خبرگزاری کار ایران

پایگاه عربی ۲۱ بررسی کرد؛

نگاهی به ابعاد دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری تونس؛ پیام‌ها و چشم‌اندازها

asdasd
کد خبر : ۸۲۲۹۴۷

سردبیر پایگاه «عربی ۲۱» تأکید کرد که نتایج انتخابات تونس امید بزرگی به ملت‌های عربی بازگرداند و ثابت کرد که اگر به آنها فرصت داده شود، قادر به پیشرفت و انتقال دموکراسی هستند.

به گزارش ایلنا، پایگاه خبری عربی ۲۱ در مقاله‌ای در تشریح ابعاد و تحلیل نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری تونس به قلم «فراس أبوهلال»، سردبیر این پایگاه خبری نوشت:‌ هر آنکه به انقلاب مردمی و اهمیت تغییر در منطقه معتقد است، حق دارد که از نتایج انتخابات تونس با پیروزی قاطع «قیس سعید» خوشحال شود.

ابراز شادی و جشن گرفتن پس از انتخابات تونس به دلیل شکست نامزدهای سیستم قدیم یا صرف پیروزی نامزدی نیست که شعارهای انتخاباتی انقلابی سر داده است، بلکه از آن جهت است که این کشور زیبای کوچک توانست الگوی بزرگی برای امکان موفقیت مسیر دموکراسی در منطقه عربی باشد.

با وجود اینکه پیروزی قیس سعید پس از کسب درصد بالای رأی در دور نخست انتخابات و حمایت بیشتر احزاب از وی در دور دوم قابل پیش‌بینی بود، اما باید گفت که پیروزی قاطع وی با کسب ۷۶ درصدی آراء حامل پیام‌های مهمی است از جمله: 

۱-مشارکت بسیار گسترده در انتخابات که از میزان مشارکت در انتخابات پیشین فراتر رفته به نخبگان سیاسی حاکم تأکید می‌کند که مردم اگر احساس کنند امکان تغییر وجود دارد، آماده مشارکت در انتخابات هستند و کاهش میزان آراء در انتخابات پارلمانی چند روز گذشته به مفهوم ناامیدی از عملیات سیاسی نیست بلکه پیام آن، ناامیدی از نخبگان سیاسی و احزابی بود که در انتخابات پارلمان شرکت کرده بودند. این در حالی است که مردم تونس به ویژه جوانان با درک این نکته که رأی آنها در صورت پیروزی سعید می‌تواند مثمر ثمر باشد، در انتخابات شرکت کردند. 

۲- انتخاب سعید با این میزان قاطع ضربه مهلکی به سیستم گذشته در تونس بوده و این انتخابات بسیار شبیه یک نظر سنجی مردمی برای خسارت به این سیستم بوده است. 

این انتخاب قاطع، قدرت بزرگی برای رئیس‌جمهوری آینده به شمار رفته و می‌تواند به وی در مبارزه با فساد و مانع‌تراشی‌های سیستم گذشته در مسیر تغییر این کشور کمک کند، اما این قدرت فقط در صورت تشکیل دولتی قوی با حمایت اکثریت پارلمان که به اهداف انقلاب اهتمام داشته باشد و رئیس‌جمهور را در انجام مأموریت خود کمک کند، کامل می‌شود. اگر چنین شود، قطعا رئیس‌جمهور به همراه دولت می‌تواند اهدافی را که دولت‌های پیشین در تحقق آنها شکست خوردند، محقق کند.

۳- انتخاب سعید همچنین ضربه یا دست کم پیام قوی به احزاب سنتی است که همگی در راهیابی به دور دوم انتخابات شکست خوردند. 

۴- انتخاب سعید با این میزان آراء تأکیدی بر مبانی انقلاب تونس و دیگر انقلاب‌های مردمی عربی به شمار می‌رود، چرا که وی شعارهای انقلابی سر داد و مردم نیز بر همین اساس به وی رأی دادند. بنابراین ادعاهای واهی مبنی بر انحراف مردم از مبانی تغییر و انقلاب نادرست است و اگر به آنها فرصت داده شود، قادر به پیشرفت و انتقال دموکراسی هستند.

با انتخاب سعید به عنوان نماینده مبانی و عقاید خود نه شخص وی، مردم تونس با این پیروزی امید بزرگی به ملت‌های عربی بازگرداندند. 

شکست ضد انقلاب در تونس همزمان با شکست آن در بسیاری دیگر از پرونده‌های منطقه به مفهوم افول این جریان در مقابل جریان‌ها و اهداف انقلاب جدید مردمی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز