خبرگزاری کار ایران

محبعلی در گفت‌وگو با ایلنا:

ترامپ به دنبال مدیریت تصمیم غلط خود در شمال سوریه است/واشنگتن اجازه نمی‌دهد ترکیه به منابع انرژی شرق فرات دست پیدا کند

asdasd
کد خبر : ۸۲۵۵۵۹

تحلیلگر ارشد مسائل خاورمیانه تاکید کرد: ایالات متحده برای کنترل داعش، منابع نفت وگاز و همچنین قطع ارتباط زمینی با عراق و سوریه نیروهای خود را در شرق فرات مستقر خواهد کرد.

«قاسم محبعلی» مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه در تشریح دلایل نقض دستور خروج نظامیان آمریکا از شمال سوریه توسط رئیس جمهوری این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: از اولین روزی که ترامپ به عنوان رئیس جمهوری ایالات متحده وارد کاخ‌سفید شد تا به امروز شاهد آن هستیم که او تصمیم‌هایی را اتخاذ کرده که متاسفانه هیچ پشتوانه علمی یا سیاسی و حتی منطقی نداشته است. تصمیم‌های ترامپ را نباید تصمیم‌هایی بدانیم که بر اساس کارِ کارشناسی یا مشورت با دستگاه‌های اجرایی و نظارتی انجام شده است؛ چراکه او در برخی از مواقع تصمیم‌هایی می‌گیرد که نتیجه آن ایجاد بحران خارجی در یک منطقه می‌شود و به دنبال آن است تا با ایجاد چنین بحرانی بتواند منافع خودش را تامین کند. به عنوان مثال یکی از همین تصمیم‌ها بحث عدم خروج بخشی از نیروهای آمریکا از شرق فرات در سوریه است که روز گذشته توسط رسانه‌های ایالات متحده فاش شد.

وی ادامه داد: اینکه چرا ترامپ اعلام کرده ۲۰۰ نفر از نظامیان آمریکا در شمال سوریه باقی می‌مانند تا حدی به نظر کنگره آمریکا بر می‌گردد و بخشی دیگر به دستگاه‌های دخیل در این ماجرا مربوط است. اعتراض‌هایی که به ترامپ از ناحیه دموکرات‌ها و نخبگان سیاسی و نظامی صورت گرفته تا حد زیادی بر این موضوع دخیل بوده و از سوی دیگر کاخ‌سفید سعی کرده تا حمایت‌هایی را از سوی جهوری‌خواهان به دست بیاورد، اما باید متوجه بود که رئیس جمهوری ایالات متحده بر اساس منطق روشن تصمیم نخواهند گرفت و این وضعیت برای ساختار سیاسی ایالات متحده به هیچ وجه قابل قبول نیست. در واقع تمام طیف‌های مستقر در کنگره و سایر ارکان آمریکا معتقدند که ایالات متحده نباید سوریه را بدون تامین منافع خود ترک کند و به نظرم آنها موفق شدند تا نظر خود را به ترامپ تحمیل کنند.

این تحلیلگر ارشد مسائل خاورمیانه با بیان اینکه هدف ترامپ از ابقاء بخشی از نیروهای خود در شمال شرق سوریه حفظ و تامین منافع خود است، گفت: ترامپ اعلام کرده که نیروهای خود را در خارج از مناطق مورد توافق واشنگتن و آنکارا مستقر خواهد کرد و به نظر می‌رسد که ایالات متحده بر اساس توافق با ترکیه درصدد است تا بتواند منطقه مذکور را به نفع خود حفظ کند و ثبات نسبی را در آنجا برقرار کند. به عبارتی دیگر باید بگویم که رئیس جمهوری آمریکا به دلیل مسائل داخلی و خارجی به دنبال آن است تا تصمیمِ غلطِ خود در مورد شمال شرق سویه را مدیریت کند، اما باید متوجه باشیم که او در مورد شرق سوریه به دنبال تامین منافعی است که در چندین موضوع گنجانده شده است. موضوع اول بحث کنترل پتانسیل داعش در آن منطقه است؛ به گونه‌ای که ایالات متحده همچنان حضور داعش در سوریه را تایید می‌کند و نگران شکل‌گیری مجدد آن در سراسر این کشور است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مساله دوم که در مورد تصمیم ترامپ باید مورد نظر قرار بگیرد این است که آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند تا بتوانند ارتباط زمینی ایران با دمشق و نهایتاً جنوب لبنان را مسدود کنند. به همین جهت حضور آنها در مرز مشترک سوریه و عراق و سلطه بر گذرگاه التنف یکی از مسائلی است که باعث می‌شود ابقاء نیروهای آمریکا در منطقه شمال شرق سوریه مهم جلوه کند؛ چراکه اخیراً گذرگاه القائم پس از گذشت حدود شش سال بازگشایی شد و همین موضوع اسرائیل و آمریکا را به دلیل افزایش نفوذ ایران عصبانی کرده است. بحث سوم که بیشترین اهمیت را برای آمریکایی‌ها دارد، منابع نفت و گاز و به صورت کلی منابع انرژی است. آمریکایی‌ها نمی‌خواهند بزرگترین میادین نفتی و نصف میادین گازی سوریه به دست داعش بیافتد و از سوی دیگر نمی خواهند ترکیه در مورد این منابع ابراز تمایل و اعمال نفوذ کند؛ چراکه دست‌یابی ترکیه به نفت و گاز می‌تواند استقلال انرژی این کشور را مورد تایید قرار دهد که این موضوع مورد قبول آمریکا و روسیه نیست و حتی کشورهای منطقه نیست.          

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز