خبرگزاری کار ایران

تحلیلگر سیاسی یمن در گفت‌وگو با ایلنا:

ریاض در تکاپوی پیشبرد معادلات عدن به نفع خود است/ توافق احتمالی گویای نگرانی آل سعود از دستاوردهای مذاکره طرف‌های یمنی با انصارالله

asdasd
کد خبر : ۸۲۴۶۸۴

ریاض تلاش می‌کند صفوف مزدوران خود را در بین نیروهای مختلف و طرف‌های یمنی متحد کند و این موضوع، به ریاض و گروه‌های یمنی در صورت آغاز مذاکرات یمنی فراگیر که انتظار می‌رود به نفع انصار‌الله و دولت صنعاء پیش رود، کمک می‌کند.

«عبدالله علی صبری»، نویسنده و تحلیلگر سیاسی یمنی در تحلیل و تشریح تحولات اخیر عدن و اخبار منتشر شده درباره احتمال حصول توافق نهائی بین طرف‌های درگیر در این شهر  در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: رژیم عربستان تلاش می‌کند از طریق گفت‌وگوی «جده» بین طرفین درگیری در «عدن» و به طور کل استان‌های جنوب یمن آنچه را که به اصطلاح «شورای انتقالی جنوب» نامیده می‌شود و در دوره گذشته به کمک امارات قدرت گرفت و توانست کنترل امنیتی عدن را در دست گیرد و عوامل «عبدربه منصور هادی»، رئیس دولت مستعفی را از آنجا بیرون راند، مهار کند.

وی تأکید کرد: بر اساس آنچه که به رسانه‌ها درز پیدا کرده، ریاض پیش‌نویس توافقی را به طرفین درگیری پیشنهاد کرده است که مقتضی تشکیل دولت به طور مساوی بین دو طرف است و دولت می‌تواند در استان عدن با نظارت امنیتی نیروهای عربستانی بر شهر عدن فعالیت کند. 

صبری در ادامه افزود: علاوه بر این، توافق پیشنهادی شامل مشارکت دادن شورای انتقالی در هیأت مذاکره کننده منصور هادی با دولت صنعاء و طرف‌های سیاسی این شهر و در صدر آنها جنبش أنصار الله نیز می‌شود. 

وی تأکید کرد که این نکته به خودی خود موجب بسیج و آماده‌باش دیگر گروه‌های جنبش جنوب شده است که با مفاد این توافق بر این اساس که تنها یک گروه واحد نمی‌تواند نماینده مسأله جنوب یمن باشد، مخالفت کرده‌اند. 

این تحلیلگر سیاسی یمن گفت: این بیانیه همچنین روز گذشته- شنبه- در استان «المهرة» توسط شورای نجات ملی جنوب یمن که مخالف تجاوز سعودی- اماراتی به یمن است، اعلام شد. 

وی تأکید کرد: تا زمانیکه توافق جده به صورت رسمی اعلام شود، می‌توان گفت که ریاض تلاش می‌کند صفوف مزدوران خود را در بین نیروهای مختلف و طرف‌های یمنی متحد کند و این موضوع، به ریاض و گروه‌های یمنی در صورت آغاز مذاکرات یمنی فراگیر که انتظار می‌رود به نفع انصار الله و دولت صنعاء پیش برود و ناتوانی عربستان را در جنگ نظامی یمن اثبات کند، کمک می‌کند، به ویژه پس از آن‌که مرزهای جنوبی این کشور و تأسیسات نفتی آن در تیر رس حملات یگان موشکی و پهپادی مبارزان یمنی قرار گرفتند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز