خبرگزاری کار ایران

تحلیلگر برجسته عرب:

ادامه عملیات نظامی، خطای محرز آنکارا

asdasd
کد خبر : ۸۲۲۴۲۷

تحلیلگر برجسته اردنی تأکید کرد که ادامه عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه این کشور را در بحران‌های پی در پی فرو خواهد برد و تنها راهکار منطقی حل این بحران بازگشت دولت سوریه به شرق فرات و فعال شدن توافق «آدانا» با سوریه است.

به گزارش ایلنا، روزنامه رأی الیوم در مقاله‌ای به قلم «احمد القطامین» نوشت: «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه اخیرا پس از سال‌ها اعمال فشار بر آمریکا بالاخره چراغ سبز تحرک علیه شبه‌نظامیان کرد را که دشمن خود می‌داند و در منطقه شرق فرات در سوریه مستقر هستند، دریافت کرد. 

بر همین اساس تیپ‌های نظامی ترکیه با همکاری شبه‌نظامیان سوری به اصطلاح ارتش آزاد که دست پروده همین کشور هستند، از مرزهای بین‌المللی با سوریه عبور کردند. 

از یک سو ترکیه معتقد است که حضور شبه نظامیان کرد در این منطقه تهدید خطرناکی برای امنیت این کشور به شمار می‌رود و از این منظر به طور طبیعی حق با ترکیه است اما از سوی دیگر، بخش مهم و بزرگی از مشکلات این چنینی در سوریه به مواضع دولت ترکیه بازمی‌گردد که مرزهای خود را در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ به روی عناصر به اصطلاح جهادی از سراسر جهان گشود و با این عمل اجازه داد تمام این آشوب‌ها در سوریه از جمله منطقه‌ای که در حال حاضر با عنوان از بین بردن گروه‌های کرد می‌جنگد، اتفاق بیفتد.

پیامدهای ادامه عملیات نظامی ترکیه در اراضی سوریه ممکن است بسیار جدی و باشد و معضل اقتصادی و سیاسی بزرگی برای خود ترکیه به همراه داشته باشد که اکنون با محکومیت شدید جهانی علیه عملیات نظامی در سوریه مواجه است. چنانکه برخی کشورها نیز به توقف تجهیز ترکیه به سلاح و قطع ارسال قطعات نظامی تهدید کرده‌اند. 

خطرناک‌ترین نقطه ضعف ترکیه در این بحران، اقتصاد است و این به دلیل ارتباط کامل و تنگاتنگ اقتصاد ترکیه با اقتصادهای غربی است، بنابراین پیامدهای این بحران می‌تواند زیان بزرگی به ترکیه وارد کند، چنانکه «دونالد ترامپ»، ‌رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در توئیتی نوشت که اگر ترکیه از مرزهای مجاز برای اداره عملیات نظامی استفاده کند، اقتصاد ترکیه را نابود خواهد کرد. وی با اشاره به سقوط ارزش لیره در دو سال گذشته که موجب از دست دادن نیمی از ارزش جهانی خود شد، نوشت که ترکیه پیش از این نیز تقریبا به چنین دامی گرفتار شد.

شاید یکی از خطرناک‌ترین معضلات ناشی از این بحران برای ترکیه به موضوع اسرای داعشی نزد آمریکا و عناصر بازداشتی در زندان‌های آمریکایی در بسیاری از شهرهای منطقه شرق فرات باز می‌گردد. 

بر اساس توافق‌های اعلام شده بین ترامپ و اردوغان، ۱۳ هزار اسیر داعشی و بیش از شش هزار نفر از خانواده‌های آنها به ترکیه تحویل خواهند شد. این در حالی است که یکی از مشکلات آمریکا این بود که با این اسرای داعشی و خانواده‌های آنها با توجه به مخالفت کشورها با محاکمه آنها در کشورهای مبدأ چه کند، و حال، این مشکل با تمام جزئیات و پیامدهایش به ترکیه منتقل شده و چه بسا در آینده پیامدهای مضاعفی به همراه داشته باشد.

بسیار بعید به نظر می‌رسد که عملیات نظامی ترکیه در سوریه به سرعت پایان یابد. حتی بسیاری از دوستان آنکارا معتقد هستند که این جنگ احتمالا به جنگ طولانی مدتی تبدیل شود که ترکیه را وارد بحران‌هایی پی در پی خواهد کرد. 

نگارنده این مقاله شخصا ابراز امیدواری می‌کند که  ترکیه به دنبال راهکارهایی غیر از جنگ باشد چرا که جنگ، گزینه بسیار بدی است و خون‌های بسیاری از دو طرف جنگ ریخته و منابع مهم و ضروری برای ادامه رشد اقتصادی موفق ترکیه نابود خواهند شد. 

در حال حاضر بسیاری از کشورها از ترکیه می‌خواهند که عملیات نظامی در سوریه را متوقف کرده و به دنبال راهکارهایی برای حل بحران موجود باشد.

شاید یکی از سودمندترین راه ‌حل‌ها در این راستا این است که  آمریکا وتوی اعمال شده بر کردها را برای منع آنها از گفت‌وگو با دولت سوریه لغو کند.

تنها راهکار منطقی در این زمینه، امکان بازگشت دولت سوریه به منطقه شرق فرات و فعال شدن توافق «آدانا» بین سوریه و ترکیه است که در آن هیچ دلیلی برای نگرانی‌های آنکارا باقی نمی‌ماند و دولت سوریه از مرزهای مشترک بین دو کشور حمایت خواهد کرد. 

به اعتقاد نگارنده این سطور، بدترین سناریو، ادامه عملیات ارتش ترکیه در مناطق شمال سوریه است که قطعا و بدون تردید به مصلحت امنیت ملی ترکیه در سطح استراتژیک نخواهد بود.

 

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز