خبرگزاری کار ایران

دونالد ترامپ:

تحریم‌ها علیه ترکیه لغو می‌شود/ اعتبار آتش‌بس در شمال سوریه متعلق به آمریکاست

asdasd
کد خبر : ۸۲۶۶۵۷

رئیس‌جمهوری آمریکا در نشستی خبری از لغو تحریم‌های کشورش علیه ترکیه که به دنبال حمله آنکارا به مواضع کردها در شمال سوریه اعمال شده بود، خبر داد.

به گزارش ایلنا، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا در نشستی خبری درباره تحولات شمال سوریه گفت: برای سوریه و خاورمیانه اعلامیه مهمی دارم. در چند روز گذشته شاهد آتش‌بس در مرز ترکیه و سوریه بودید. دولت ترکیه اعلام کرد که اقدام نظامی را متوقف کرده و به طور دائم آتش‌بس را حفظ خواهد کرد. به همین دلیل از وزیر خزانه‌داری خواستم همه تحریم‌ها علیه ترکیه که به دلیل حمله این کشور علیه سوریه صادر شده بود را لغو کند. این نتیجه‌ای است که توسط ما و نه هیچ کشور دیگری به دست آمد و اعتبار آن را به کشور دیگری نمی‌دهیم.

وی افزود که کشورهای منطقه باید در نظارت بر مرز به ترکیه کمک کنند.

ترامپ همچنین گفت: «برخی از نیروهای نظامی ما در این منطقه باقی خواهند ماند. در نزدیکی چاه‌های نفت. در راستای اقدام‌های ما منطقه امنی ۲۰ مایلی ایجاد شده و صلح پایدار در آن ایجاد شده است. ده‌ها هزار نفر در آن منطقه کشته شده‌اند و دهه‌هاست که این ماجرا ادامه دارد. ترکیه و سوریه و کردها سده‌هاست که با یکدیگر درگیر هستند. به نظرم ما خدمت بزرگی به همه‌شان انجام دادیم. ما قرار بود ۳۰ روز آنجا بمانیم و ۱۰ سال ماندیم. وقت رفتن فرا رسیده است. این خاک به خون آغشته است. پنس و پمپئو با موفقیت آمریکا را در ترکیه نمایندگی کردند. مشاور امنیت ملی هم در این هیات حضور داشت. از همه‌شان ممنونم. آمریکا از این آتش‌بس حمایت کرد تا کردها بتوانند به‌طور منظم از منطقه خارج شوند. جان افراد بسیاری نجات داده شده است. خون حتی یک آمریکایی نیز ریخته نشد. من با ژنرال مظلوم که مرد بسیار بزرگی است صحبت کردم. او از این اقدام ما بسیار ممنون است. او به من تضمین داد که تمامی زندان‌های داعش امنیت کاملی داشته باشند. تعدادی از داعشی‌ها فرار کردند اما بیشترشان دستگیر شده‌اند».

وی در ادامه گفت: «ما جان بسیاری از کُردها را نجات دادیم. جنگی که در آن خون افراد زیادی ریخته شد، متوقف شده است. از پنس، پمپئو و دیگران تشکر می‌کنم. کار ما بسیار ویژه بود. به دست آوردن این آتش‌بس پس از جنگی بسیار سخت و چند روز مذاکره حاصل شده است. توانایی ما در رسیدن به توافق با کردها و سوریه بدون این اقدام‌ها حاصل نمی‌شد. ترکیه باید به تعهد خود مبنی بر حفظ و حمایت از اقلیت‌های قومی و دینی باقی بماند.»

ترامپ گفت: «قدرت اقتصادی ما از همیشه بیشتر است و رقبای ما خوب پیش نمی‌روند. در مورد داعش، کردها آنجا حضور دارند و اگر اتفاقی روی دهد، ترکیه هم آنجا حضور دارد. زندانیان داعشی آمریکا به کشور بازگردانده خواهند شد. اروپا در این زمینه کار خوبی انجام نداده است، اما اکنون زمان آن فرا رسیده است. ما داعش را شکست داده‌ایم. از نیروهای دموکراتیک سوریه برای جانفشانی‌هایش تشکر می‌کنیم. سوریه و دیگران باید در منطقه اطمینان حاصل کنند که داعش بار دیگر پناهگاهی برای خود پیدا نکند. برخی سیاستمداران علیه حمله ترکیه در سوریه موضع گرفتند وخواستار دخالت آمریکا شدند. من چنین نظری ندارم.»

وی افزود: «روابط خوبی با شخص رئیس‌جمهوری ترکیه دارم. افرادی که از من می‌خواستند حمله کنم، افرادی بودند که ما را به این وضعیت رساندند. چند آمریکایی باید در خاورمیانه و در بین درگیری‌های فرقه‌ای کشته شوند؟ من رئیس‌جمهوری هستم که متعهدم به این وضعیت پایان دهم. ما کاری را کردیم که همه تصور می‌کردند شدنی نیست. چند هفته پیش ما را مسخره می کردند و اکنون همه به ما تبریک می گویند. بیش از همه این است که یک درگیری نظامی طولانی‌مدت نداشتیم».

وی همچنین گفت: دولت قبلی آمریکا تاکید می کرد که اسد باید برود ولی وی به کار خود ادامه داد.

ترامپ با بیان این‌که نظامیان آمریکا همچنان در خاک سوریه هستند، گفت: «ما رنج و درد را در مقیاسی بزرگ در خاورمیانه شاهد بودیم. تریلیون‌ها دلار در خاورمیانه صرف جنگ شده است و افراد زیادی متحمل خسارت جانی شدند. مساله مهاجرت، مساله امنیت ملی ماست. ما با ایدئولوژی نمی‌جنگیم بلکه با تجربه تاریخی خود پیش می‌رویم. بیش از دو و نیم تریلیون دلار هزینه بودجه نظامی ما شده است»

رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه گفت: «نیروهای ما در جاهایی تحلیل می‌روند که اصلا نباید آنجا باشند. ما تنها زمانی نیرو اعزام می‌کنیم که امنیت ملی‌مان در خطر باشد و زمانی که طرحی برای پیروزی داشته باشیم. این طرح پیروزی باید عینی باشد. ما فقط پیروز می‌شویم. هیچ‌کس نمی‌تواند ما را شکست دهد. بار دیگر از تیم آمریکایی که به آتش‌بس رسیدند تشکر می‌کنم. از اردوغان نیز تشکر می‌کنم، مردی که کشورش را دوست دارد و کار درستی برای مردمش انجام داد. از ژنرال مظلوم برای درک و تدبرش تشکر می‌کنم. او می‌داند که ما جان ده‌ها هزار کُرد را نجات دادیم. منظورم در همین مدت کوتاه است و نه بلندمدت. این طرح مدت‌ها بود که در ذهن ما بود. کار ارتش آمریکا این نیست که پلیس دنیا باشد. دیگران هم باید نقش‌شان را ایفا کنند. این اقدام در همین جهت انجام شده است. از همه ممنونیم.».

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز