خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

اردوگاه دموکرات‌ها دچار سردرگمی است/ بیماری سندرز مساله‌ای حاشیه‌ای بود/ استیضاح ترامپ یک شوی سیاسی به حساب می‌آید

asdasd
کد خبر : ۸۱۸۹۰۴

کارشناس مسائل آمریکا گفت: بیماری سناتور ایالت ورمانت و اتهام‌هایی که علیه فرزند معاون رئیس‌جمهوری پیشین مطرح شده است، تنها جنبه جنگ داخلی در آستانه انتخابات را دارد اما جناح دموکرات‌ها را تضعیف خواهد کرد.

«علی بیگدلی» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح فضای حاکم بر اردوگاه دموکرات‌ها در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ ایالات متحده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: طی روزهای اخیر وقایعی در داخل خاک آمریکا به وقوع پیوست که تا حدودی می‌تواند بر معادلات جاری در عرصه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا تاثیر بگذارد. یکی از این موارد پیگیری و افشاء اسناد مربوط به فرزند جو بایدن (نامزد حزب دموکرات و معاون اوباما) بود که باعث شد بسیاری از تحلیلگران و ناظران سیاسی دست به قلم شوند و نسبت به این موضوع هشدار دهند. مساله دیگر بحث سکته قلبی «برنی سندرز» است که تا حد زیادی می‌تواند جناح محافظه‌کار آمریکا را خوشحال کند. اگرچه او پس از مرخص شدن از بیمارستان اعلام کرده که با قدرت به عرصه رقابت‌های انتخاباتی برمی‌گردد اما باید متوجه بود که نقش و جایگاه سندرز در انتخابات این دوره، آنگونه که گفته شده نافذ و قوی نیست.

وی ادامه داد: به عقیده بسیاری از مفسران سیاسی، برنی سندرز نه تنها به دلیل بالا بودن سن بلکه به دلیل اندیشه‌های سوسیالیستی نمی‌تواند برای حزب دموکرات، شگفتی به بار بیاورد. معتقدم که سندرز برای داغ کردن تنور انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا از سوی حزب دموکرات وارد میدان شده تا بتواند پس از جمع‌آوری آراء، در لحظه آخر با کنار کشیدن از عرصه انتخاباتی تمام آراء خود را به سبد بایدن بریزد. از این منظر فکر نمی‌کنم در فضای فعلی سیاست داخلی آمریکا بیماری سندرز بتواند تاثیر چندانی بر انتخابات داشته باشد؛ بلکه این موضوع را باید حواشی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا بدانیم. در مقابل، بایدن هم وضعیت خوبی ندارد. او همانند سندرز از سن و سال بالایی برخوردار است و علاوه بر آن، مسائلی که برای پسرش در اوکراین اتفاق افتاده می‌تواند آراء او را دستخوش تغییر کند. در این راستا انتقادی که به بایدن وارد شده، عدم داشتن برنامه مدون و مشخص است که می‌تواند برای او مشکل‌هایی به بار بیاورد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اردوگاه دموکرات‌ها دچار سردرگمی شده است، گفت: با نگاهی گذرا به اردوگاه دموکرات‌ها به خوبی می‌توان به این مفهوم دست یافت که هیچ مهره قابل توجهی که بتواند مقابل ترامپ بایستد، وجودِ خارجی ندارد. دموکرات‌ها برای رهایی از این وضعیت باید به فکر چاره باشند و ساختار خود را تغییر دهند. این احتمال وجود دارد که برخی از چهره‌هایی که می‌توانند با ترامپ وارد رقابت شوند، وارد اردوگاه لییبرال‌ها شوند اما متاسفانه تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است. برخی از خانم‌هایی که به عنوان نامزد انتخاباتی حزب دموکرات وارد عرصه شده‌اند به این امید هستند که بتوانند مقابل ترامپ بایستند اما تجربه هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶ نشان داد که جامعه سیاسی ایالات متحده هنوز برای پذیرش رئیس جمهورِ زن آماده نیست. از این منظر تا به اینجای کار، ضعفِ اردوگاه دموکرات‌ها را شاهد هستیم.

بیگدلی افزود: به موازات این وضعیت شاهد گفت و شنودهایی در مورد استیضاح ترامپ هستیم و حتی روز گذشته رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که مجلس نمایندگان آراء لازم برای استیضاح او را در اختیار دارد. این مسائل دقیقاً نشان از تنش سیاسی در داخل آمریکا دارد ولی باید توجه کنیم که در این کشور انجیل، پرچم و رئیس جمهور؛ جزء مقدس‌ترین ارکان به حساب می‌آیند و برای مردم ایالات متحده این سه مورد بسیار مهم و ارزشمند هستند. از این منظر، افکار عمومی ایالات متحده فعلاً مهیای استیضاح ترامپ نیست و از جهت دیگر باید باور کرد که خصومت شخصی میان نانسی پلسی (رئیس مجلس نمایندگان) و ترامپ، بخشی از ستون فقرات سناریوی استیضاح را تشکیل می‌دهد که به نظرم نتیجه خاصی علیه ترامپ در بر نخواهد داشت.

وی در پایان تصریح کرد: فرآیند استیضاح ترامپ یا هر رئیس جمهور دیگر، به آسانی طی نخواهد شد. مجلس سنا در این پرونده نقش محوری را دارد که البته در سیطره جمهوری‌خواهان قرار دارد و علاوه بر آن فرآیند طولانی استیضاح باعث می‌شود که ترامپ به صحت و سلامت در انتخابات شرکت کند؛ از این منظر در نهایت می‌توان ریزش آراء ترامپ را متصور بود. باید توجه داشت که ۳۵ درصد از ساکنان شمال آمریکا که ترکیب جمعیتی آن را نئوکان‌ها، مذهبی‌ها و صاحبان صنایع تشکیل می‌دهند، حامی ترامپ هستند. از این لحاظ هیچ ضربه‌ای به ۳۵ درصدِ مذکور نخواهد خورد. مابقی شهروندان هم اکثراً به دلیل سیاست‌های وطن‌پرستانه و البته تند و تیز ترامپ از او استقبال می‌کنند. لذا تصور نمی‌کنم در شرایط فعلی اقدامی علیه ترامپ صورت بگیرد. درست است که دولت او در حوزه سیاست خارجی موفق عمل نکرده اما باید متوجه بود جمهوری‌خواهان تمرکزشان بر داخل است و شهروندان آمریکا هم بیش از هر چیز، مسائل داخلی مانند قیمت سوخت و مسائل روزمره خود را پیگیری می‌کنند تا اینکه بخواهند بر پرونده ایران، کره‌شمالی، چین و غیره تمرکز کنند.     

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز