خبرگزاری کار ایران

میرکوشش در گفت‌وگو با ایلنا:

ترامپ به سیبل دموکرات‌ها در مناظره‌های انتخاباتی تبدیل شده است/ احتمال فاصله گرفتن جمهوری‌خواهان از کاخ‌سفید طی ماه‌های آینده

asdasd
کد خبر : ۸۲۴۲۱۵

کارشناس مسائل آمریکا گفت: محوریت چهارمین مناظره انتخاباتی دموکرات‌ها رئیس‌جمهوری این کشور بود و به نظرم استیضاح او می‌تواند انسجام لیبرال‌ها را دوچندان کند.

«امیرهوشنگ میرکوشش» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح فضای چهارمین مناظره‌ انتخاباتی نامزدهای حزب دموکرات ایالات متحده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: تاکنون ۲۷ نفر از حزب دموکرات خود را نامزد حضور در کارزار انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا کرده بودند که از این تعداد هشت نفر کنار رفته و از ۱۹ نفر باقی مانده ۱۲ نفر صلاحیت حضور در مناظره چهارم را کسب کرده‌اند. روند انتخابات آمریکا به این صورت است که نامزدهای داخلی هر حزب با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و نهایتاً یک نفر را طی همایش حزبی به عنوان نامزد اصلی حزب (دموکرات یا جمهوری‌خواه) انتخاب می‌کنند. بر اساس جدول زمان‌بندی، حزب دموکرات همایش حزبی خود را بین ۱۳ تا ۱۶ جولای ۲۰۲۰ (۲۳ تا ۲۶ تیرماه سال ۱۳۹۹) در شهر «میلواکی» ایالت ویساکنسین برگزار خواهد کرد. در مقابل حزب جمهوری‌خواه نیز همایش حزبی خود را در ایالت کارولینای جنوبی بین ۲۴ تا ۲۷ ماه آگوست ۲۰۲۰ (۳ تا ۶ شهریور سال ۱۳۹۹) برگزار می‌کند.

وی ادامه داد: باید متوجه بود که در مسیر رقابت‌های انتخاباتی امکان افشاء اسناد و روابط پشت‌پرده از سوی هر دو حزب علیه یکدیگر وجود دارد و اگر این روند به قدرت و با مهندسی حساب شده صورت بگیرد می‌تواند منجر به خارج کردن نامزد مورد نظر از کارزار انتخاباتی شود. از این منظر در چهارمین دور از مناظره حزب دموکرات دقیقاً شاهد این موضوع بودیم؛ به گونه‌ای که نامزدها بیش از آنکه برنامه‌ خود را مطرح کنند به ترامپ حمله کردند و او را به باد انتقاد گرفتند. این روند در سخنان نامزدهای حزب دموکرات به صورت علنی دیده می‌شد و پس از آن بحث استیضاح ترامپ موضوعیت پیدا کرد. در اینجاست که کاملاً مشخص می‌شود اردوگاه دموکرات‌ها نسبت به سه مناظره قبل از انسجام خوبی برخوردار شده است. این وضعیت می‌تواند به راحتی منجر به آن شود که نامزدهای دموکرات بتوانند به راحتی بر سر گزینه نهایی به توافق برسند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه «جو بایدن» نسبت به دو نامزد اصلی حزب دموکرات شانس بیشتری برای انتخاب به عنوان گزینه نهایی حزب را دارد، گفت: در وضعیت فعلی جو بایدن، الیزابت وارن و برنی سندرز به عنوان سه گزینه اصلی دموکرات‌ها میدان‌دارِ مناظره‌ها و کارزار انتخاباتی هستند اما به نظرم با توجه به شرایط فعلی و انسجام لیبرال‌ها علیه ترامپ، جو بایدن شانس بیشتری برای انتخاب به عنوان گزینه نهایی حزب دموکرات را دارد. این در حالیست که هر چه زمان می‌گذرد و جلوتر می‌رویم، قطب‌بندی‌ها بیشتر می‌شود و به دلیل آنکه ترامپ به عنوان یک غولِ سیاسی در مقابل دموکرات‌ها قرار دارد، انسجام آنها بیشتر و بیشتر می‌شود. تا جایی که در دور چهارم مناظره دموکرات‌ها به وضوح دیدیم که رئیس جمهوری آمریکا به سیبل انتقاد لیبرال‌ها تبدیل شده بود. این موضوع تا روز آخر ادامه خواهد داشت و دموکرات‌ها با انتقاد از وی سعی دارند افکار عمومی را به نفع صندوقِ آراء خود مهندسی کنند.

میرکوشش افزود: مشکلی که در اردوگاه دموکرات‌ها وجود دارد، عدم اراده برنامه منسجم از سوی نامزدهای این حزب به عنوان سند چشم‌انداز برای آینده است. در مناظره چهارم شاهد آن بودیم که خانم «الیزابت وارن» از سوی سندرز و بایدن مورد حمله قرار گفت؛ چراکه سیاست‌های مالیاتی و بیمه سلامت او مشخص و شفاف نیست و به همین جهت ما میبینیم که محوریت بحث آنها به سمت استیضاح ترامپ متمایل شد. در این میان جو بایدن قصد داشت خود را از اتهام‌هایی که در پرونده اوکراین گیت مطرح شده بود تبرئه کند و به نظرم تا حد زیادی موفق بود؛ چراکه شفافیت مسیر بایدن نسبت به ترامپ بیشتر است. از سوی دیگر باید توجه داشت که اگر پرونده اوکراین بیش از حد رمزگشایی شود، ترامپ بیشتر از بایدن زیر سوال خواهد رفت؛ چراکه او اساساً پروتکل‌های سیاسی و امنیتی را نقض کرده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: عده ای معتقدند که بایدن به دلیل بالا بودن سنش، گزینه معقولی برای ریاست جمهوری نیست اما باید توجه داشت که سن و سال در این مورد آنقدر که گفته می‌شود مطرح نیست. او معاون اوباما بوده و از این منظر دارای سوابق و تجریه بسیار بالایی است و از جهتی دیگر شخصیت بایدن به صورتی است که با تمام اعضاء حزب دموکرات به خوبی می‌تواند تعامل کند. در این میان باید متوجه بود که دموکرات‌های مجلس نمایندگان و دموکرات‌هایی که برای ریاست جمهوری نامزد شده‌اند به دنبال آن هستند تا بتوانند استیضاح ترامپ را بیش از حد مذکور برجسته کنند تا نهایتاً فضای رسانه‌ای و افکار عمومی را به نفع خودشان تغییر دهند. واقعیت این است که استیضاح ترامپ نیاز به دو سوم آراء مجلس سنا دارد که اکثریت آن با هم‌حزبی‌های ترامپ است. تنها موضوعی که می تواند اوضاع ترامپ را در سنا وخیم کند همسویی و روی برگرداندن آنها از ترامپ است که یکی از دلایل آن می‌تواند سیاست‌های منفعلانه و تک‌روی‌های ترامپ در سوریه یا پرونده‌های دیگر باشد. اگر این اتفاق بیافتد و جمهوری‌خواهان از وی فاصله بگیرند بدون شک این رویه می‌تواند باعث ریزش آراء ترامپ شود. بنابراین باید منتظر وقایع پیش‌رو در آمریکا باشیم، چراکه اگر جمهوریخواهان به درک و فهم درست برسند امکان دارد از ترامپ فاصله بگیرند.   

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز