خبرگزاری کار ایران

رئیس جمهور مصر:

برای بررسی پرونده سده «النهضه» با نخست‌وزیر اتیوپی دیدار می‌کنم

asdasd
کد خبر : ۸۲۲۳۷۵

رئیس جمهوری مصر تأکید کرد که برای بررسی بحران سد «النهضة» به زودی با نخست‌‌وزیر اتیوپی دیدار خواهد کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، «عبدالفتاح السیسی»، رئیس‌جمهوری مصر در همایش آموزشی نیروهای مسلح گفت: «شبکه‌های اجتماعی درباره بحران سد النهضه بسیار مبالغه می‌کنند». 

السیسی همچنین گفت: «اگر اعتراض‌های سال ۲۰۱۱ نبود، برای ساخت سد النهضه که منافع ما مصری‌ها و کشورهای اتیوپی و سودان را محقق می‌کند، فرصت توافق داشتیم».

وی در ادامه افزود: «من نمی‌خواهم ماجرا را شلوغ کنم اما واقعا پیش از اعتراض‌های سال ۲۰۱۱ توافقی قوی و ممکن برای ساخت این سد وجود داشت».

رئیس‌جمهوری مصر گفت: «اما ارتش ما قوی و توانمند است و ما پس از عهده دار شدن مسئولیت، ساماندهی بحران را به طور مستقیم آغاز کردیم».  

وی توضیح داد:‌ «ما در ماه مارس ۲۰۱۵ با برادران اتیوپیائی و سودانی نشست داشتیم و با دو بحران اصلی روبه‌رو بودیم: یکی پر کردن مخزن و دومی راه اندازی به گونه‌ای که مصر خیلی ضرر نکند. ما در بند آخر توافق کردیم که اگر به توافق نرسیدیم می‌توانیم از یک واسطه چهارم استفاده کنیم».

عبدالفتاح السیسی گفت: «تنها گروه‌های فنی می‌توانند میزان این ضرر را تعیین کنند، گروه‌هایی که امکان تعیین ضرر مصر یا تعیین سال‌هایی که مصر نباید ضرر کند را دارند».

وی گفت: «در سال‌های گذشته به توافقی در این زمینه دست پیدا نکردیم». 

السیسی در ادامه افزود: «ما روی طرحی که از سال ۲۰۱۴ میلادی ارائه شده است، کار می‌کنیم».

وی گفت که با «آبی احمد» نخست‌وزیر اتیوپی توافق کرده تا دراثنای حضور دو طرف در مسکو راهکارهای حل این بحران را بررسی کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز