چهره‌ای تازه است و نمی‌تواند آرای آنچنانی را به خود اختصاص دهد. عملکرد ضعیف «اندرو شیر»، رهبر حزب محافظه‌کار، نیز در این زمینه بی‌تاثیر نبوده است. وی نتوانست در مناظره‌های فرانسوی‌زبان در کبک موفق عمل کند؛ تسلط نه‌چندان کامل او بر این زبان و همچنین فقدان برنامه سیاسی جذاب و منسجم باعث شد که بلوک کبکوا بتواند دست بالا را داشته باشد. رهبر این حزب وعده داده است که در آینده نزدیک برنامه ندارد بار دیگر درخواست برگزاری همه‌پرسی کند. این امر باعث شد که آرای شماری از مردم که دل خوشی از همه‌پرسی استقلال ندارند به سوی او جلب شود. 

 

گفت‌وگو از: کامران برادران

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز