خبرگزاری کار ایران

سفیر پیشین ایران در لبنان در گفت‌وگو با ایلنا:

بسته اقتصادی سعد الحریری، مُسکن مقطعی به حساب می‌آید/ مقام‌های بیروت باید چهره مستقل از خود نشان دهند

asdasd
کد خبر : ۸۲۵۴۸۵

سفیر پیشین ایران در لبنان گفت: اینکه امید داشته باشیم با بسته اصلاحات اقتصادی تمام مشکل‌های لبنان به پایان برسد، کاملاً غلط است بلکه تمام جناح‌ها باید به میدان بیایند.

«احمد دستمالچیان» سفیر پیشین ایران در لبنان در تشریح ابعاد بسته اصلاحات اقتصادی دولت لبنان برای برون‌رفت از شرایط فعلی این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: فساد اداری و اقتصادی باعث شده قدرت و توان مالی مردم لبنان تا حد زیادی ضعیف شود و کاهش پیدا کند و از سوی دیگر جناح‌های سیاسی پس از سهم‌خواهی به دنبال آن هستند تا بتوانند اراده و سیاست خود را بر مردم لبنان تحمیل کنند. در وضعیت فعلی آنچه موجب شده مردم این کشور به خیابان‌ها بیایند تنها بحث فساد سیستماتیک نیست بلکه سهم‌خواهی طیف‌های مختلف سیاسی در لبنان موجب شده تا مافیاهای مختلفی در عرصه صنعت، تجارت و حتی زیرساخت‌های حیاتی کشور به وجود بیاید. در گذشته و حدود چند سال پیش شاهد بودیم که اعتراض‌های گسترده در بیروت اتفاق افتاد که ریشه آن در عملکرد ضعیف دولت در مورد جمع‌آوری زباله‌ها از سطح شهر بود که نهایتا به «انقلاب زباله‌ها» مشهور شد. در آن موقع هم بحث اصلی، عدم کارآیی دولت و نهادهای زیرمجموعه آن در بحث خدمات عمومی بود و تمام این متغیرها نشان می‌دهد وضعیت فعلی در ساختار سیاسی و اجتماعی لبنان از گذشته ریشه داشته است.

وی ادامه داد: مولفه‌های کنونی نشان می‌دهد که نه تنها دولت بلکه بسیاری از اشخاص، احزاب و نهادهای دخیل در فرآیند قانونگذاری و اجرایی لبنان مسئولیت خود را به درستی انجام نمی‌دهند و این در حالی است که دولت سعد الحریری باید پاسخگوی وضعیت کنونی باشد. مشکل آنجاست که دولتِ حاکم بر بیروت مستقل عمل نمی‌کند و خط‌دهی‌های خارجی بر تصمیمات آنها تاثیرگذار است. اینکه نخست‌وزیر لبنان اخیراً طرح اصلاحات اقتصادی را مطرح کرده موضوعی است که خیلی زودتر باید به فکر آن می‌افتادند و در بطن آن باید معیشت مورد نظر قرار می‌گرفت. اینکه در وضعیت به هم ریخته فعلی سعد الحریری اقدام به ارائه طرح اصلاحات اقتصادی کرده نشان می‌دهد که این موضوع فعلاً در کوتاه‌‌مدت مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و بدون تردید نتیجه و تاثیر آن هم کوتاه‌مدت خواهد بود.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه مشکل فعلی لبنان تنها با یک طرح اصلاحات مقطعی حل و فصل نخواهد شد، گفت: طرح اصلاحات اقتصادی در مقیاس کلی و با توجه به میزان و گستره فساد در این کشور تنها به عنوان یک مُسکن مقطعی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و دولت لبنان باید به فکر چاره‌جویی جدی و عملی باشد. در این میان حزب‌الله لبنان خواسته‌های مردم را به حق دانسته و به دنبال آن است تا دولت این کشور بتواند مشکلات را به صورت جدی حل و فصل کند. این در حالیست که سیگنال‌های غلط از خارج لبنان در حال تحمیل بر دولت است و این روند می‌تواند مشکل جدی برای بیروت به وجود بیاورد. یکی از این مشکل‌ها سوق دادن کابینه سعد الحریری به سمت استعفا خواهد بود که اگر اتفاق بیافتد بسیار مشکل‌ساز خواهد بود. از منظر دیگر کنشگری منفی اشخاصی مانند «سیمر جعجع» و سایر اعضا در لبنان می‌توانند خطرهایی را برای آینده این کشور به همراه داشته باشند. اینکه چنین اشخاصی چگونه می‌توانند در وضعیت فعلی فعال شوند تماماً به وضعیت سیاسی و اجتماعی لبنان مربوط است؛ چراکه آنها خلاء قدرت و فضا برای زیستن مخرب را مناسب دیدند و حالا اقدام به سمپاشی سیاسی در این کشور می‌کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هر زمان که ناامنی اجتماعی و مشکلات سیاسی در لبنان افزایش پیدا می‌کند طیف‌های سهم‌خواه در این کشور دست به خیزش سیاسی می‌زنند و مواضعی را اتخاذ می‌کنند که نه تنها تامین کننده منافع ملی نیست بلکه تفرقه را تحریک می‌کنند. قوه مقننه لبنان در وضعیت فعلی آرایش خوبی دارند اما باید ابزارهای اجرایی آن ترمیم شود. فضای فعلی هنوز به آن نقطه نرسیده که دولت بخواهد دست به استعفاء بزند، از این جهت باید سعی شود با کمک احزاب درد مردم التیام پیدا کند. از سوی دیگر نخست‌وزیر این کشور باید تکلیفش را مشخص کند و شخصیت مستقل از خود به نمایش بگذارد. او نباید از خارج خط بگیرد و اگر این روند ادامه داشته باشد مطالبات مردم بایکوت شده و شاهد گسترده شدن اعتراض‌ها خواهیم بود. لذا طرح اصلاحات اقتصادی در این کشور می‌تواند به صورت مقطعی اوضاع را کنترل کند اما واقعیت امر این است که باید اقدام اساسی در این خصوص صورت بگیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز