خبرگزاری کار ایران

اردوغان: اس- ۴۰۰ نباید روابط ترکیه- آمریکا را خراب کند

asdasd
کد خبر : ۸۱۵۱۲۳

رئیس جمهوری ترکیه با اشاره به نیاز کشورش به سامانه دفاعی اس- ۴۰۰ تأکید کرد که این موشک‌ها نباید روابط آنکارا- واشنگتن را خراب کند.

به گزارش ایلنا به نقل از آناتولی، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در مصاحبه با شبکه «فاکس نیوز» تأکید کرد که کشورش به سامانه‌های دفاعی «اس- ۴۰» نیاز دارد و نباید خرید این سامانه‌ها رئوابط آنکارا- واشنگتن را تحت تأثیر قرار دهد. 

اردوغان تأکید کرد که ترکیه ناگزیر به خرید سامانه اس- ۴۰۰ از روسیه بوده چرا که پس از امتناع آمریکا از فروش سامانه «پاتریوت» به یک سیستم دفاعی نیاز دارد.

وی گفت که ترکیه در زمینه جنگنده‌های «اف-۳۵»، در جایگاه مشتری و خریدار قرار ندارد، بلکه از بین ۹ کشور در تولید این جنگنده‌ها شریک است و تا امروز یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار در قالب این برنامه پرداخت کرده است. 

رئیس جمهوری ترکیه تأکید کرد که برخی از قطعات جنگنده‌های اف- ۳۵ در کشورش تولید می‌شود و انصراف از تحویل این جنگنده‌ها به ترکیه شایسته شراکت استراتژیک نبوده و اقدامی نادرست است.

وی به اظهارات «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا اشاره کرد که گفت: «اقدامی که علیه شریک استراتژیک خود انجام دادم، اشتباه است در حالی که یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار در این زمینه پرداخت کرده است. 

اردوغان در ادامه افزود: «موضوع اس- ۴۰۰ نباید روابط ترکیه- آمریکا را خراب کند، چرا که آنکارا به سیستم‌های دفاعی نیاز دارد. 

وی همچنین به برخورداری کشورهای دیگری چون یونان،‌ بلغارستان و اسلواکی به عنوان کشورهای عضو ناتو از سامانه‌های تسلیحاتی روسیه اشاره کرد. 

رئیس‌جمهوری ترکیه گفت که ارتباط کشورش با آمریکا سابقه‌ای طولانی و روابطی عمیق دارد و دو کشور پیش از هر چیزی شریک استراتژیک یکدیگر در ناتو هستند.

وی با اشاره به بروز پاره‌ای از مشکلات در روابط دو جانبه با آمریکا هر از گاهی به دلیل تحولات مختلف تأکید کرد که دو طرف هرگز اجازه نخواهند روابط استراتژیک آنها خدشه‌دار شود.

اردوغان گفت که آنکارا تمایل شدید به ادامه و تقویت این شراکت استراتژیک داشته و در حال حاضر نیز این موضع را حفظ می‌کند.

وی در پایان تأکید کرد که رهبران دو کشور با انجام دیدارهای بلندپایه به دنبال افزایش حجم تجارت با یکدیگر به سطح ۱۰۰ میلیارد دلار و تقویت صنایع دفاعی هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز