خبرگزاری کار ایران

مکی در گفت‌وگو با ایلنا:

تهدید جانسون از سوی کابینه حامل پیام‌های ملی است/ نخست‌وزیر بریتانیا آرام آرام به سمت انتخابات زودهنگام می‌رود

asdasd
کد خبر : ۸۲۱۳۰۶

کارشناس مسائل اروپا گفت: اختلاف در کابینه بریتانیا بسیار جدی و مهم است چراکه مسائل حزبی جای خود را به منافع ملی داده است.

«مرتضی مکی» کارشناس مسائل اروپا با اشاره به به‌هم‌ریختگی و اعتراض در کابینه نخست‌وزیر بریتانیا بر سر اجرای برگزیت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: از زمانی که بوریس جانسون به عنوان نخست‌وزیر بریتانیا به قدرت رسید تاکنون چندین بار شاهد درگیری میان او با اعضاء کابینه و همچنین نمایندگان پارلمان بودیم که محوریت این زد و خوردها، برگزیت بوده است. او طرح‌های مختلفی را در نظر دارد ولی واکنش اروپا و لندن به ایده‌های او مثبت نبوده و همین موضوع باعث تعمیق شکاف میان کابینه و نمایندگان پارلمان بریتانیا با او شده است؛ به گونه‌ای که اخیراً چندین تن از وزرای بریتانیا رسماً اعلام کردند در صورت خروج بدون توافق بریتانیا از جمع کشورهای عضو اتحادیه اروپا، استعفاء خواهند کرد و از سوی دیگر کشورهای اروپا و مسئولان اتحادیه اروپایی هم با لحن تند به بوریس جانسون تاخته‌اند.

وی ادامه داد: نمایندگان حزب محافظه‌کار در صدد آن هستند تا راه حل منطقی با کمترین هزینه را در مورد عملیاتی شدن برگزیت انتخاب کنند اما بوریس جانسون همچنان سایه برگزیت بدون توافق را بر سر بریتانیا ثابت نگه داشته است. آنها نخست‌وزیر بریتانیا را تحت فشار قرار داده‌اند و رسماً اعلام کرده‌اند که اگر نتواند راه حل موثر برای برگزیت پیدا کند باید پس از ۱۹ اکتبر تعلیق یا تمدید برگزیت را پیگیری کند. عده‌ای دیگر معتقدند که اگر او نتواند کاری کند باید از صحنه سیاست کناره‌گیری کرده و انتخابات زودهنگام برگزار کند؛ چراکه از ماه‌ها قبل تاکنون این نگرانی وجود دارد که بوریس جانسون مصوبه و دستورهای پارلمان را نادیده بگیرد و اتحادیه را به سمتی هدایت کند که خروجی آن معلوم نیست. این در حالیست که نگرانی نخست‌وزیر ایرلند از برگزیت بدون توافق همچنان مطرح است و حتی قرار بر این شده تا مذاکره‌هایی در این مورد میان دو طرف انجام شود اما واقعیت این است که ایرلند خواهان برگزیت بدون توافق نیست.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه برگزیت بدون توافق به صورت علنی ناقض توافق ۱۹۹۸ ایرلند خواهد بود، گفت: شکی در این نیست که پس از اجرای برگزیت بدون توافق، ماهیت توافق‌نامه ۱۹۹۸ بلفاست نقض خواهد شد. این توافق‌نامه در مورد مرزهای ایرلند شمالی بحث می‌کند و اگر برگزیت بدون توافق انجام شود بدون تردید توافق مذکور وارد چالش جدی می‌شود و می‌تواند تنش‌های جدید در ایرلند را متولد کند. طبیعی است که علاوه بر بحران سیاسی و اقتصادی، بحران سرزمینی و اجتماعی در این مناطق حاکم خواهد شد و از این‌رو نخست‌وزیر ایرلند اخیراً در مورد برگزیت بدون توافق ابراز نگرانی کرده است. در این میان ۵۰ نفر از نمایندگان پارلمان بریتانیا هم اعلام کرده‌اند که اگر بوریس جانسون برگزیت بدون توافق را عملیاتی کند، از نمایندگی در پارلمان بریتانیا استعفاء خواهند داد.

مکی افزود: طبیعی است که اگر این تعداد از نمایندگان پارلمان استعفاء بدهند، وجاهت قانونی و سیاسی حزب محافظه‌کاران زیر سوال خواهد رفت و موقعیت این حزب بسیار شکننده خواهد شد. در امتداد این وضعیت، مشکل‌های سیاسی و اقتصادی دامان بریتانیا را خواهد گرفت و نهایتاً بحث انتخابات زودهنگام مطرح خواهد شد که بدون تردید، کارنامه سیاسی بوریس جانسون را زیرسوال می‌برد. از این منظر و باتوجه به مولفه‌های موجود باید بگویم که حتی اگر اتحادیه اروپا با تعویق برگزیت موافقت کند تنها دو راه وجود خواهد داشت؛ نخست، برگزاری انتخابات زودهنگام و دوم،‌ برگزاری دومین همه‌پرسی برگزیت.

وی در پایان با اشاره به اقدام احتمالی اعضاء کابینه بریتانیا برای استعفاء و خروج از دولت این کشور، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد تهدید نمایندگان حزب محافظه‌کار به استعفاء و خروجشان از کابینه بوریس جانسون بسیار جدی است؛ چراکه آنها فارغ از تمام درگیری‌های داخلی به این نتیجه رسیده‌اند که برگزیت را نمی‌توانند وارد مسائل و اختلاف‌های حزبی‌شان کنند؛ از این منظر نگاه‌ آنها به برگزیت حامل پیام‌هایی است که منافع ملی را در برمی‌گیرد و این تهدید می‌تواند حیات سیاسی جانسون را به خطر بیاندازد.        

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز