خبرگزاری کار ایران

نماینده سابق پارلمان سوریه در گفت‌وگو با ایلنا:

کمیته قانون اساسی سوریه فرصتی برای پیشبرد عملیات سیاسی است/ حمله ترکیه تهدید جدی علیه مسیر صلح و عملکرد کمیته

asdasd
کد خبر : ۸۲۳۹۸۷

نماینده سابق پارلمان سوریه با اشاره به آغاز به کار کمیته قانونی اساسی این کشور تأکید کرد که عملیات نظامی ترکیه، روند صلح را وارد مرحله خطرناکی کرده و به طور خاص بر عملکرد کمیته قانون اساسی سایه می‌افکند .

«میساء صالح» استاد دانشگاه و نماینده سابق پارلمان سوریه در تشریح عملیات سیاسی سوریه و روند فعالیت کمیته قانون اساسی این کشور در گفت و گو با خبرنگار ایلنا گفت: در ابتدا باید بگویم که تشکیل کمیته قانون اساسی به منزله فرصتی برای پیشرفت عملیات سیاسی به شمار می‌رود و تأکید می‌کنیم که تشکیل این کمیته، عملی حاکمیتی و قاطع است که منشور سازمان ملل متحد و قانون بین‌المللی و تمام قطعنامه‌های شورای امنیت مرتبط با این موضوع، کمیته مذکور را که خود سوری‌ها مسئول تنظیم و رهبری آن هستند، تعیین و مأمور به وظیفه کرد. 

صالح ادامه داد: همان طور که پیش از این نیز اعلام شد، اسامی ۱۵۰ نفر به عنوان عضو این کمیته انتخاب شد که ۵۰ عضو به دولت سوریه، ۵۰ عضو به معارضان و ۵۰ عضو به جامعه مدنی اختصاص یافته است و این کمیته با هماهنگی سازمان ملل در تاریخ ۳۰ ماه جاری (اکتبر) در ژنو نشست خواهد داشت و کمیته‌های نمایندگی سه  گروه انتخاب خواهند شد. 

وی درباره دیدار روز گذشته بین «گیر پدرسون»، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه و «ولید المعلم»، وزیر خارجه این کشور گفت: این دیدار به منظور بررسی جزئیات آغاز به کار کمیته قانون اساسی و جدول کاری و نیز ساز و کارهای آن برای هماهنگی با نشست‌ها و جلسه‌ها صورت گرفت. 

نماینده سابق پارلمان سوریه در ادامه افزود: نمایندگان دولت خواستار استمرار نشست این کمیته به مدت دو تا سه روز شدند و از دل این کمیته سه کمیته کوچک دیگر انتخاب خواهد شد که هر یک متشکل از ۱۵ نفر است. 

وی گفت که طبیعتا اعضای این کمیته خود سوری‌ها هستند و مسیر عملیات فعلا هموار است و چنین انتظار می‌رود که خلل و آسیبی در مسیر آن وارد نشود که در غیر این صورت این عملیات اجرا نخواهد شد و هر عملیاتی که به حاکمیت و رهبری سوریه آسب وارد کند، قطعا مطرود و غیر قابل قبول خواهد بود. 

صالح تأکید کرد که این بدان مفهوم نیست که ما از افکار عمومی جهان غافل هستیم، بلکه از شأن و جایگاه آن نمی‌کاهیم اما برای کسب تأیید جهانی نیز از حقوق خود عقب‌نشینی نکرده و کوتاه نخواهیم آمد. چه فایده‌ای دارد که انسان از دیگران بخواهد از حقوق قانونی او دفاع کنند اما خود از آن عقب نشینی کند. 

وی درباره تأثیر عملیات نظامی ترکیه بر روند عملیات سیاسی سوریه تأکید کرد که سوریه و به همراه آن کل منطقه وارد مرحله خطرناکی شده که بر روند عملیات سیاسی و به طور خاص بر عکلکرد کمیته قانون اساسی سایه می‌افکند به ویژه اینکه یکی از سه کشور ضامن صلح آستانه به سوریه حمله کرده است.  توافق‌هایی که در راستای سازش سیاسی موجب آغاز به کار کمیته قانون اساسی شد امروز و پس از حمله ترکیه به شرق سوریه تغییر کرده و عملا یادداشت تفاهم منع درگیری که بین روسیه با آمریکا در سال ۲۰۱۸ درباره رود فرات امضا شد را نقض می‌کند.

نماینده سابق پارلمان سوریه تأکید کرد که آمریکا و غرب و برخی اعراب تمایلی به پایان جنگ در سوریه ندارند و به همین دلیل دوره‌های مختلفی را پشت سر می‌گذارند، در دادگاه لاهه به دروغ پردازی متوسل شده و در مسیر توافق سوچی مانع‌تراشی می‌کنند، برای شکست نشست آستانه توطئه‌چینی کرده و با بمب‌های فسفری و سلاح‌های غیر مجاز  به بهانه‌هایی چون مبارزه با داعش به خاک ما حمله می‌کنند، یک بار از نیروهای قسد حمایت کرده و یک بار پشت آن را خالی می‌کنند و سپس نهادهای بین المللی را سکوی هدف قرار دادن سوریه کرده و در عمین حال از انسانیت، آزادی، شیرینی شکوفائی و امنیت و صلح دم می‌زنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز