خبرگزاری کار ایران

مجلسی در گفت‌وگو با ایلنا:

دموکرات‌ها وجاهت قانونی ترامپ را هدف گرفته‌اند/ استیضاح مانند شلیک گلوله به کمپین جمهوری‌خواهان است

asdasd
کد خبر : ۸۲۱۲۸۷

تحلیلگر مسائل آمریکا گفت: دموکرات‌ها به دنبال ریختن آبروی رئیس‌جمهوری کشورشان هستند و مستندات کافی را در اختیار دارند و همین موضوع قانون‌گریزی وی را افزایش خواهد داد.

«فریدون مجلسی» تحلیلگر مسائل آمریکا درتشریح روند استیضاح ترامپ و نزاع میان قوه قانون‌گذار آمریکا با کاخ‌سفید در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اخیراً قوه مقننه آمریکا احضاریه‌هایی برای جلب همکاری در مورد تحقیقات مربوط به استیضاح ترامپ به کاخ‌سفید ارسال کرده اما نه تنها جواب مثبت از سوی آنها دریافت نکرده بلکه نامه ای از سوی کاخ‌سفید برای آنها ارسال شده که نشان می‌دهد نهاد ریاست جمهوری آمریکا قرار نیست به هیچ وجه در این خصوص با مجلس نمایندگان و قانونگذاران آمریکا همکاری کند. مبدأ این موضوع را باید گفت‌وگوی تلفنی ترامپ با رئیس جمهوری اوکراین دانست که باعث شده دموکرات‌ها بر اساس اسناد موجود و فایل صوتی که از سوی یکی افسر اطلاعاتی منتشر شد، ترامپ را به پرتگاه استیضاح بکشانند. این روند قبل از انتخاب شدن وی به عنوان رئیس جمهور آمریکا در سال ۲۰۱۶ هم وجود داشت اما در آن موقع دموکرات‌ها نتوانستند وی را مورد هجمه قرار دهند.

وی ادامه داد: بعد از آنکه ترامپ به ریاست جمهوری رسید شاهد آن بودیم که اسنادی در مورد ارتباط پسر و داماد ترامپ با روس‌ها وجود داشته و دموکرات‌ها معتقد بودند که همین ارتباط‌ها باعث پیروزی وی در انتخابات شده است. مساله اینجاست که ترامپ در آن زمان نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده بود و حزب جمهوری‌خواه تماماً او را حمایت می‌کردند؛ بنابراین اگر کشور خارجی به صورت علنی از او حمایت می‌کرد مشکلی از حیث حقوقی یا قانونی وجود نداشت اما در مورد پرونده مکالمه او با رئیس جمهوری اوکراین فضا کاملاً متفاوت است. این دفعه ترامپ به عنوان بالاترین مقام سیاسی، حقوقی و فرمانده کل قوای مسلح ایالات متحده شخصاً و با نادیده گرفتن پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های موجود، به رئیس جمهور یک کشور زنگ می‌زند و مسائلی را پیگیری می‌کند که نه تنها شأن رئیس جمهور نیست، بلکه جایگاه حقیقی و حقوقی او را نقض کرده و به خطر می‌اندازد.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه خواسته‌های حزبی و شخصیِ مندرج در فایل صوتی ترامپ و زلنسکی می‌تواند به عنوان معتبرترین سند جرم مورد استناد قرار بگیرد، گفت: گفت‌وگوی ترامپ با رئیس‌جمهوری اوکراین اگر به عنوان یک مذاکره کاریِ معمول بود، هیچ اتفاقی نمی‌افتاد اما درخواست او مبنی بر انجام تحقیقات علیه پسر «جو بایدن» و تهیه اسناد آن از سوی کی‌یف و ارسالش به واشنگتن، فاجعه‌ای بود که نمی‌توان آن را یک امر بدیهی یا عادی نام گذاشت. ترامپ از عالی‌ترین جایگاه سیاسی و حقوقی در آمریکا برای ضربه زدن به رقیب انتخاباتی خود استفاده کرده و همین امر باعث شده تا مجلس نمایندگان او را نبخشد؛ چراکه آنها معتقدند قداست ریاست جمهوری آمریکا زیر سوال رفته و باید اقدام او در عالی‌ترین سطح پیگیری شود.

مجلسی افزود: اینکه احضاریه‌هایی از سوی مجلس نمایندگان به کاخ‌سفید ارسال شده و در آن مایک پمپئو، مایک پنس و افراد دیگری مورد اتهام و اشاره قرار می‌گیرند، دقیقاً نشان می‌دهد که جدال میان اردوگاه دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بسیار تنگاتنگ ادامه دارد. این احضاریه‌ها برای چندمین بار است که به کاخ‌ سفید ارسال می‌شود و ترامپ در دفعه اول رسماً اعلام کرد که مجلس نمایندگان صلاحیت رسیدگی به این پرونده را ندارد. حالا که فشار بر ترامپ افزایش پیدا کرده و خواست عمومی برای استیضاح او افزایش پیدا کرده است، او تا حدودی آرام شده و از سوی دیگر رئیس جمهوری روسیه هم اوضاع را کاملاً عادی تلقی می‌کند و تماس مذکور را یک گفت‌وگوی عادی قلمداد کرده است. لذا شواهد حاکی از آن است که دموکرات‌ها به جدیت پیگیر استیضاح ترامپ هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دموکرات‌ها به دنبال انتقام هستند و ترامپ به خوبی می‌داند که رقبای او درصدد مردود کردن چهره‌اش هستند. لیبرال‌ها سعی می‌کنند تا استیضاح را در بالاترین سطح خود مهندسی و اجرایی کنند و اگر نتوانند ترامپ را وارد چالش جدی کنند، حداقل کاری که از دستشان بر خواهد آمد ضربه به وجاهت و پرستیز او در داخل خاک آمریکا است.دموکرات‌ها می‌دانند که برای استیضاحِ قطعی ترامپ باید دو سوم آراء سنا را کسب کنند اما به هر حال وجهه ترامپ مورد هجمه جدی قرار خواهد گرفت و این می‌تواند تاثیر بدی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا داشتنه باشد. از این منظر او به سمت تند شدن حرکاتش قدم بر می‌دارد و قانون‌شکنی را در دستور کار خواهد داشت؛ به گونه‌ای که حتی ممکن است دستگاه اطلاعاتی را با تغییراتی همراه کند.         

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز