خبرگزاری کار ایران

ترکیه: نیازی به ادامه عملیات در سوریه نیست

asdasd
کد خبر : ۸۲۶۱۳۰

وزارت دفاع ترکیه پس از پایان مهلت آتش‌بس موقت در شمال سوریه، اعلام کرد نیازی به از سرگیری عملیات نظامی در این منطقه نیست.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزارت دفاع ترکیه، بامداد امروز- چهارشنبه- در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در این شرایط نیازی به انجام یک عملیات تازه نیست.»

در پی سفر «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهوری آمریکا به ترکیه در روز جمعه گذشته، طرفین بر سر آتش‌بس در شمال شرق سوریه به توافق رسیدند. قرار شده بود عملیات نظامی ترکیه به مدت ۱۲۰ ساعت (۵ روز) متوقف شود تا شبه‌نظامیان کرد از ۳۰ کیلومتری مرز عقب‌نشینی کنند.

وزارت دفاع ترکیه تصریح کرد: «در پی مهلت ۱۲۰ ساعته، آمریکا اعلام کرد خروج شبه‌نظامیان کُرد از مناطق به‌طور کامل انجام شده‌ است.»

معاون رئیس‌جمهوری آمریکا نیز اعلام کرده است طرف‌ها به آتش‌بس پنج روزه پایبند بودند و مذاکرات بر سر برقراری آتش‌بس دائم جریان دارد.

بیانیه تازه وزارت دفاع ترکیه پس از آن منتشر شده که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری این کشور در دیدار با همتای روسی‌اش «ولادیمیر پوتین» در مورد تحولات سوریه گفت‌وگو کرد.

در پی دیدار رهبران دو کشور در شهر ساحلی سوچی روسیه، آن‌ها موافقت کردند که شبه‌نظامیان کرد سوری را از ۳۰ کیلومتری مرزهای ترکیه دور کرده و در طول نوار موسوم به «نوار امنیتی» یا منطقه حائل مرزی، گشت‌زنی مشترک داشته باشند.

بنا بر توافقات صورت‌گرفته بین اردوغان و پوتین از امروز گشت‌زنی‌ها آغاز می‌شود و نیروهای پلیس نظامی روسیه و مرزبانان سوریه وارد منطقه مرزی خواهند شد

تصمیم مشترکی رهبران ترکیه و روسیه از منظر گروهی از تحلیل‌گران نشان‌دهنده تغییراتی چشم‌گیر و سریع در نقشه سیاسی سوریه، پس از اعلام خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه، از سوی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا است.

«ردور خلیل» از مقام‌های رسمی کردهای سوریه در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه نیز تائید کرده است که شبه‌نظامیان از مناطقی که در آتش‌بس آنکارا و واشنگتن قید شده بود، خارج شده‌اند.

او گفته است «ما کاملا به شرایط آتش‌بس عمل کرده‌ایم… تمام نیروهای نظامی و امنیتی از مناطق عملیات، از راس‌العین در شرق تا تل‌ابیض در غرب خارج شده‌اند.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز