خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

ابعاد سیاسی و امنیتی اعزام نظامیان آمریکا به عربستان/جایگاه ایران و انتخابات ۲۰۲۰ در رویکرد جدید سیاست خارجی واشنگتن

asdasd
کد خبر : ۸۲۱۹۸۹

کارشناس مسائل آمریکا گفت: ایالات متحده با برجسته‌سازی تهدید ایران برای منطقه علاوه کسب منافع اقتصادی، به دنبال تطهیر چهره خود در سیاست خارجی‌اش است.

«مهدی مطهرنیا» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح دلایل و ابعاد اعزام سه هزار نفر از نظامیان آمریکا به عربستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: همانگونه که در اخبار منتشر شده از سوی رسانه‌های آمریکا اعلام شد، آمریکایی‌ها به درخواست ولیعهد عربستان سه هزار نظامی خود را به خاک سعودی اعزام کرده است که این موضوع چندین مفهوم در بطن خود دارد. اگر به یاد داشته باشیم زمانی که پالایشگاه‌های نفتی عربستان متعلق به شرکت آرامکو مورد هدف قرار گرفتند، ۲۰۰ نفر از نظامیان آمریکا همراه با موشک‌های پاتریوت به عربستان اعزام شدند و آمریکا سعی داشتند به دنیا اعلام کنند که همچنان سعودی‌ها را به عنوان شریک خود مورد حمایت نظامی قرار می‌دهند. چندی بعد گزارش‌هایی در مورد چگونگی این حمله و جزئیات آن منتشر شد و جنگ روانی - رسانه‌ای عظیمی علیه ایران به راه افتاد و در اینجا بود که آمریکایی‌ها منتظر ماندند تا ببینند اوضاع به کدام سمت و سو متمایل می‌شود.

وی ادامه داد: رصد اوضاع از آن زمان تاکنون به عهده ترامپ بوده است؛ چراکه با شناختی که از اندیشه سیاسی – اقتصادی او داریم، کاخ‌سفید به دنبال آن بود تا در بزنگاه سهمش در حمایت از سعودی‌ها را به جیب بزند. اینکه ترامپ علناً و در مقابل دوربین ده‌ها خبرگزاری و رسانه‌ اعلام می‌کند که عربستان هزینه داده و ما هم نیروهای خود را به این کشور اعزام کرده‌ایم، تا حد زیادی نشان می‌دهد که همچنان از امنیت به عنوان یک کالا استفاده می‌کند اما از سوی دیگر باید متوجه بود که بخشی از اقدام‌های رئیس جمهوری آمریکا کاملاً رنگ و بوی انتخاباتی دارد. باید بپذیریم که کارنامه دولت ترامپ در سیاست خارجی قابل قبول نیست و دستاورد خاصی نداشته است؛ به همین جهت فضای فعلی (از خروج آمریکا از سوریه گرفته تا اعزام نیرو به عربستان) نشان می‌دهد که ترامپ به دنبال تطهیر فضای پارادوکسیکال در سیاست خارجی دولتش است.

این استاد دانشگاه با اشاره به درون‌مایه اقدام‌های اخیر ترامپ در محور سیاست خارجی ایالات متحده، گفت: ترامپ به دنبال آن است تا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا سیاست خارجی خود را با وعده‌های انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۶ تا حد زیادی هماهنگ کند. او به دنبال این است تا به مخالفان خود در داخل و خارج آمریکا بفهماند به عنوان رئیس جمهور منتخب ایالات متحده به دنبال صلح و عدم درگیری است. از این منظر می‌خواهد اعزام نظامیان خود به عربستان را به عنوان مانعی برای درگیری جدید در منطقه به دنیا القاء کند و از سوی دیگر همانند گذشته به دنبال تامین منافع مالی خود است. او تلاش می‌کند در داخل آمریکا از سیبل دموکرات‌ها خارج شود و مالیات‌دهندگان آمریکایی را در این مورد با خود همراه کند.

مطهرنیا افزود: ترامپ به دنبال ساختن یک فضایِ گریز است. او سعی می‌کند تمام مخالفان و حتی موافقان خود را در ریل‌گذاری که جدیداً برای انتخابات ۲۰۲۰ طراحی کرده قرار دهد تا بگوید که ضد جنگ و خونریزی است؛ اما واقعیت این است که سیاست او بر پایه‌هایی استوار شده که نمی‌تواند این ادعا را به اثبات برساند. او نیروهای خود را از شمال سوریه خارج می‌کند تا منطقه آبستن تحولات بسیار منفی شود و در گام بعدی سعی می‌کند با خروج خود فضایی را طراحی کند که اصطکاک میان سوریه، ایران، عراق و حتی مصر بالا برود و هزینه‌های سیاسی و امنیتی را افزایش دهد و از سوی دیگر به دنبال آن است تا با ورود به خاک عربستان به دنیا بفهماند که واشنگتن به دنبال ثبات در منطقه است که بخشی از این وضعیت به ایران و برجسته‌سازی تهدید تهران در منطقه و فرامنطقه ربط دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ترامپ به دنبال آن است تا با ورود نظامیانش به عربستان به شرکای منطقه‌ای خود به خصوص اسرائیل بفهماند که تهران یک تهدید جدی برای آنها است و با همین استراتژی به دنبال افزایش اصطکاک میان ایران و عربستان است. در ادامه این وضعیت باید متوجه بود، تا زمانی که سخن‌های پراکنده از مذاکره میان ایران و عربستان به میان آمد، آمریکایی‌ها سریعاً بازی را به هم زدند و منافع خود را بر همه‌چیز ارجح دانستند. از سوی دیگر او به دلیل انتخابات پیش‌رو بسیار سنجیده و دست به عصا رفتار می‌کند اما خیلی بی سر و صدا تجهیز نیروهای خود در منطقه را در دستور کار قرار داده است. باید متوجه بود که ایالات متحده به هیچ وجه دلیل اعزام نیروهای خود به عربستان را اعلام نمی‌کند اما باید متوجه بود، آنچه که از سوی واشنگتن اعلام می‌شود، با آنچه که قرار است انجام شود بسیار تفاوت دارد.   

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز