خبرگزاری کار ایران

دیپلمات عراقی در گفت‌وگو با ایلنا:

ایران دوستدار صلح است/اتکا به کشورهای منطقه نقطه عطف طرح صلح هرمز است/تلاش برای تغییر حاکمیت در ایران کل منطقه را شعله‌ور می‌کند/ بغداد به‌رغم فشارهای آمریکا از تلاش‌های تهران استقبال می‌کند

asdasd
کد خبر : ۸۱۵۴۳۳

پژوهشگر مسائل بین الملل و عضو دستگاه دیپلماسی عراق تأکید کرد که بغداد به‌رغم اعمال فشارهای آمریکا از طرح پیشنهادی صلح هرمز حمایت و در آن مشارکت خواهد داشت.

«سعدون الساعدی» پژوهشگر مسائل بین‌الملل و عضو دستگاه دیپلماسی عراق در تحلیل طرح پیشنهادی «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری ایران با نام «صلح هرمز» برای برقراری امنیت در منطقه خلیج‌فارس گفت: طرح رئیس‌جمهوری ایران برای برقراری امنیت در منطقه و در راستای برچیدن بساط ایالات متحده و رئیس آن «دونالد ترامپ» مطرح شده است که از کشورهای منطقه به ویژه کشورهای حوزه خلیج‌فارس به بهانه وجود تهدید مستقیم ایران و نیت تهران برای اشغال کشورهای منطقه باج‌خواهی می‌کند.

الساعدی گفت: بر این اساس، طرح روحانی به قانون بین‌المللی و بند ۸ قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل پس از برقراری آتش‌بس بین ایران و عراق که به لزوم ایجاد امنیت مشترک بین کشورهای منطقه تصریح می‌کند، استناد دارد. 

وی در ادامه افزود: طرح روحانی برای کسب مشروعیت کامل به نظارت سازمان ملل بر آن دعوت می‌کند تا بین کشورهای منطقه بدون سلطه غرب اجرا شود و این همان چیزی است که خشم آمریکا را به دلیل ترس از منافع مفت خود در منطقه برانگیخت. 

این پژوهشگر مسائل بین‌الملل درباره تفاوت طرح «صلح هرمز» با طرح پیشنهادی آمریکا برای ائتلاف بین‌المللی گفت: طرح ایران بر آن است تا امنیت تنگه هرمز و جریان نفت به دست کشورهای منطقه با نظارت سازمان ملل باشد اما آمریکا می‌خواهد که طرح امنیت منطقه فقط به دست خود و متحدانش با نظارت پنج کشور عضو دائم شورای امنیت و بدون حضور کشورهای منطقه باشد و این همان نقطه اصلی اختلاف است.

وی درباره کارآمدی طرح پیشنهادی ایران گفت که قدرت کارآمدی این طرح در گزینه اعتماد به کشورهای منطقه و رهبری و نظارت آنها نهفته است و اینکه امنیت خلیج‌فارس باید از داخل منطقه بدون هیمنه غرب و در رأس آن آمریکا تأمین شود. 

الساعدی در ادامه افزود: قدرت این طرح  با توجه به قدرت دریابی و نظامی کارا و اثرگذار ایران برای حمایت از منطقه خلیج‌فارس با مشارکت کشورهای مشرف بر آن در کنار عراق مضاعف می‌شود و این در نوع خود پیام بسیار قوی به جامعه جهانی است و آن اینکه ایران دوستدار صلح است. 

وی درباره موضع عراق در قبال طرح روحانی گفت: با توجه به روابط استراتژیک عراق با ایران و همسایگی دو کشور، بغداد آماده است که با کشورهای منطقه بر اساس این طرح وارد مشارکت شود، بغداد از این طرح به‌رغم فشارهای آمریکا و تلاش آن برای دور کردن عراق از عمق روابط استرتژیک با ایران استقبال می‌کند.

عضو دیپلمات دستگاه وزارت خارجه عراق درباره میزان موفقیت این طرح گفت: واشنگتن با چند اقدام از جمله اعمال فشار بر عربستان سعودی و کشورهای حوزه خلیج‌فارس برای عدم مشارکت در طرح صلح هرمز تلاش خواهد کرد تا آن را به شکست سوق دهد.

وی تأکید کرد که آمریکا برای شکست این طرح به اقدام‌های دیگری چون اعمال تحریم بر کشورهای شرکت‌کننده و استفاده از حق وتو در شورای امنیت متوسل خواهد شد که بر این اساس بار مضاعفی بر دوش دستگاه دیپلماسی ایران برای اقناع جامعه جهانی نسبت به این طرح قرار می‌گیرد.

الساعدی گفت: به اعتقاد من اگر ایران بخواهد این طرح موفق عمل کند ابتدا باید با انجام گفت‌و‌گوهای دو جانبه و چند جانبه کشورهای منطقه را قانع  کند که هیچ تهدیدی علیه امنیت این کشورها ندارد. ایران در گام بعد باید طرح روحانی را برای کشورهای اثرگذار در اتحادیه اروپا و نیز چین و روسیه و هند و ترکیه توضیح داده و تبیین کند تا پیش از ارائه آن به جامعه جهانی، تأیید افکار عمومی را دریافت کند.

این پژوهشگر روابط بین‌الملل درباره نظارت کشورهای عضو دائم شورای امنیت بر طرح «صلح هرمز» گفت: به اعتقاد من این نظارت مانند شمشیر دو لبه است که فقط به شرط تحقق منافع این کشورها می‌تواند عاملی اثرگذار در موفقیت این طرح باشد اما اگر منافع این کشورها به ویژه آمریکا را که بر شورای امنیت سلطه دارد، تأمین نکند، عامل شکست آن خواهند بود.

وی درباره پیشنهاد جنبش انصارالله یمن به عربستان سعودی برای توقف جنگ گفت: به‌طور خلاصه این پیشنهاد گوش شنوا نخواهد داشت، چرا که عربستان همچنان از حملات آرامکو احساس خفت و خواری می‌کند و رضایت واشنگتن نیز جلب نخواهد شد. 

الساعدی در پایان درباره نقش ایران در منطقه گفت: ایران نقش کارآ و اثرگذاری در منطقه ایفا کرده و تلاش برای تغییر حاکمیت در ایران کل منطقه را شعله‌ور خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز