خبرگزاری کار ایران

تحلیلگر برجسته عراقی در گفت‌وگو با ایلنا:

توافق تعلیق عملیات «چشمه صلح» سیاسی است/ آنکارا و واشنگتن به دنبال تحقق اهداف خود در صحنه سوریه

asdasd
کد خبر : ۸۲۴۲۷۵

استاد دانشگاه و تحلیلگر برجسته عراقی تأکید کرد که طبیعتا توافق تعلیق عملیات نظامی ترکیه یک توافق سیاسی است که هر دو طرف از خلال آن تلاش می‌کنند از خلال آن اهداف خود را در منطقه محقق کنند.

به گزارش ایلنا، «محمد عباس التمیمی» استاد دانشگاه و تحلیلگر برجسته عراقی، در تحلیل و تشریح توافق تعلیق عملیات «چشمه صلح» ترکیه گفت: طبیعتا توافق تعلیق عملیات نظامی ترکیه یک توافق سیاسی است که هر دو طرف از خلال آن اهداف خود را در منطقه محقق خواهند کرد.

عباس در ادامه تأکید کرد که اهداف و دستاوردهای سیاسی و اقتصادی ترکیه را به پذیرش این توافق و توقف عملیات نظامی سوق داد که از جمله این اهداف و دستاوردها موارد زیر بود: 

۱-ایجاد منطقه امن در مرزهای ترکیه.

۲- اجازه به دخالت ترکیه در اراضی سوریه.

۳- رفع تحریم‌های اقتصادی آینده از ترکیه.

وی در ادامه اهداف آمریکا از این توافق را نیز حمایت از گروه‌های متحد با خود در داخل سوریه عنوان کرد.

این استاد روابط بین‌الملل در ادامه گفت: شایان ذکر است که آمریکا پیش از این نیز چنین توافق‌های سیاسی با طرف‌های متعدد ایجاد کرده و از این طریق توانسته عناصر داعش را فراری یا نجات دهد. 

وی گفت: البته در حال حاضر کاملا مشخص است که آمریکا در سیاست‌های خود قدرت نرم را جایگزین قدرت سخت کرده است.

عباس تأکید کرد که توافق تعلیق عملیات نظامی توافقی موقت است و ترکیه عملیات نظامی خود را در صورت خروج نیروهای ائتلاف بدون هیچ مقاومتی یا در مقابل مقاومتی سطحی تکمیل خواهد کرد تا جایگاه منطقه‌ای خود را حفظ کند و نشان دهد که او پیروز میدان بوده است. 

این استاد روابط بین الملل در پایان تأکید کرد که توافق تعلیق عملیات ترکیه در سوریه بخشی از توافق ترکیه- آمریکاست که پیش از آغاز عملیات «چشمه صلح» با اجازه و چراغ سبز به ترکیه برای آغاز حمله حاصل و امروز برای تعلیق آن توافق شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز