خبرگزاری کار ایران

آتش‌بس موقت در شمال سوریه: ترامپ از «عشق سخت» سخن گفت و دموکرات‌ها انتقاد کردند

asdasd
کد خبر : ۸۲۴۲۸۰

رئیس‌جمهوری آمریکا تهدید تحریم‌ها را عامل اصلی پذیرش آتش‌بس موقت در شمال شرق سوریه از سوی ترکیه اعلام و از آن به عنوان «عشق سخت» یاد کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «مایک پنس» معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، روز پنجشنبه اعلام کرد که با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه بر سر آتش‌بس پنج روزه در شمال شرقی سوریه توافق شده است.

پنس تصریح کرد، عملیات نظامی ترکیه به مدت ۱۲۰ ساعت متوقف می‌شود تا شبه‌نظامیان کرد از «خط تعیین‌شده» یعنی ۳۲ کیلومتری مرز عقب‌نشینی کنند و پس از آن، عملیات پایان خواهد یافت.

هنوز برخی از ابعاد این توافق مشخص نیست ولی براساس آنچه اعلام شده است در صورت اجرای این توافق آتش‌بس، ترکیه به تمامی اهداف خود دست خواهد یافت و عملا شبه‌نظامیان کرد از منطقه ۳۰ کیلومتری مرز با ترکیه عقب‌نشینی خواهند کرد.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا ضمن استقبال از آتش‌بس در شمال سوریه گفت: «ده سال بود که همه به دنبال چنین توافقی بودند، ولی نمی‌توانستند. »

رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرد که در آغاز این مساله به کمی «عشق سخت» نیاز بود تا این موضوع پذیرفته شود.

ترامپ از تهدید تحریم‌ها به عنوان «عشق سخت» یاد می‌کند و چنین تهدیدی را عامل پذیرش آتش‌بس توسط ترکیه می‌داند.

ترامپ گفت: «به محض اجرای این توافق آتش‌بس توسط ترکیه، آمریکا تحریم‌های اعمال شده در این خصوص را لغو خواهد کرد... . ترکیه نگرانی‌های مشروعی در خصوص حضور تروریست‌ها در منطقه خط مرزی داشت. کردها هم خیلی از این توافق خوشحال هستند.»

در مقابل، «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و «چاک شومر» رهبر دموکرات در سنا آتش‌بس اعلام شده در شمال سوریه را «شرم‌آور» خواندند.

نانسی پلوسی و چاک شومر در بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند: «این توافق آتش‌بس قابل اتکا بودن سیاست خارجی آمریکا را به طور جدی تضعیف می‌کند و برای دوستان و دشمنان این پیام خطرناک را می‌فرستد که نباید به کلمات ما اعتماد کنند. اردوغان هیچ چیز امتیازی نداده است و ترامپ هر آنچه را که او خواستار بود به او داده است.»

«میت رامنی» سناتور جمهوریخواه نیز در سخنرانی خود در صحن سنا از این آتش‌بس انتقاد کرده و گفته است: «از آنچه به دست آمده با عنوان پیروزی یاد شده است. این توافق با پیروزی فاصله زیادی دارد.»

وی در ادامه از تصمیم رئیس جمهوری ایالات متحده درباره خروج نیروهای آمریکایی از سوریه انتقاد کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز