خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

رودی جولیانی، قربانی جدید در کاخ‌ سفید/ دموکرات‌ها در استیضاح ترامپ ناموفق بودند

asdasd
کد خبر : ۸۲۳۴۰۸

تحلیلگر مسائل آمریکا گفت: اینکه گفته می‌شود وکیل شخصی رئیس‌جمهوری آمریکا، در عمل وزیر خارجه این کشور است، به نوعی نشان می‌دهد دموکرات‌ها پس از ناکام ماندن در استیضاح رئیس‌جمهوری، به دنبال قربانی دیگری می‌گردند.

«علی بیگدلی» تحلیلگر مسائل آمریکا در تشریح دلایل و ابعاد حمله رسانه‌های آمریکا به «رودی جولیانی» وکیل «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اصلی‌ترین دلیل هدف قرار گرفتن توسط رسانه‌های ایالات متحده به پرونده استیضاح ترامپ برمی‌گردد. باید توجه داشته باشیم که دموکرات‌ها تمام توان خود را برای استیضاح دونالد ترامپ گذاشتند تا بتوانند او را در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا با چالش‌های جدی روبه‌رو کنند اما واقعیت این است که نتوانستند آنگونه که انتظار داشتند پاسخ مثبت دریافت کنند. در این راستا کمیسیون‌هایی مانند کمیسیون حقوقی، کمیسیون سیاست خارجی و همچنین کمیسیون امنیتی از ادامه روند استیضاح تا حدودی عقب‌نشینی کردند؛ چراکه آنها معتقدند که عملیاتی شدن استیضاح می‌تواند حیثیت آمریکا را زیر سوال ببرد. از سوی دیگر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هم تا حد زیادی از موضع خود عقب رفته و مجموع این مسائل نشان می‌دهد که ترامپ نسبت به هفته‌های اخیر تا حد زیادی نفس راحت می‌کشد.

وی ادامه داد: این مولفه‌ها بازگو کننده آن است که اگرچه در کاخ‌سفید و کنگره، نزاع میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان پایان نیافته است اما این مساله باید یک قربانی داشته باشد تا لیبرال‌ها بتوانند آرام بنشینند. به همین دلیل است که شاهد هستیم از چند هفته اخیر تا به امروز وکیل دونالد ترامپ بارها مورد هجمه رسانه‌ای قرار گرفته و تحلیل‌های مختلف از سوی مطبوعات آ‌مریکا در مورد او به رشته تحریر درآمده است. به عنوان مثال در فضای رسانه‌ای ایالات متحده این موضوع مطرح شده که رودی جولیانی در اصل وزیر خارجه ایالات متحده است و همین موضوع باعث شده پمپئو وجهه قبلی خود را حداقل در سطح رسانه‌ای از دست بدهد. باید توجه داشته باشید که مایک پمپئو به دلیل داشتن ریشه یهودی مورد هجمه‌ها قرار نخواهد گرفت اما این رودی جولیانی است که قربانی جدید کاخ سفید خواهد شد.

این استاد دانشگاه با اشاره به ردپای جولیانی در پرونده اوکراین گفت: با توجه به اینکه پرونده استیضاح ترامپ در وضعیت فعلی برای دموکرات‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است این مساله وارد فاز دیگری شده، آنها نتوانستند دونالد ترامپ را رسماً مورد هدف قرار دهند اما در این میان مولفه‌هایی وجود دارد که جولیانی در بسیاری از پرونده‌ها بخصوص در مورد مسائل مربوطه به اوکراین در وسط ماجرا قرار داشته است. بسیاری از مقام‌های اسبق و فعلی ایالات متحده مانند «جان ‌بولتون» از ماجرای اوکراین گیت نگران هستند؛ چراکه آنها می‌دانند دستیاران جولیانی و خود او از سوی ترامپ نه تنها مبالغی را به بسیاری از مقاماتِ کشورهای دیگر پیشنهاد دادند بلکه از سوی رئیس جمهور مامور شدند تا برای بایدن تله‌گذاری سیاسی کنند. به همین جهت است که برای فروکش کردن هجمه علیه ترامپ و استیضاح او باید یک مهره دیگر قربانی شود که به نظرم جولیانی خواهد بود.

بیگدلی افزود: تمامی اسناد نشان می‌دهد که جولیانی طی سال‌های اخیر نه تنها با سازمان منافقین بلکه با بسیاری از کشورها در زمینه پرونده‌های خارجی که ایالات متحده در آن دخیل بودند رایزنی کرده و به نوعی از او به عنوان یک «لابی‌من» قهار نام برده می‌شود. در آمریکا لابی‌گری کاملاً وجهه قانونی دارد و بخشی از اقدامات جولیانی در این چارچوب قابل هضم است اما شرایط فعلی و دعوا میان دو جریان اصلی سیاسی ایالات متحده باعث شده تا این لابی‌گری او زیر قوی‌ترین ذره‌بین‌ها قرار بگیرد و کاملاً مشخص است که قصد حذف وی از تیم ترامپ را دارند. او نه تنها وکیل ترامپ به حساب می‌آید بلکه در گذشته شهردار نیویورک بوده و در زمان کمپین انتخاباتی وی بسیاری از خط و خطوط از طریق جولیانی داده می‌شد و همانطور که گفته شد در برخی مقاطع نفوذش از پمپئو هم بیشتر است. با این تفاسیر باید بگوییم یکی از کلیدی‌ترین مهره‌های ترامپ که به نوعی صندوق اسرار او به حساب می‌آید در معرض چالش جدی قرار گرفته است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: عده‌ای معتقدند که حذف جولیانی و افشای پرونده‌های مربوط به او و تیمش می‌تواند تاثیر زیادی بر آرای انتخاباتی ترامپ در انتخابات پیش رو داشته باشد اما باید توجه داشته باشیم که طیف عظیمی از سرمایه‌داران ایالات متحده همچنان حامی ترامپ هستند. بخش دیگری از هواداران ترامپ به کشاورزان و عوام اختصاص دارد که با شعارهای ترامپ تحریک می‌شوند و آنها هم میزان رای مشخصی دارند اما اصل ماجرا این است که به طور سنتی حزب جمهوری‌خواه و ترامپ ۳۵ درصد آ‌رای نواحی شمالی ایالات متحده را در سبد خود دارند و به نظرم کنار گذاشته شدن جولیانی تاثیری در این روند نخواهد داشت. از سوی دیگر باید توجه کرد آ‌نچه باعث پیروزی ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ شد، کارت‌های الکترال بود و از این منظر او در انتخابات پیش‌رو هم سعی می‌کند تمام تلاش خود را بر کسب این کارت‌ها معطوف کند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز