خبرگزاری کار ایران

دبیرکل حزب الله:

نباید در شرایط حساس به دنبال انتقام‌جویی‌های سیاسی باشیم/ دست خود را از جیب فقرا بیرون بکشید

asdasd
کد خبر : ۸۲۴۵۲۲

دبیرکل حزب‌الله لبنان در روز اربیعن حسینی گفت: چالش‌های حقیقی پیش روی لبنان قرار دارد: اولین تهدید، فروپاشی اقتصادی است. اگر راه حلی نباشد و معالجه نشود، به سمت ورشکستگی می‌رویم. چالش دوم: خطر انفجار مردمی به دلیل سیاست‌های نادرست اقتصادی است.

به گزارش ایلنا، «سیدحسن نصرالله» در ابتدا با سلام بر امام حسین (ع) و خاندان پیامر اسلام (ص) گفت که ابتدا از شما برادران و خواهران که به شهر بعبلک آمده‌اید، تشکر می‌کنم. بسیاری از افراد با پای پیاده و از مناطق دور خود را به اینجا رسانده‌اند. از شما برای نقش ارزنده و هیات‌هایی که به انداخته‌اید، تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: از تمام افرادی که برای زنده نگه داشتن این مراسم بزرگ کمک کردند، تقدیر می‌کنم. امروز گفتنی‌های زیادی وجود دارد ولی فقط در دو بخش صحبت می‌کنم. ابتدا درباره مناسب دینی و سپس وارد تحولات داخلی لبنان می‌شوم. ما این مراسم را زنده نگه می‌داریم.

نصرالله افزود: سال جاری در بعلبک، شهری که کاروان حضرت زنیب (س) و امان سجاد (ع) و سر شهدا از آنجا و از همین خیابان‌ها عبور کرد، مراسم را برگزار کردیم.

دبیرکل حزب‌الله با اشاره به وضعیت داخلی لبنان گفت: آینده کشور در دست شما مسئولان است. نباید سعی کنیم ناکارآمدی را گردن هم بیندازیم. همه صرفا در حال محکوم کردن هستند. نتیجه آن چیست؟ وقتی حادثه جدید پیش می‌آید، حادثه قبلی فراموش می‌شود. چرا؟ چون هر فردی تصور می‌کند خودش مسئول نیست و به او ارتباطی ندارد.

وی ادامه داد: وضعیت اقتصادی و مالیاتی امروز لبنان تنها مربوط به امروز یا دیروز یا یک دهه قبل نیست. این نتیجه چندین سال سیاست‌های اشتباه و کارکرد و شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای است. اولین موضوعی که باید از آن یاد کنیم این است که همگان باید مسئولیت‌پذیر باشند.

نصرالله افزود: بسیار ناپسند است که عده‌ای در شرایط کنونی از مسئولیت شانه خالی می‌کنند. به خصوص افرادی که در تمام دولت‌های قبلی حاضر بودند، اکنون خود را کنار می‌کشند و صرفا تماشاگر هستند. همه باید در حل و فصل این شرایط کمک کنند. هیچ‌کس نمی‌تواند ۳۰ سال بر این کشور حکومت کند و در آخرین لحظه استعفا دهد و بگوید به من ارتباطی ندارد.

نصرالله ادامه داد: نباید در این شرایط حساس به دنبال انتقام‌جویی‌های سیاسی باشیم. نباید آینده سیاسی کشور به سمت ناکجاآباد برده شود. چالش‌های حقیقی پیش روی لبنان قرار دارد: اولین تهدید، فروپاشی اقتصادی است. اگر راه حلی نباشد و معالجه نشود، به سمت ورشکستگی می‌رویم. چالش دوم: خطر انفجار مردمی به دلیل سیاست‌های نادرست اقتصادی است. ما نمی‌خواهیم مالیات‌ها به طور کامل برداشته شود. تنها خواستار لغو مالیات‌هایی هستیم که به اقشار کم‌درآمد تحمیل می‌شود. دست خود را از جیب فقرا بیرون  بکشید. ما می‌توانیم به عنوان شهروندان لبنانی مانع فروپاشی اقتصادی شویم اما باید گوش شنوا، اراده جدی و صداقت وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد که ما ورشکسته نیستیم و شرایط باید درست اداره شود.

دبیرکل حزب‌الله لبنان ادامه داد: غیر از افزایش مالیت‌ها راهکارهای زیاد دیگری وجود دارد. گزینه‌های سیاسی وجود دارد که باید تاثیرگذار باشد. باید جرات و شجاعت نجات اقتصاد لبنان را داشته باشیم. عده‌ای گوش‌های خود را بسته‌اند و فقط می‌خواهند حرف‌های خود را بشنوند. چرا که تصمیم‌های بزرگ سختی‌ها و چالش‌هایی دارد. باید مسیر جهاد اقتصادی را در پیش بگیریم. مشکل در نقشه راه هم هست. ساختار هر حکومتی، شماری تصمیم مالی و اقتصادی و مالیاتی می‌گیرند. به عنوان مثال درباره ذخیره بودجه. بخشی از تصمیم‌ها هست که همه باید در خصوص آن جانفشانی کنند. ولی در حال حاضر برخی می‌خواهند که فقط فقرا و اقشار کم‌درآمد جانفشانی کنند.

وی افزود: در هفته گذشته عده‌ای حزب‌الله را متهم کردند که تظاهرات را به راه انداخته است و مدعی شدند که حزب‌الله تلاش داشته است اوضاع کشور را به هم بریزد. درست است که ما به این شرایط و هزینه‌های تحمیلی به فقرا معترض هستیم ولی به هیچ عنوان در این قضیه دخیل نبودیم. ای فقرا و ای ملت لبنان و ای اقشار پردرآمد باید همه دست به دست هم بدهیم تا دوباره شرایط را بسازیم. اطمینان دارم که مردم لبنان پاسخ مثبت می‌دهند.

نصرالله همچنین گفت که بین مردم و حکومت لبنان بحران عدم اعتماد وجود دارد.

وی تاکید کرد که استعفای دولت فعلی را تایید نمی‌کنیم. برخی می‌گویند که حکومت جدید تشکیل شود اما چرا زمان را هدر دهیم؟ بحث این فرد یا فرد دیگری نیست. حکومت تکنوکرات نمی‌تواند دوام چندانی داشته باشد. افرادی که به دنبال روی کار آوردن حکومت تکنوکرات هستند، همان‌هایی هستند که به دنبال سرنگونی آن هستند. انتخابات مجدد به جز تحمیل هزینه، دستاورد دیگری نخواهد داشت. باید همین حکومت فعلی به دنبال راهکار برود. باید پشت درهای بسته مذاکره کرده و به دنبال گزینه‌های جدی برود.

نصرالله خطاب به تظاهرکنندگان گفت: ما به تظاهرات و فریادهای شما که از درد شما نشات می‌گیرد، احترام می‌گذاریم. شکی نیست که پیام شما به مسئولان رسیده است. اهمیت تظاهرات شما در چند روز گذشته این بود که کاملا خودجوش و صادقانه بود.

وی تاکید کرد که مسئولان باید بدانند که زمانی مردم تصمیم بگیرند، آنها باید کنار بروند.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز