خبرگزاری کار ایران

واکنش دمشق به توافق تعلیق عملیات «چشمه صلح»:

سوریه باید از اشغال ترکیه آزاد شود

asdasd
کد خبر : ۸۲۴۳۱۲

مشاور سیاسی و رسانه‌ای رئیس‌جمهوری سوریه در واکنش به توافق ترکیه و آمریکا بر سر آتش‌‌بس موقت در شمال سوریه آن را به مفهوم موافقت دمشق یا به نفع این کشور ندانست

به گزارش ایلنا به نقل از المیادین، «بثینه شعبان»، مشاور سیاسی و رسانه‌ای رئیس‌جمهوری سوریه، توافق ترکیه و آمریکا برای آتش‌بس در شمال سوریه را مبهم و ناقص توصیف کرد و گفت: «این توافق بدان مفهوم نیست که در راستای منافع سوریه بوده یا اینکه دمشق با آن موافق خواهد بود، موضع روسیه نیز همین است». 

وی تأکید کرد که ابهام این توافق تعجب‌آور نیست، چرا که نشان می‌دهد تمام اظهارات ترکیه و آمریکا درباره منطقه امن و توافق آنها دقیق نبوده است.

شعبان با تکرار سخنان روز گذشته «بشار اسد» ‌رئیس جمهوری سوریه خاطر نشان کرد که سوریه با هر نوع تجاوز خارجی مقابله خواهد کرد و در مقابل حمله ترکیه نیز خواهد ایستاد.

وی درباره منطقه امنی که در توافق آمریکا و ترکیه عنوان شده است، گفت که در حقیقت چیزی به نام منطقه امن وجود ندارد، چرا که صرف حضور نیروهای خارجی در خاک سوریه بوده و در واقع منطقه اشغال شده است و امن نیست. «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهوری ترکیه از ابزار تروریستی در حمله خود استفاده می‌کند. 

شعبان تأکید کرد که ارتش سوریه به استقرار در مناطق مرزی شمال ادامه خواهد داد و ارتش است که لزوم ورود به این مناطق را تشخیص می‌دهد. 

مشاور اسد در پاسخ به پرسشی مبنی بر آگاهی سوریه از عملیات ترکیه پس از ابلاغ ترک‌ها به روسیه  گفت: «اظهارات ترکیه دور از واقعیت است؛ چرا که امکان ندارد که روسیه با اشغالگری ترکیه در اراضی سوریه موافقت کند. ما به متحدان روس کاملا اعتماد داریم و اظهارات ترکیه را تایید نمی‌کنیم». 

وی درباره احتمال دیدار مقام‌های ترکیه و سوریه گفت: «اردوغان فردی متجاوز و اشغالگر است و هدف اصلی دمشق امروز آزادسازی سوریه از اشغال ترکیه است». شعبان همچنین وساطت روسیه بین دمشق و آنکارا را تکذیب کرد.  

این مقام سوری درباره نقش ترکیه در آستانه گفت: «وزارت خارجه سوریه اقدام‌های اردوغان در سوریه را از همان ابتدای آغاز بحران تا به امروز، شایسته ضامن صلح بودن و حضور در اجتماع آستانه قرار نمی‌داند». 

وی تأکید کرد که نیروهای قسد به همراه ارتش سوریه در  یک سنگر علیه ترکیه مبارزه می‌کنند و دمشق جریان گفت‌وگوی مستقیم یا غیر مستقیم با قسد را قطع نکرده است. 

شعبان درباره کمیته قانون اساسی نیز تاکید کرد که این کمیته از تمام طیف‌های سوری از جمله کردها تشکیل شده است. 

وی درباره خروج آمریکا از سوریه نیز آن را برگه‌ای توصیف کرد که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری امریکا از آن در انتخابات آینده استفاده خواهد کرد. 

مشاور اسد ادعاهای کاخ سفید درباره پر کردن خلأ حضور آمریکا در سوریه توسط ایران را ناشی از جهل آنها نسبت به ایران توصیف کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز