خبرگزاری کار ایران

انتخابات سرنوشت‌ساز تونس آغاز شد

asdasd
کد خبر : ۸۲۲۰۸۴

شهروندان تونس امروز -یکشنبه- در انتخاباتی حساس، رئیس‌جمهوری جدید این کشور را از بین دو نامزد یکی متهم به پول‌شوئی و دیگری فاقد رویکرد سیاسی است، انتخاب می‌کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، شهروندان تونس امروز- یکشنبه- پای صندوق رأی می‌روند و در انتخاباتی سرنوشت‌ساز، رئیس‌جمهوری آینده خود را از بین «نبیل القروی»، نامزد متهم به پولشوئی و «قیس سعید» استاد قانون اساسی که هیچ سابقه سیاسی ندارد، انتخاب می‌کنند. 

بیش از هفت میلیون رأی‌دهنده به مراکز رأی‌گیری که از ساعت هشت صبح به وقت محلی باز می‌شوند و تا ساعت شش عصر به فعالیت ادامه می‌دهند، فرا خوانده شده‌اند. 

در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری تونس ۲۶ نامزد با یکدیگر رقابت کردند که به زلزله انتخاباتی مشهور شد. سعید ۱۸ و چهار دهم درصد آرا و قروی ۱۵ و پنج دهم درصد آرا را به خود اختصاص دادند و به دور دوم راه یافتند. 

ناظران سیاسی دلیل شکست نامزدهای منتسب به دولت فعلی و حتی پیشین را واکنش مردم به ناتوانی مقام‌های حاکم برای وضع راهکارهای مناسب اقتصادی و اجتماعی تحلیل کردند.  

یک مناظره تلویزیونی بی‌سابقه جمعه شب گذشته در تونس برگزار شد. در این مناظره سعید ۶۱ ساله پیروز میدان به نظر رسید و شناخت دقیقی از ابعاد صلاحیت وی در صورت پیروزی در انتخابات ارائه کرد.

قروی گاهی مشوش بود و بر مسائل فقر در مناطق داخلی و نیز گسترش سرمایه‌گذاری به عنوان اولویت‌های کاری خود در صورت پیروزی تأکید کرد. 

نتیجه انتخابات پارلمانی تونس که یکشنبه گذشته برگزار شد، پارلمانی چند پاره با احزاب و تشکل‌های سیاسی مختلف بود که برای تشکیل ائتلاف‌های سیاسی به رایزنی‌های طولانی مدت نیاز دارد، زیرا حزب «النهضة» که در صدر قرار گرفت، ۵۲ کرسی را به خود اختصاص داده و امکان تشکیل دولتی با تأیید ۱۰۹ رأی را ندارد.

«صلاح الدین الجوری»، تحلیلگر سیاسی معتقد است که رئیس جمهوری آینده تونس با چالش‌ها و مشکلاتی با دولت و پارلمان مواجه خواهد بود. 

وی گفت: «اگر سعید پیروز شود، اقناع پارلمان برای انجام اصلاحات قانون اساسی برای وی بسیار سخت خواهد بود، وی باید ماهیت مرحله آینده را درک کرده و با کسی که دولت تشکیل خواهد داد، موازنه‌ای ایجاد کند». 

الجوری در ادامه گفت: «اگر قروی پیروز شود، با بسیاری از تشکل‌های پارلمان از جمله حزب النهضة روابط تیره‌ای خواهد داشت». 

حزب النهضه پس از آن‌که قروی ائتلاف با این حزب را نپذیرفت،  از سعید حمایت کرد. 

به دنبال درگذشت «عبدالباجی القائد السبسی» رئیس جمهوری سابق تونس، انتخابات زودهنگامی در این کشور در تاریخ ۱۵ سپتامبر برگزار شد و بر اساس قانون اساسی این کشور رئیس جمهوری باید تا ۲۵ اکتبر تعیین شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز