خبرگزاری کار ایران

برایان هوک:

برجام به افزایش توانایی موشکی ایران کمک کرد/ آماده مذاکره با تهران هستیم

asdasd
کد خبر : ۸۲۳۸۹۱

نماینده آمریکا در امور ایران مدعی شد که دولت این کشور در حال اجرای کارزاری بی‌سابقه از فشار حداکثری علیه ایران است.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی سی-اسپن، «برایان هوک»، نماینده آمریکا در امور ایران، در برابر کمیته روابط خارجی مجلس سنای این کشور حاضر شد. 

وی در نطق خود در برابر سناتورهای آمریکایی مدعی شد: «دولت آمریکا در حال اجرای کارزاری بی‌سابقه از فشار حداکثری علیه ایران در راستای دستیابی به دو هدف عمده است؛ نخست، محروم کردن ایران از منابع مالی لازم برای حمایت از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده خود و دوم، کشاندن ایران پای میز مذاکره جهت رسیدن به توافقی جامع.»

نماینده آمریکا در امور ایران همچنین مدعی شد: «فرانسه، آلمان و بریتانیا از ایران خواستند تا رفتارهای خصمانه خود را قطع کند. مایه خوشحالی ماست که اعضای دیگر برجام در پی آن هستند که به توافق جدیدی برسند. قربانی حقیقی اقدامات ایران مردم این کشور هستند و ما آرزومند آینده‌ای خوب برای مردم این کشور هستیم.»

وی در ادامه مدعی شد:‌ «توافق برجام به ایران کمک کرده که توانایی‌های موشکی خود را افزایش دهد. از زمان عقد برجام آمریکا حتی یک تحریم علیه این برنامه موشکی ارائه نداده است. شورای امنیت سازمان ملل پس از حمله ایران به تاسیسات آرامکو باید نقش خود را بپذیرد. این اقدام ایران تلاش داشت در بازار انرژی جهانی خلل ایجاد کند. این برنامه هنوز به نتیجه نرسیده است. امیدواریم روسیه و چین در این زمینه ما را همراهی کنند.»

هوک همچنین مدعی شد:‌ «دولت ایران استراتژی خود را تغییر نداده است و منافع آمریکا را هدف قرار می‌دهد. آبه نخستین نخست‌وزیر ژاپن بود که به ایران سفر کرد و ایران سیاست‌های صلح‌جویانه ژاپن را رد کرد و یک نفتکش ژاپنی در خلیج فارس منفجر شد. گرچه رئیس‌جمهوری آمریکا و وزیر خارجه بارها و بارها گفته‌اند که حاضرند با مقام‌های ایران دیدار کنند. دولت ما آماده گفت‌وگو و مذاکره و ایجاد توافقی جدید است.» 

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران در منطقه دست به دزدی نفتکش زده است و به آن‌ها حمله کرده است، ادعا کرد: «آن‌ها قطعا چنین کرده‌اند. حدود برجام را زیر پا گذاشته‌اند.»

هوک گفت: تصمیم ترامپ درباره سوریه تاثیری بر رویکرد ما در زمینه ایران ندارد. رویکرد ما این است که تمام نیروهای ایران باید از سوریه خارج شوند.

وی  در اظهاراتی بی‌اساس مدعی شد: «به گمانم فشار بر ایران، باعث شده ایران از منابع مالی خود محروم شود و نتواند از منظر مالی دولت اسد را تامین کند، این باعث شده ایران نتواند هیچ گونه نفتی به دمشق بفروشد. ما همچنان تمرکز خود را روی نفت می‌گذاریم.»

رئیس گروه اقدام ایران با تکرار ادعاهای بی‌اساس خود مدعی شد که «توافق جامع» که آمریکا به دنبال آن است می‌بایست چهار حیطه اساسی را پوشش دهد؛ برنامه هسته‌ای، برنامه موشکی، حمایت از «گروه‌های تروریستی» و بازداشت شهروندان آمریکایی.

وی با بیان اینکه ما با خودمان مذاکره نمی‌کنیم، ادعا کرد: ۱۲ خواسته‌ای که پمپئو از ایران خواسته در راستای منافع آمریکا است. عده‌ای می‌گویند که ایران در زمان توافق هسته‌ای براساس قوانین پیش می‌رفت و پس از خروج ما از برجام اوضاع از کنترل خارج شد. اما ما ۷۰ مورد داریم که طی توافق ایران از آن تخطی کرده است.

برایان هوک با بیان اینکه تمرکز ما بر مسائل هسته‌ای باعث شد که حواس ما از مسائلی چون حقوق بشر و برنامه موشکی پرت شود، گفت: اگر بتوانیم با ایران گفت‌وگو کنیم و به توافق برسیم، حاضریم تمام تحریم‌ها را لغو کنیم و ایران را به جامعه جهانی بازگردانیم. حتی در زمان برجام نیز شماری از تحریم‌ها علیه ایران برجا بود. اما ما حاضریم این تحریم‌ها را به طور کامل برداریم.

وی ادعا کرد: هدف نهایی آمریکا چیست؟ مدتی پیش گفتم که با نگاهی به تاریخ می‌توان دریافت که ایران یگانه دولت انقلابی است که باقی مانده است و تلاش دارد انقلابش را به دیگر کشورها صادر کند. ایران می‌تواند به‌راحتی پولشویی کند. آن‌ها ایرانی بزرگ‌تر می‌خواهند. اگر نگاهی به روابط آن‌ها و فعالیت‌هایشان در لبنان و عراق بیندازید می‌بینید که چنین است. آن‌ها می‌خواهند در یمن به پیروزی برسند تا بتوانند به راحتی به عربستان و امارات حمله کنند.

رئیس گروه اقدام ایران با بیان اینکه روسیه تلاش دارد از هر طرف سود ببرد، گفت: بنابراین به نظرم روسیه می‌داند که تا زمان حضور ایران در سوریه نمی‌توان روند پساجنگ را در سوریه آغاز کرد. روسیه به اسرائیل گفته که باید در برابر حملات ایران از داخل سوریه از خود دفاع کند. به گمانم، برای سوریه بسیار سخت است که به آرامش برسد، لااقل تا زمانی که ایران در آن منطقه حضور دارد، نمی‌توان چنین کرد. به گمانم، ایران و روسیه هدف یکسانی در زمینه اسد دارند. در زمینه داعش، ماموریت ما شکست این گروهک تروریستی است.

وی گفت: حمله ترکیه به سوریه دینامیک منطقه را به سود ایران تغییر نداده است. نیروی نظامی ما در سوریه علیه داعش است اما سیاست ما در سوریه علیه ایران است.  فشار ما به ایران در تاریخ سابقه نداشته است در حال تجربه انقباض اقتصادی هستند که از زمان جنگ ایران و عراق هم بدتر است.

هوک ادامه داد: اعتراف آلمان و فرانسه و بریتانیا امروز به حرف‌های ما درباره نقض برجام از سوی ایران اعتراف می‌کنند. اروپا کار زیادی انجام داده است البته تحریم مالی علیه ایران نداشته ولی اجازه ندادند ماهان در فرودگاه‌های آنها بنشیند و وزرات اطلاعات ایران را تحریم کردند و در نامه‌هایی به سازمان ملل آزمایش‌های موشکی ایران را محکوم کردند.

رئیس گروه اقدام ایران مدعی کرد: هر هفته با همتاهای اروپایی صحبت می‌کنم جلسه‌ای در ورشو در سطح وزرا داشتیم اروپا اهمیت مقابله با ایران را حس کرده‌اند می توانم سه صفحه از اقدامات اروپا علیه ایران را ارئه دهم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز